Nowa piramida żywieniowa także w Polsce

Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie opublikował nową piramidę żywienia i aktywności fizycznej. Tak naprawdę nie jest nowością: starą skutecznie obalił 15 lat temu harwardzki uczony prof. Walter Willett

Pamiętacie z poradni zdrowia czy podręczników starą piramidę żywienia? U jej podstawy, czyli jako produkty zalecane w największych ilościach, znajdowały się źródła węglowodanów. Opracował ją Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych i przez lata obowiązywała niemal na całym świecie.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Potem okazało się, że Amerykanie są chorobliwie otyli i niewykluczone, że sprzyja temu także stosowanie oficjalnych zaleceń żywieniowych. Piramida została dosłownie rozniesiona w pył. Od tego czasu minęło mnóstwo czasu, a nowa piramida żywieniowa wreszcie obowiązuje oficjalnie także w Polsce. Dlaczego jednak nowa IŻiŻ pojawia się dopiero teraz?

Wersji nowej piramidy było wiele. Różniły się w szczegółach, sporo czasu zajęło uwiarygodnienie badaniami sugerowanych zmian. Niektóre kwestie (wartość odżywcza mleka, jedzenie ryżu) okazały się prawdziwymi punktami zapalnymi.Pojawiły się także trudności z graficznym przedstawianiem zaleceń: optymalnym, bo czytelnym, zrozumiałym, a zarazem uproszczonym...

Nowe, częściowe zalecenia żywieniowe, także w Polsce, pojawiały się co roku, ale dopiero teraz przyjęły kształt wiarygodnej, pełnej piramidy, która powinna przetrwać lata.

Jej zupełnie nowym elementem jest aktywność fizyczna (stąd nawet zmiana nazwy). Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, dlaczego jest teraz podstawą. O tym mówi się od lat. Codzienne uprawianie ćwiczeń fizycznych jest warunkiem utrzymania dobrego stanu zdrowia.

Jak informuje Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie:

Piramida Zdrowego Żywienia jest graficznym przedstawieniem grup produktów spożywczych wchodzących w skład wzorcowej dziennej racji pokarmowej. W codziennej racji pokarmowej powinien występować co najmniej jeden produkt z każdej grupy, a pożądana jest większa liczba produktów.

Uwaga! Piramida kierowana jest do osób zdrowych, które chcą utrzymać dobrą formę. W przypadku współistniejących chorób cywilizacyjnych lub innych problemów, o modyfikacjach decyduje lekarz, warto także poradzić się dietetyka. Zarazem warto pamiętać, że istnieje wiele schorzeń, w których samo wprowadzenie zasad zdrowego żywienia może zatrzymać ich rozwój.

Więcej na ten temat: Choroby, w których dieta jest lekiem

W piramidzie przedstawiono tylko produkty szczególnie wartościowe ze zdrowotnego punktu widzenia, co nie wyklucza możliwości włączenia do dziennej racji pokarmowej innych produktów, zwyczajowo spożywanych w Polsce, których walory zdrowotne mogą być nieco mniejsze. Układając dzienną rację pokarmową dla indywidualnego konsumenta należy kierować się zasadami zdrowego żywienia.

  • Podstawą wśród produktów spożywczych są teraz warzywa i owoce, których spożycie powinno być duże, wynoszące około 700 gramów dziennie. Zalecane jest spożywanie więcej warzyw niż owoców (optymalne proporcje 1/4 do 3/4). Te produkty są bardzo dobrym źródłem witamin, składników mineralnych, naturalnych przeciwutleniaczy i błonnika.
  • Węglowodany są ważne, ale znaczenie ma ich rodzaj. Nad podstawą piramidy znalazły produkty zbożowe, których głównym składnikiem są węglowodany złożone. W prawidłowym żywieniu te węglowodany powinny dostarczać ponad 50% kalorii. Preferowane są produkty z mąk razowych, ze względu na większą zawartość błonnika, witaminy B1 i składników mineralnych.
  • Kolejną grupą produktów jest mleko i jego przetwory. Są one trudnym do zastąpienia źródłem wapnia. Dostarczają także dużo białka i witaminy B2. W diecie ludzi dorosłych preferowane są produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu.
  • Powyżej produktów mlecznych występuje grupa różnych produktów, których główną cechą jest duża zawartość białka. Preferowanym produktem są tu ryby i nasiona roślin strączkowych. Mięso drobiowe uważane jest za zdrowsze niż wieprzowe lub wołowe.
  • W wierzchołku piramidy zlokalizowano tłuszcze, przedstawiając olej jako tłuszcz o najwyższych walorach zdrowotnych. Oleje zawierają dużo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, koniecznych dla utrzymania równowagi biologicznej organizmu.

Poza aktywnością fizyczną, odpowiednim doborem rodzaju węglowodanów oraz dawkowaniem owoców i warzyw, oto inne ważne zasady związane z nową piramidą:

Posiłki spożywaj regularnie (4-5 posiłków, co 3-4 godziny)

Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi

Codziennie wypijaj 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić kefirem, jogurtem, częściowo serem

Ograniczaj spożycie mięsa, zwłaszcza czerwonego i produktów mięsnych przetworzonych do 0,5 kg/tydzień. Jedz ryby, jaja, rośliny strączkowe

Zastąp cukier i słodycze orzechami i owocami

Nie dosalaj potraw i kupuj te z niską zawartością soli. Sól zastąp ziołami

Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 litra każdego dnia

Nie pij alkoholu

Więcej na ten temat na stronach Instytutu Żywności i Żywienia

Zobacz także:

Więcej o:
Komentarze (9)
Nowa piramida żywieniowa także w Polsce
Zaloguj się
  • anna1989byd

    Oceniono 12 razy 2

    nie wszyscy wiedzą że nadmiar cukru zmienia się w tłuszcz... myślą że wystarczy jeść mniej tłusto. cukier w postaci takiej jak wyobraza sobie większość ludzi (jak do herbaty sacharoza) właściwie nie jest nam potrzebny żeby go sobie dodawać w diecie. słodzić można owocami (ale też z rozsądkiem) sa jeszcze cukry - węglowodany takie jak mąka, chleb, kasza, bułki, naleśniki itp. itd. od tego też się tyje. Potrzebujemy weglowodanów ale na pewno nie w takich ilościach co podaje ta piramida. nie przekonuje mnie to wgle. Ludzie potrzebują ruchu, dużo białka, tluszcz też jest potrzebny ale w na prawdę małych ilościach, niektóre węglowodany także sa potrzebne (np. te z roślin które mają korzystny skład aminokwasowy - niektórych aminokwasów ludzki organizm nie wyprodukuje sam więc trzeba dostarczyć z pożywieniem) cukru i słodkości ciężko sobie odmówić więc należy bardzo mało go używać jeśli już ktoś chce. polecam film dokumentalny "cukier gorszy od tłuszczu" na YT trwa 45 minut jest bardzo przyjemny i ciekawy. Mięsa które są tłuste jemy rzadziej albo porządnie wytapiamy tłuszcz
    Ja osobiście stosuje u siebie taką piramidę:
    od podstawy ku górze- 1. mięso biale, ryby (ale od "święta" ponieważ są zbyt skażone żeby je jeść często, raczej raz do roku na wigilię i tyle) 2. mięso czerwone (uwielbiam!!!) 3. owoce i warzywa (góra surówki zamiast góry kaszy czy makaronu, skrobii ziemniaczanej podobno nie trawimy tak mnie uczyli na studiach ale i tak mało jem bo nie przepadam szczególnie za tymi ziemniakami z UK) 4. nabiał - nie jest zdrowy dla ludzi ale lubię go jeść więc jem
    cukru w postaci cukru sypkiego, słodyczy napojów słodkich wgle nie powinno się uwzględniać w codziennej diecie! bo to ma być wyjątek a nie reguła że sięgam po cole czy batonika albo sok słodzony 40% cukry albo dżem NISKOSŁODZONY 49% cukru (taki dżemor w biedronce widziałam szooook)
    woda pić przedewszystkim czystą wodę, od czasu do czasu soki nie z koncentratu, herbaty, kawy nie pożałuję nikomu.
    pozdrawiam

  • anna1989byd

    Oceniono 22 razy 2

    chciałam zauważyć że produkty mleczne i mleko nie są zdrowe dla ludzi -,-

  • Michal BeerNut

    Oceniono 2 razy 0

    ogolnie spoko artykul,ale niektore stwierdzenia moga mylic czytelnika, np. Nie dosalaj potraw i kupuj te z niską zawartością soli. Sól zastąp ziołami - sol jest dobra i potrzebna dla naszego organizmu, nie powinnismy z niej rezygnowac i zastepowac ja ziolami, to bedzie niekorzystnie wplywac na nasz organizm. lepiej uzywac dobre soli, bogatej w mineraly, np. soli himalajskiej, i kontrolowac spozycie dzienne. jesli gotujecie w domu, to spokojnie mozna solic potrawy, bo wtedy wiecie ile soli przyjmujecie.

  • poparzony

    Oceniono 18 razy 0

    A to wszystko gó... prawda. Piramida ma stymulować rozwój rolnictwa i warzywnictwa, bo jeśli ludzie jedliby za dużo białka w postaci mięsa - to ceny poszłyby w górę.
    A prawdziwą przyczyna tycia jest zbyt duża ilość węglowodanów - w tym zabójczego cukru i tłuszczów razem w słodyczach - wystarczy je wyeliminować z diety i chudnoeszzzzzz - patrz dieta Dukana, Atkinsa itp. (Bezglutenowa też, bo eliminuje właśnie węglowodany che, che, che)

  • witron

    Oceniono 15 razy -1

    Chcesz być kaleką? Pij mleko.

  • kocurxtr

    Oceniono 18 razy -10

    przesłanie jak w Korei Pn. - jedzcie trawę i inne rośliny
    mięsko dla wybranych...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX