Pistacje: jedz nie tylko dla przyjemności

Wystarczy zjeść garść pistacji dziennie, by znacznie obniżyć ryzyko chorób krążenia i nowotworowych. Tak przynajmniej wynika z amerykańskich badań

Orzeszki pistacjowe, potocznie zwane pistacjami, to owoce drzew z rodzaju pistacja. Częścią jadalną jest pestka, obfitująca w dobre tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone (te szczególnie korzystne dla zdrowia stanowią ponad 30% masy orzeszka). Chociaż zawierają sporo kalorii (570 kcal w 100g), podobnie jak inne orzechy nie sprzyjają nadwadze i otyłości. Wręcz przeciwnie: usprawniają przemianę materii i bez szkodliwych dodatków stanowią znakomitą, a zarazem bardzo zdrową, przekąskę.

Więcej na ten temat:

Dlaczego orzechy nie tuczą

Uwaga! Powyższe dotyczy osób zdrowych. Bywa, np. w przypadku osób z zaburzeniami endokrynologicznymi, że zalecana dawka pistacji jest precyzyjnie określona. Wówczas należy się do niej stosować. W innym przypadku: raczej trudno byłoby zrzucać akurat na pistacje odpowiedzialność za nadmiar kilogramów czy inne problemy.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Pistacje - cholesterol w dół

Znakomity wpływ orzechów pistacjowych na proces trawienny wynika choćby ze sporej zawartości błonnika (ponad 6 g na 100 g). Wprawdzie są orzechy bogatsze w błonnik (np. laskowe - prawie 9 g), ale to i tak więcej niż w niejednej kaszy, uchodzącej za źródło optymalne.

Wszystko o błonniku

15-letnie badania prowadzone w Kalifornii pokazały, że osoby, które spożywały średnio ok. 70 g pistacji dziennie, miały średnio o 10% niższy poziom trójglicerydów i cholesterolu, a dokładnie jego "złej" frakcji LDL. Tymczasem ich nadmiar to jedne z głównych czynników wystąpienia groźnego epizodu sercowo-naczyniowego, czyli głównej przyczyny zgonów w Polsce.

Znakomity wpływ na serce mają nie tylko dobre tłuszcze, ale także całkiem sporo potasu (ponad 1000 mg w 100 g).

Więcej na ten temat

Pistacje mają niski indeks glikemiczny (IG=15), więc, chociaż słodkie, wskazane są dla diabetyków. Inne, również kalifornijskie, badania, pokazały, że orzeszki pistacjowe wspierają skutecznie nie tylko serca ludzi zdrowych, ale także chorujących na cukrzycę.

Wszystko o cukrzycy

LDL, HDL, całkowity, normy - wszystko, co warto wiedzieć o cholesterolu

Orzeszki pistacjowe rakowi wspak?

Podobna ilość pistacji ma też znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. Według Amerykańskiego Towarzystwa Badań nad Rakiem systematyczne spożywanie ok. 70 gramów pistacji wyraźnie obniża ryzyko zachorowania na raka płuc i prostaty. Ocenia się, że jest to związane z zawartością cennego przeciwutleniacza gamma-tokoferolu (pochodna witaminy E).

Oczy lubią pistacje

Orzeszki pistacjowe są słodkie, mają charakterystyczny silny aromat i przyjemny smak. Miłość do nich jest tak powszechna, że dorobiły się własnego święta. 26 lutego na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pistacji.

Więcej o:
Skomentuj:
Pistacje: jedz nie tylko dla przyjemności
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX