6 wrogów cholesterolu - co jeść, by z nim wygrać

Eliza Dolecka
25.08.2014 05:07
A A A Drukuj
Powszechnie dostępni, a prawidłowo stosowani nie wywołują skutków ubocznych. Skuteczni, jak prawdziwe leki. Jedni utrudniają wchłanianie cholesterolu z pożywienia, inni wyganiają go z organizmu, jeszcze inni wpływają na różne procesy metaboliczne, pozwalające kontrolować jego poziom. Wszystkich tych pogromców cholesterolu znajdziesz w osiedlowym sklepie. O niektórych mówimy niemal bez przerwy, do znudzenia, w kontekście zdrowego żywienia. Inni trochę zaskakują. Radę, by jeść wszystkich, warto wziąć sobie do serca.

Shutterstock

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Człowiek nie ma w tym interesu, by cały cholesterol wypędzić z organizmu. Wręcz przeciwnie: ta substancja lipidowa (czyli rodzaj tłuszczu) jest kluczowym składnikiem komórek zwierzęcych, czyli także ludzkich.

Niezbędny do życia

Cholesterol jest niezbędny dla przetrwania naszego gatunku. Wykorzystywany jest bowiem przy produkcji hormonów płciowych (estrogeny, progesteron, testosteron), więc, po części, to dzięki niemu podejmujemy aktywność seksualną, kobiety zachodzą w ciążę, a potem mogą donosić ciążę.

Dzięki cholesterolowi może rozwijać się dziecięcy mózg i możemy wchłaniać w jelicie tłuszcze. Potrzebujemy go, by przyswoić witaminę D. Po co zatem go ograniczać, czy obniżać?

Cholesterol cholesterolowi nierówny, a co za dużo, to niezdrowo.

Za mało? Też źle

Niedobory cholesterolu zdarzają się bardzo rzadko, gdyż prawidłowo funkcjonujący organizm może go wyprodukować samodzielnie, głównie w wątrobie. Cholesterol ma dwie frakcje: LDL (powszechnie nazywaną "złym cholesterolem") i HDL (czyli "dobry cholesterol").

Ten pierwszy pochodzi głównie z pożywienia, a w nadmiarze jest naprawdę groźny, gdyż sprzyja miażdżycy, osadzając się w naczyniach krwionośnych.

Gdy zagraża już zdrowiu, wyregulowanie jego poziomu jest możliwe przy pomocy leków, jednak bez zmiany nawyków żywieniowych nie pomoże żadna farmakologia.

Przykre konsekwencje

Jeśli przesadzisz z cholesterolem, narażasz się na zawał, udar, inne problemy z krążeniem. Zarazem gastrolodzy i dietetycy przestrzegają: indywidualna produkcja i tolerancja związków tłuszczowych jest odmienna. Znaczenie ma tryb życia, ale i wiek oraz inne czynniki wpływające na metabolizm komórkowy. Czyli fakt, że pochłaniasz wraz z jedzeniem mniej źródeł cholesterolu niż inni, nie oznacza jeszcze, że ostateczny poziom tego związku w twojej krwi będzie niższy. Nie ma też pewności, jakie konsekwencje poniesiesz.

Czy już masz problem? Najlepiej zrób badanie krwi (przynajmniej raz w roku), by się przekonać. Wysoki cholesterol nie boli, nie musi ci ostrzec...

Norma dla osoby dorosłej:

Cholesterol całkowity [mg/dl]:

- prawidłowy: 130-200

- graniczny: 201-239

- wysoki: 240 i powyżej

Cholesterol LDL ("zły" cholesterol) [mg/dl]:

- prawidłowy: poniżej 130

- graniczny: 131-159

- wysoki: 160 i powyżej.

Cholesterol HDL ("dobry" cholesterol) [mg/dl]:

- wskazany: powyżej 45

- nieprawidłowy: poniżej 40.

Uwaga! Podany zakres norm ma charakter orientacyjny. Możliwe są drobne odstępstwa, wynikające z metod badania i stosowanych odczynników, stosowanych w konkretnym laboratorium. To one przede wszystkim są obowiązujące.

Potrzebny lekarz

Wysoki, zagrażający zdrowiu, poziom cholesterolu we krwi wymaga nadzoru lekarza, niejednokrotnie przyjmowania leków, ale także zmiany stylu życia (aktywność fizyczna to podstawa) i nawyków żywieniowych, w tym ograniczenia tłustych mięs oraz wędlin, podrobów, tłustych serów, masła, czekolady, czy ciast z kremem na bazie pełnotłustego mleka. Fakt, cholesterol przede wszystkim jest wytwarzany przez organizm w zależności od potrzeb, jednak, gdy już jest już go za dużo, bo naturalne mechanizmy zawiodły, trzeba ograniczyć to dodatkowe "wsparcie" z diety.

Warto także sięgać jak najczęściej po naturalnych wrogów złego cholesterolu, bo o ile są wątpliwości czy jajko może podnieść jego poziom (coraz więcej badań temu zaprzecza), wiemy na pewno, że niektóre substancje umieją go obniżyć. Wrogowie cholesterolu są wskazani dla wszystkich (chyba, że cierpisz na jakieś schorzenie i lekarz zaleci inaczej). Zatem czas ich poznać.

Czytaj także:

Za niski cholesterol całkowity - co robić?

Podwyższony cholesterol, a dieta

Nie tylko dieta: najważniejsi pogromcy cholesterolu

Zobacz także
  • 1
Komentarze (13)
Zaloguj się
  • Oceniono 15 razy 9

    Błędem jest twierdzenie, że z cholesterolem należy walczyć. To może być walka z wiatrakami. W artykule jest nawet napisane - cholesterol jest wytwarzany w wątrobie i produkuje tyle ile organizm potrzebuje. Nawet będąc na diecie 0 cholesterolu możemy mieć przekroczone normy cholesterolu bądź trójglicerydów. Cholesterol jest niezbędny do wytwarzania np. witaminy D. Niezbędny jest również podczas gojenia się ran, czyli podwyższony poziom oznacza stan zapalny w organizmie. Przy oparzeniu cholesterol momentalnie zostaje podwyższony do bardzo wysokiego poziomu.

  • Oceniono 10 razy 8

    Na cholesterol dobry seks. Oraz jedzenie tego co potrzebuje organizm. Człowiek ma jedno zycie wiec nie przejmowac sie choresterolem :)

  • george_costanza

    Oceniono 14 razy 8

    Rok temu miałem słabe wyniki cholesterolu, zacząłem więcej sie ruszać i ograniczyłem alkohol. Oprócz tego dużo mięsa, trzy jajka na śniadanie, ale też pieczywo pełnoziarniste i praktycznie zero cukru. Wyniki idealne.

  • Oceniono 1 raz 1

    Bbrakuje mi boczniaka, grzyba który zawiera naturalná statyné, znaczaco obnizajaca stezenie cholesterolu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX