Kiełki słonecznika - zdrowe uzupełnienie diety

Kiełki słonecznika mają delikatny, orzechowy smak. Dzięki temu są doskonałym dodatkiem do wielu potraw kulinarnych. Tak jak inne rodzaje kiełków posiadają liczne właściwości prozdrowotne. Ich skład cechuje bogactwo składników mineralnych i witamin. Zawierają m.in. witaminę D, która rzadko występuje w warzywach.

Kiełki słonecznika - orzechowy smak, któremu trudno się oprzeć

Kiełki słonecznika to jeden z najpopularniejszych rodzajów kiełek. Dzięki modzie na zdrowe odżywianie, w ostatnich latach stały się niezwykle docenianym składnikiem jadłospisu. Warto włączyć je do diety, w szczególności na przełomie zimy i jesieni, kiedy naszym organizmom brakuje wielu składników odżywczych. 

Kiełki rzodkiewki, owsa, rzeżuchy, soi, fasoli mung – to tylko niektóre ze znanych obecnie rodzajów kiełków. Wszystkie wyróżnia oryginalny smak i bogactwo cennych elementów odżywczych. Mało jednak kto wie, że kiełki zostały odkryte już kilka wieków temu. Jedna z „kiełkowych” legend opowiada o chińskich żeglarzach, płynących w górę Jang-tsy-kiang. W momencie, gdy na pokładzie skończyło się jedzenie, postanowili poszukać alternatywnych sposobów odżywiania. Zauważyli, że przechowywana przez nich suszona fasola zaczęła kiełkować pod wpływem wilgoci. Postanowili więc spróbować nieznanej potrawy. Poczuli nie tylko znakomity smak, ale także przypływ energii. Nowa potrawa zaczęła dzięki nim zyskiwać rozgłos i z biegiem lat stała się popularnym elementem wielu dań.

Delikatny, lekko orzechowy smak oraz dobroczynne dla organizmu składniki zachęcają do włączenia kiełków słonecznika do jadłospisu. Są one doskonałym dodatkiem do ryb i drobiu. Dobrze komponują się z wieloma warzywami, dlatego często są składnikiem sałatek i kanapek. Można uzupełnić nimi także koktajle i leguminy, a także omlety i jajecznice. Często pełnią funkcje dekoracyjne.

Kiełki słonecznika - co zawierają i jakie mają właściwości?

Mimo że kiełek to zaczątek rośliny w pierwszej fazie wzrostu, zawiera zazwyczaj bardzo bogaty skład. Dobroczynne właściwości kiełków słonecznika nie są więc niczym zaskakującym. Zawierają one duże ilości białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Na tle innych warzyw wyróżnia je zawartość witaminy D, która m.in. ułatwia wchłanianie wapna. Jej brak w organizmie może objawiać się w bardzo nieprzyjemny sposób. Do objawów niedoboru witaminy D należą:

  • częste bóle mięśni i kości;
  • biegunka;
  • zaburzenia widzenia;
  • kłopoty ze snem;
  • brak apetytu;
  • pieczenie i niesmak w jamie ustnej.

                                                                                                                                     Oprócz tego kiełki słonecznika zawierają liczne minerały – m.in. fosfor, magnez i potas. To także źródło żelaza, które jest niezbędnym składnikiem w cyklu krwiotwórczym.
100 gram produktu to jedynie 31 kcal. Nie musimy więc ograniczać ilości tego dodatku w trakcie przygotowywania potraw.

Więcej na temat witaminy D:

 

Poznaj przepis na kiełki słonecznika

Kiełki słonecznika znajdziemy na półkach sklepowych w plastikowych opakowaniach. Zazwyczaj zawierają one porcję 50g. Cena waha się w przedziale od 3 do 5zł.
Jednak kiełki tego typu możemy wyhodować samodzielnie. Nie jest to skomplikowana procedura. Co więcej, mamy wpływ na jakość nasion, z których powstaną kiełki.

Nasiona słonecznika umożliwiają wyhodowanie dwóch rodzajów kiełków. Dzięki pierwszej z nich otrzymujemy jasne, krótki kiełki o charakterystycznym orzechowym smaku. Powstają one z łuskanych ziarenek słonecznika. Do ich wyhodowania możemy użyć różnego rodzaju kiełkownic, woreczków oraz słoików. Proces trwa około 2-3 dni.

Decydując się na drugą metodę potrzebujemy pojemnika z ziemią. W tym przypadku wykorzystujemy nasiona z czarnymi łupinami. Proces hodowli potrwa jednak dłużej niż w przypadku łuskanych ziarenek. Po kilku dniach powinny pojawić się zielone, długie pędy.

O czym warto pamiętać w trakcie domowej hodowli kiełków? Poznaj kilka porad:

  • Najlepsza temperatura dla kiełków to 20-22 stopni Celsjusza. Warto wiedzieć, że niższa może powstrzymywać ich wzrost, a wyższa doprowadzać do gnicia.
  • Dobrze robi im częste płukanie w wodzie.
  • Należy wystawiać je w półcieniu, a nie na słońcu.
  • Im są starsze tym mają ostrzejszy smak.
  • Możemy hodować je na sitku i w woreczku. W ostatnich latach dużą popularnością cieszą się także specjalne kiełkownice. To trzyczęściowe pojemniki ze zbiornikami na wodę i z pokrywką. Dzięki nim możemy hodować kilka rodzajów kiełków jednocześnie. Produkt dostępny w sklepach ekologicznych.
  • Kiełkom szkodzi za mała ilość tlenu (na przykład przez to, że na sicie znalazło się zbyt dużo nasion).
Więcej o:
Komentarze (2)
Kiełki słonecznika - zdrowe uzupełnienie diety
Zaloguj się
  • gwiazdor_007

    0

    Dzieki za art!

  • 0grazka001

    Oceniono 2 razy -2

    Wartośćiowe mogą stać się też suplementy, szczególnie przy niedoborach. Warto dobierać je z głową. Np. jeśli chodzi o kwasy tłuszczowe Omega 3 to warto wybierać EPA i DHA, nie zawierające aroamtów, barwników itd. Np Tran Cod Liver Oil - bardzo dobry suplement.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX