Ogórek i smaczny, i zdrowy. Poznaj dobroczynne właściwości ogórków

Ogórek to w 97 procentach woda, ale nie należy z tego powodu spisywać go na straty. Smak to nie jedyny atut ogórków!

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Ogórek należy do grona najpopularniejszych polskich warzyw. Pochodzi z Indii, ale nie do końca wiadomo, w jaki sposób przywędrował do naszego kraju. Uważa się, że na początku był warzywem ubogich - chłopi na potęgę jedli mizerię. Od tego czasu zrobił niesamowitą karierę i uplasował się w kulinarnym kanonie. Oprócz tego, że dobrze smakuje, ma także wiele cennych właściwości.

Ogórek - woda i co jeszcze?

Ogórki składają się w 97 procentach z wody, dlatego nie zawierają zbyt wiele substancji odżywczych. Miąższ ma nieco witaminy A, B (B1, B3, B6) i C. Znajduje się w nim również trochę kwasu foliowego , żelaza, potasu, cynku, fosforu, wapnia, sodu i magnezu.

Dzięki dużej zawartości wody ogórek jest idealny na upały. Nie zastąpi wody, ale świetnie sprawdzi się jako zamiennik dla słodkich soków.

Dieta? Ogórki możesz jeść w każdych ilościach

100 gramów ogórków to tylko 12 kalorii. Są idealne zarówno do obiadu, jak i w ramach przekąski. Ponadto zawierają błonnik , który pomoże w zrzucaniu zbędnych kilogramów - nawilży jelito grube i złagodzi zaparcia.

Jeśli masz problemy z opuchlizną, obrzękami i uczuciem ciężkości, sięgnij po ogórki. Dzięki temu, że mają w sobie mnóstwo wody, to - paradoksalnie - pomagają w uwolnieniu się od jej nadmiaru. W dodatku usprawnią twój metabolizm i wyrzucą toksyny. Przeciwdziałają również zgadze, ponieważ wpływają ujemnie na wytwarzanie kwasu solnego w żołądku. Oprócz tego przyspieszają pracę nerek i przynoszą ulgę w infekcjach układu moczowego.

Ogórek, wróg pomidora

Wiadomo, że ogórek i pomidor to kiepski duet. Dlaczego? Ogórek ma sporo askorbinazy, czyli enzymu, który rozkłada witaminę C. Jeśli zjemy naraz ogórki i pomidory, jedne zabiorą całą witaminę drugim. To samo dotyczy innych bogatych w witaminę C warzyw (na przykład kapusty, ziemniaków i papryki). Jest jednak z tej sytuacji wyjście - witaminy nie kradną ogórki konserwowe i kiszone! A jeśli naprawdę masz ochotę na mieszankę świeżych ogórków i pomidorów, dodaj do nich octu winnego - w ten sposób zahamujesz utlenianie witaminy C. Tutaj przeczytasz więcej o niezdrowych połączeniach produktów.

Ogórek - działanie antynowotworowe

Kukurbitacyny zawarte w ogórkach działają przeciwrakowo. W 2014 roku naukowcy ogłosili, że jeden ze związków kukurbitacynowych hamuje rozwój raka prostaty. Podobno oddziałuje pozytywnie także na raka trzustki. Antyrakowe właściwości mają też zawarte w ogórku luteina , flawonoidy i kwas kawowy.

Skórka ogórka jest bogata w chlorofil i lignany. Te substancje zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów na tle estrogenowym, czyli raka jajników, piersi, macicy i prostaty.

Ogórek dobry na odkwaszanie

Dzięki odkwaszającemu charakterowi ogórka ograniczysz częstotliwość infekcji. Im lepsza równowaga kwasowo-zasadowa, tym sprawniejsza pamięć i więcej energii.

Ogórek jako naturalny kosmetyk

Maseczki z ogórka znają już wszyscy - apteki i drogerie pełne są ogórkowych preparatów. Zarówno ogórkowy miąższ, jak i sok odkaża, nawilża oraz ściąga. Masz gorszy dzień, opuchnięte powieki i cienie pod oczami? Połóż na nie plasterki ogórka. Po chwili twoja twarz powinna wyglądać o niebo lepiej. Ogórek świetnie wpływa na cerę problemową, pomaga w walce z trądzikiem .

Skórka też się przyda. Wysmaruj nią twarz i dekolt, a potem zaczekaj 10 minut. Cera powinna być świeża i oczyszczona; sok ze skórki działa wybielająco i antyseptycznie.

Ogórek niweluje także nieświeży oddech i niemiły zapach potu. Te dolegliwości są skutkiem zbyt wielkiej ilości toksyn, a ogórki dzięki chlorofilowi ograniczają ich liczbę w organizmie. Sok z ogórka jest pomocny przy leczeniu dziąseł. O naturalnych sposobach na nieświeży oddech przeczytasz również tutaj .

Więcej o: