Chrzan - witaminowa rewelacja

Chrzan kojarzony jest przede wszystkim z bardzo charakterystycznym ostrym smakiem. Z tej przyczyny nie wszyscy go lubią. Jednak chrzan to prawdziwa witaminowa bomba. Wykluczając go z diety pozbawiamy nasz organizm wielu korzyści. Przykładowo, chrzan zawiera większą ilość witaminy C niż popularne cytrusy, takie jak cytryna czy pomarańcza. Warto więc spojrzeć na tę roślinę bardziej przychylnym okiem, nawet jeśli nie odpowiada nam jej specyficzny smak.

Chrzan, czyli słowiański żeń - szeń

Chrzan, nazywany słowiańskim żeń – szeniem, to roślina, której cenne właściwości doceniane są od wieków. Cechuje ją działanie grzybobójcze, antywirusowe i wykrztuśne. W nasze rejony chrzan przybył z Bałkanów i Azji Zachodniej. Od tego czasu stał się popularnym składnikiem polskiej kuchni na długie lata. Obecnie trochę zapomniany i niedoceniany. Chrzan jednak zasługuje na przypomnienie – to przede wszystkim bogactwo cennych witamin, a w kuchni doskonały dodatek do wielu potraw.

Chrzan należy do rodziny roślin kapustowatych. Obecnie występuje w Europie, Ameryce Północnej, Nowej Zelandii oraz w umiarkowanych rejonach Azji. Cechą charakterystyczną rośliny są duże liście, które osiągają nawet 101 centymetrów długości. Z kolei kwiaty chrzanu są bardzo niewielkie – mierzą średnio ok. 6 milimetrów.

Chrzan znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. To przede wszystkim przyprawa do ryb, mięs, ogórków kiszonych, buraków ćwikłowych oraz białego sera. Chrzan używany jest także do wytwarzania niektórych majonezów, musztard i kremów.

Ciekawostka: w kuchni chrzan może zostać wykorzystany także do innych celów. Roślina ta skutecznie uchroni produkty spożywcze przed przedwczesnym zepsuciem. Dzieje się tak, ponieważ w liściach chrzanu znajdują się fitoncydy, które skutecznie niszczą wirusy, bakterie i grzyby.

Chrzan – bomba witaminowa. Poznaj skład rośliny

Chrzan, za sprawą swojego specyficznego smaku, nie przez wszystkich jest lubiany. Jednak rezygnując z tego składnika kulinarnego warto poznać jego skład i działanie. Wiedza ta może skłonić nas do spojrzenia na chrzan bardziej przychylnym okiem.

Jakie składniki zawiera w swoim składzie ta roślina? Chrzan to przede wszystkim bogactwo witamin i minerałów. Znajdują się w nim m.in. witamina A, C, E oraz witaminy z grupy B. Co ciekawe, ilość witaminy C w chrzanie przewyższa tą, którą znajdziemy w cytrusach. A przecież to te owoce są powszechnie uznawane za jej najcenniejsze źródło. Chrzan zawiera także liczne minerały – m.in. żelazo, magnez, chlor, jod, siarkę, cynk, sód, mangan, potas, fosfor i wapń. Warto więc zawrzeć ją w swojej diecie.

Więcej na temat witaminy C:

 

Chrzan – naturalny antybiotyk. Sprawdź działanie

Chrzan to także niezwykle cenny skarb medycyny naturalnej. Ten naturalny antybiotyk okazuje się pomocny w przypadku wielu dolegliwości zdrowotnych – roślina posiada działanie bakteriobójcze, antywirusowe i wykrztuśne. Chrzan może przyspieszyć proces powrotu do zdrowia, dlatego często uzupełnia się nim leczenie farmakologiczne. Polecany jest w szczególności w przypadku zapalenia oskrzeli, kaszlu, kataru, anemii, zaburzeń trawienia, a także chorób reumatycznych.

Bogactwo składników zawartych w chrzanie może doskonale wpłynąć na funkcjonowanie naszego organizmu. Jeśli ktoś nie przepada za jego smakiem powinien pamiętać, że chrzan warto spożywać przede wszystkim ze względów zdrowotnych i dietetycznych.

Najważniejsze argumenty przemawiająca za włączeniem chrzanu do stałego jadłospisu:

  • może poprawić metabolizm;
  • wzmocni odporność organizmu;
  • złagodzi bóle reumatyczne;
  • polepszy pracę woreczka żółciowego;
  • przyczyni się do obniżenia poziomu cholesterolu.

Chrzan tarty domowy – poznaj przepis

Chrzan tarty domowy to nieodłączny element dań świątecznych. W Polsce przygotowuje się go na najważniejsze święta, czyli Boże Narodzenie i Wielkanoc. Wbrew pozorom, przygotowanie chrzanu domowego nie jest skomplikowaną procedurą. Przepis jest bardzo prosty. Powinien zadziałać zachęcająco nawet na osoby, które boją się kulinarnych eksperymentów.

W jaki sposób samodzielnie przygotować chrzan? Przedstawiamy przepis na chrzan tarty domowy w trzech prostych krokach:

  • Chrzan należy obrać, a następnie utrzeć na tarce. Tarka powinna być drobna. Obecnie niektórzy zastępują je jednak blenderami. Przez to możemy uniknąć nieprzyjemnego szczypania oczu, które jest niestety powiązane z przygotowywaniem chrzanu tartego w sposób tradycyjny.
  • W następnym kroku do utartego chrzanu dodaje się cukier i sól.
  • Na koniec całość powinna zostać zalana wrzątkiem.

Uwaga! Jeśli korzeń chrzanu jest lekko zwiędły, zaleca się włożenie go do zimnej wody. Nie należy trzymać go w niej jednak dłużej niż przez jedną godzinę.

 

Więcej o:
Komentarze (2)
Chrzan - witaminowa rewelacja
Zaloguj się
  • Waldemar Jakubik

    Oceniono 2 razy 2

    Wrzątek, po co , cale życie robię z solą , miodem i cytryną oraz octem jabłkowym na surowo i przechowuję nawet dwa miesiące, dłużej nie wytrzyma bo go zjadam...

  • skomand2010

    Oceniono 2 razy 2

    najlepszy rośnie dziko na Suwalszczyźnie ....i podawany na śniadanie Wielkanocne jest przepyszny ..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX