Pistacje: jedz nie tylko dla przyjemności

Znakomity dodatek do lodów? Najzdrowsze w całości

Znakomity dodatek do lodów? Najzdrowsze w całości (Amy Stephenson, https://www.flickr.com/photos/24013072@N05/, (CC BY-SA 2.0))

Wystarczy zjeść garść pistacji dziennie, by znacznie obniżyć ryzyko chorób krążenia i nowotworowych. Tak przynajmniej wynika z amerykańskich badań

Orzeszki pistacjowe, potocznie zwane pistacjami, to owoce drzew z rodzaju pistacja. Częścią jadalną jest pestka, obfitująca w dobre tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone (te szczególnie korzystne dla zdrowia stanowią ponad 30% masy orzeszka). Chociaż zawierają sporo kalorii (570 kcal w 100g), podobnie jak inne orzechy nie sprzyjają nadwadze i otyłości. Wręcz przeciwnie: usprawniają przemianę materii i bez szkodliwych dodatków stanowią znakomitą, a zarazem bardzo zdrową, przekąskę.

Więcej na ten temat:

Dlaczego orzechy nie tuczą

Uwaga! Powyższe dotyczy osób zdrowych. Bywa, np. w przypadku osób z zaburzeniami endokrynologicznymi, że zalecana dawka pistacji jest precyzyjnie określona. Wówczas należy się do niej stosować. W innym przypadku: raczej trudno byłoby zrzucać akurat na pistacje odpowiedzialność za nadmiar kilogramów czy inne problemy.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Pistacje - cholesterol w dół

Znakomity wpływ orzechów pistacjowych na proces trawienny wynika choćby ze sporej zawartości błonnika (ponad 6 g na 100 g). Wprawdzie są orzechy bogatsze w błonnik (np. laskowe - prawie 9 g), ale to i tak więcej niż w niejednej kaszy, uchodzącej za źródło optymalne.

Wszystko o błonniku

15-letnie badania prowadzone w Kalifornii pokazały, że osoby, które spożywały średnio ok. 70 g pistacji dziennie, miały średnio o 10% niższy poziom trójglicerydów i cholesterolu, a dokładnie jego "złej" frakcji LDL. Tymczasem ich nadmiar to jedne z głównych czynników wystąpienia groźnego epizodu sercowo-naczyniowego, czyli głównej przyczyny zgonów w Polsce.

Znakomity wpływ na serce mają nie tylko dobre tłuszcze, ale także całkiem sporo potasu (ponad 1000 mg w 100 g).

Więcej na ten temat

Pistacje mają niski indeks glikemiczny (IG=15), więc, chociaż słodkie, wskazane są dla diabetyków. Inne, również kalifornijskie, badania, pokazały, że orzeszki pistacjowe wspierają skutecznie nie tylko serca ludzi zdrowych, ale także chorujących na cukrzycę.

Wszystko o cukrzycy

LDL, HDL, całkowity, normy - wszystko, co warto wiedzieć o cholesterolu

Orzeszki pistacjowe rakowi wspak?

Podobna ilość pistacji ma też znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. Według Amerykańskiego Towarzystwa Badań nad Rakiem systematyczne spożywanie ok. 70 gramów pistacji wyraźnie obniża ryzyko zachorowania na raka płuc i prostaty. Ocenia się, że jest to związane z zawartością cennego przeciwutleniacza gamma-tokoferolu (pochodna witaminy E).

Oczy lubią pistacje

Orzeszki pistacjowe są słodkie, mają charakterystyczny silny aromat i przyjemny smak. Miłość do nich jest tak powszechna, że dorobiły się własnego święta. 26 lutego na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pistacji.

Bez nich nie ma świątecznych wypieków. Poznasz bakalie na zdjęciach?
1/15Na rozgrzewkę: jedni je uwielbiają, inni dokładnie wydłubują z każdego ciasta. Na zdjęciu są:
Skomentuj:
Pistacje: jedz nie tylko dla przyjemności
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zobacz także
  • Orzechy Orzechy: moc zdrowia i energii. Które najlepsze?
  • Fistaszki budują ludzkie mięśnie, wspierają układ nerwowy i krążenia, dbają o skórę... Nie tuczą, chociaż mają sporo tłuszczu ORZESZKI ZIEMNE - przegryzka pełna zdrowia?
  • Orzechy włoskie jako ozdoby choinkowe? Prezentują się fantastycznie, zwłaszcza w srebrze i złocie. My jednak kochamy je przede wszystkim za to, co w łupince Jeśli orzechy, to włoskie!
Więcej o zdrowym jedzeniu: