Prawie jak eliksiry m這do軼i: glukozamina, lecytyna i reszta. Jak to dzia豉?

Niby wszyscy ju wiemy, 瞠 ?prawie? robi r騜nic, a cudowny 鈔odek gwarantuj帷y wieczn urod i m這do嗆 nie istnieje... A jednak nauka pozna豉 i udowodni豉 cudown moc wielu substancji, kt鏎e pozwalaj d逝瞠j cieszy si wy鄉ienit kondycj, op騧ni procesy starzenia, wyg豉dza powsta貫 ju zmarszczki, zapobiega powik豉niom zdrowotnym zwi您anym z wiekiem, a tak瞠 w umiarkowanym stopniu ogranicza negatywne skutki niezdrowego trybu 篡cia. Nie musisz udawa si do magicznego 廝鏚豉, ani zrywa owocu z zaczarowanego drzewa. Niejednokrotnie sprzymierze鎍y m這do軼i s na wyci庵ni璚ie r瘯i, a ich obco brzmi帷e nazwy to marketingowe chwyty, za kt鏎ymi kryj si dobrze znane produkty czy zwi您ki chemiczne.

Do陰cz do Zdrowia na Facebooku!
Takie zmiany bez skalpela albo obr鏏ki komputerowej? Pewnie jeszcze nie dzi Takie zmiany bez skalpela albo obr鏏ki komputerowej? Pewnie jeszcze nie dzi Shutterstock

DHEA - hormon m這do軼i

Natura nie jest nadgorliwa i zazwyczaj oferuje nam tylko to, co niezb璠ne. Wraz z wiekiem i wy陰czaniem kolejnych funkcji (w tym zdolno軼i do rozrodu) obni瘸 si wyra幡ie produkcja hormon闚, przede wszystkim testosteronu, estrogen闚 i mniej znanego dehydroepiandrosteronu, zwanego w skr鏂ie DHEA. Ta substancja wywarzana przez nadnercza, nieprzypadkowo zwana jest hormonem m這do軼i. Wraz z jej ubytkiem sk鏎a staje si bardziej cienka, mi窷nie s豉bsze, a tkanka 陰czna (stanowi帷a g堯wnie podpor organizmu i ochron mechaniczn niemal wszystkich narz康闚) bardziej wiotka. Zmienia si tak瞠 nastawienie do 篡cia: cz這wiekowi coraz trudniej radzi sobie ze stresem, codziennymi wyzwaniami... Spada apetyt na 篡cie. Oczywi軼ie na to zjawisko wp造wa wiele czynnik闚, ale rola DHEA jest ju dzi niezaprzeczalna.

Dowiedziono, 瞠 w pewnym stopniu od nas samych zale篡, jak d逝go i w jakim st篹eniu ten hormon wytworz nadnercza. Jego poziom zale篡 g堯wnie od aktywno軼i fizycznej. Zapewne dlatego tak gwa速ownie starzej si niekt鏎e osoby po przej軼iu na emerytur, je郵i nie maj pomys逝, co zrobi ze swoim 篡ciem po zako鎍zeniu pracy. Nie ma szansy na d逝gowieczno嗆 ten, kto ze wszystkich sport闚 najch皻niej uprawia zmian kana堯w w telewizji za pomoc pilota. Ruch na 鈍ie篡m powietrzu to okazja, by dotleni organizm, usprawni wiele proces闚 metabolicznych. Aktywny r闚na si d逝瞠j m這dy, pogodny. Mitem jest prze鈍iadczenie, 瞠 d逝gowieczni to ci, kt鏎zy d逝瞠j s starzy. Zazwyczaj w鈔鏚 stulatk闚 trudno znale潭 takich, kt鏎zy ju po czterdziestce, czy pi耩dziesi徠ce zwalniali obroty.

DHEA mo積a te dostarczy organizmowi w postaci tabletki, do kupienia w aptece bez recepty. Czy jednak jest taka potrzeba, kiedy zacz望 i jak dawkowa, najlepiej ustala z lekarzem pierwszego kontaktu podczas rutynowej wizyty profilaktycznej. Zak豉da si, 瞠 obni瞠nie poziomu hormonu, maj帷e znaczenie dla zdrowia i kondycji, mo瞠 wyst瘼owa ju u pi耩dziesi璚iolatka.

Do陰cz do Zdrowia na Facebooku

Antyoksydanty naprawd 豉two znale潭. Nawet we w豉snym ogr鏚ku. Antyoksydanty naprawd 豉two znale潭. Nawet we w豉snym ogr鏚ku. Shutterstock

Antyoksydanty - przereklamowane?

Wcale nie! Wolne rodniki powstaj w organizmie przede wszystkim podczas naturalnego procesu przekszta販ania tlenu w energi, ale ich tworzeniu sprzyja te palenie papieros闚, intensywne opalanie, nadu篡wanie alkoholu, czy stres. Chocia organizm samodzielnie wytwarza substancje, kt鏎e mog je neutralizowa, cz瘰to okazuje si bezradny wobec ich ilo軼i. Tymczasem z pomoc antyoksydant闚 mo瞠 si z nimi skutecznie rozprawia, uniemo磧iwiaj帷 niszczenie wielu kom鏎ek naszego cia豉 (g堯wnie b這n kom鏎kowych i 豉鎍uch闚 DNA), a ostatecznie zapobiega przedwczesnemu starzeniu i rujnowaniu naszego zdrowia.

W鈔鏚 doskonale poznanych antyoksydant闚 nale篡 wymieni popularn witamin C, kt鏎a nie tylko buduje odporno嗆, ale i pomaga zachowa j璠rn sk鏎, dzia豉 przeciwmia盥篡cowo, obni瘸 ci郾ienie krwi. Witamina E natomiast przede wszystkim obni瘸 ryzyko chor鏏 kr捫enia i pobudza wydzielanie hormon闚 p販iowych (odpowiedzialnych za przed逝瘸nie m這do軼i wraz z DHEA). Znany g堯wnie z reklam kosmetyk闚 koenzym Q10 wprowadzony do diety sprzyja zwi瘯szonej witalno軼i, energii i sprawno軼i umys這wej. Retinol (czyli czysta witamina A) pozwala cieszy si lepszym wzrokiem, wspiera zdrowy wygl康 sk鏎y, w這s闚 i paznokci, a likopen zmniejsza ryzyko wyst徙ienia chor鏏 nowotworowych.

Sk康 bra te wszystkie skarby? Przede wszystkim z kuchni. Urozmaicona, zr闚nowa穎na dieta to jeden z krok闚 do d逝gowieczno軼i. Antyoksydanty s w pomidorach i arbuzach, w papryce, kiwi, porzeczkach i orzechach. W mleku, broku豉ch, w rybach i w w徠r鏏ce. W jajach i w grejpfrutach. I w wielu innych produktach. Nie szukaj ich w s這dyczach, t逝stych mi瘰ach, generalnie w kuchni ociekaj帷ej t逝szczem, ubogiej w warzywa i owoce. S造nni stulatkowie z Okinawy stawiali na ryby i zielenin (nie zapominaj帷 o aktywno軼i fizycznej). Ot, i ca豉 tajemnica.

Nie zapominajmy, 瞠 retinol i koenzym Q10, a nawet witamina C to uznane sk豉dniki kosmetyk闚. I s逝sznie: naprawd wyg豉dzaj zmarszczki, przywracaj j璠rno嗆 i elastyczno嗆 cerze. Tylko troch jednak i na jaki czas. Nie tra熤y zdrowego rozs康ku. Spowolnienie pewnych proces闚 jest mo磧iwe, ale ostateczny koniec i tak nieunikniony.

Wap pochodzenia zwierz璚ego jest 豉twiejszy do przyswojenia. Wap pochodzenia zwierz璚ego jest 豉twiejszy do przyswojenia. Shutterstock

Wap - by nie zwolni obrot闚

Kojarzony g堯wnie jako minera niezb璠ny dzieciom, z wiekiem staje si przez nas coraz bardziej zapomniany. Nies逝sznie! Bez wapnia nie ma estrogen闚, prawid這wej pracy serca, w豉軼iwej aktywno軼i m霩gu. Bierze udzia w regulacji ci郾ienia, obni瘸 podatno嗆 na alergie i sk這nno嗆 do wyprysk闚 na sk鏎ze, a nawet umo磧iwia skuteczn walk ze stresem. M這dzi, pi瘯ni, zdrowi maj go z pewno軼i pod dostatkiem, gdy od wapnia zale篡 stan ko軼i, z瑿闚, paznokci i w這s闚. Nie mo積a cieszy si sk鏎 niczym alabaster i burz g瘰tych w這s闚 przy niedoborach mineralnych.

Nie wystarczy zbudowa masy kostnej dziecku, by do ko鎍a 篡cia mog這 si ono cieszy ich odpowiedni odporno軼i na z豉mania, 瞠by ludzkie rusztowanie by這 w formie. Na odwapnienie ko軼i szczeg鏊nie nara穎ne s kobiety po menopauzie, osoby przyjmuj帷e leki upo郵edzaj帷e wch豉nianie tego pierwiastka (np. niekt鏎e 鈔odki sterydowe), a tak瞠 maj帷e problemy z jego przyswajaniem z innych przyczyn (np. niew豉軼iwa dieta).

Najlepszy do przyswojenia wap pochodzi z mleka i jego przetwor闚. Nie dla ka盥ego jednak te produkty s zdrowe, a przy upo郵edzonym wch豉nianiu szklanka mleka nie pomo瞠. Zatem, je郵i nale篡sz do grupy ryzyka niedoboru wapnia, a zw豉szcza masz jego objawy (bolesne kurcze mi窷ni, ich wzmo穎na pobudliwo嗆, b鏊e i zawroty g這wy, b鏊e brzucha, uczucie niepokoju bez uzasadnienia, zaburzenia rytmu serca), koniecznie skonsultuj si z lekarzem. Mo磧iwe, 瞠 zaleci przyjmowanie wapnia w tabletkach. To prawdziwa tabletka m這do軼i (nie da si zachowa wigoru i witalno軼i nie mog帷 si swobodnie porusza, a takie s odleg貫 skutki niedoboru), ale tylko dla tych, kt鏎zy naprawd j potrzebuj. Nie rozstrzygaj samodzielnie.

To naturalne, 瞠 czasem bol nas stawy. Nie trzeba jednak pokornie znosi tych dolegliwo軼i. To naturalne, 瞠 czasem bol nas stawy. Nie trzeba jednak pokornie znosi tych dolegliwo軼i. Shutterstock

Glukozamina - na dok豉dk

Ko軼i to nie wszystko. Powa積ym problemem wielu os鏏 starszych s b鏊e staw闚. I chocia pocz徠kowo raczej nie stanowi powa積ego zagro瞠nia dla zdrowia, wyra幡ie obni瘸j jako嗆 篡cia. B鏊 odbiera przecie ochot na spacer, wypad z kole瘸nk, sprzyja mentalnemu starzeniu. A w豉軼iwie odbiera, bo wielu osobom pomog豉 glukozamina, substancja pozyskiwana ze skorupiak闚, umo磧iwiaj帷a odbudow chrz御tki stawowej. Chocia pojawi造 si opinie sceptyczne co do jej skuteczno軼i, wielu lekarzy przyznaje, 瞠 ich pacjenci po瞠gnali si z b鏊em spowodowanym zanikiem naturalnej mazi chrz御tki w豉郾ie z pomoc tego naturalnego leku. Ocenia si, 瞠 znaczenie dla zdrowia ma przede wszystkim siarczan glukozaminy. Inne formy s oboj皻ne, a nawet czasem szkodliwe (np. w przypadku chor鏏 tarczycy).

Glukozamina jest dost瘼na bez recepty, zarazem nale篡 pami皻a, 瞠 przyczyny b鏊u s bardzo r騜ne, a samoleczenie niebezpieczne, gdy czasem prowadzi do op騧nienia rozpoznania i w豉軼iwej terapii. Zatem, nim zrobisz zakupy, o dolegliwo軼iach warto porozmawia z lekarzem.

U wielu os鏏 z wiekiem pojawiaj si problemy ze snem, spowodowane niedoborem hormonu melatoniny U wielu os鏏 z wiekiem pojawiaj si problemy ze snem, spowodowane niedoborem hormonu melatoniny Shutterstock

Melatonina - cofn望 czas

S na to dowody, 瞠 wyspana znaczy pi瘯na. Z raportu sporz康zonego w szwedzkim instytucie Karolinska w 2011 roku wynika, 瞠 osoby wyspane, kt鏎e 酥i przynajmniej osiem godzin na dob, s postrzegane jako zdrowe, atrakcyjne i m這dsze, ni wskazywa豉by na to metryka. Zm璚zenie i niewyspanie odbiera powab i urod. Co jednak z tej wiedzy osobom borykaj帷ym si z bezsenno軼i? Jako嗆 snu w znacznym stopniu jest uzale積iona od melatoniny, hormonu wytwarzanego przez szyszynk (gruczo dokrewny, w centralnej cz窷ci m霩gu). Produkcja tej substancji wyra幡ie spada ju po 45. roku 篡cia, wp造waj帷 negatywnie nie tylko na sen, ale i sprawno嗆 seksualn, a nawet stan sk鏎y.

Coraz cz窷ciej melatonina uzupe軟iana jest sztucznie, w postaci tabletek. Chocia jest dost瘼na bez recepty, zalecamy konsultacj lekarsk. Bezsenno嗆 bywa objawem wielu powa積ych problem闚 zdrowotnych, a w闚czas melatonina samodzielnie ich nie rozwi捫e. Zatem, jako eliksir m這do軼i, traktujmy raczej zdrowy, nieprzerwany sen 8 godzin na dob, a nie wspomagacze, kt鏎e pozwol go osi庵n望. Ich dob鏎 lepiej zostawi lekarzowi. My postarajmy si tak uk豉da harmonogram dnia, by tylko mie czas na ten sen.

Kwasy t逝szczowe omega 3 maj zbawienny wp造w na funkcjonowanie ludzkiego organizmu Kwasy t逝szczowe omega 3 maj zbawienny wp造w na funkcjonowanie ludzkiego organizmu Shutterstock

Omega 3 - wsparcie przemiany materii

Niemal ka盥ego dnia pojawiaj si nowe doniesienia o cudownej mocy nienasyconych kwas闚 t逝szczowych. W鈔鏚 nich kr鏊uj omega 3: reguluj krzepliwo嗆 krwi, zapobiegaj mia盥篡cy, pomagaj zachowa w豉軼iw elastyczno嗆 軼i璕ien i mi窷ni. Wspomagaj leczenie chor鏏 serca, sk鏎y, staw闚. Maj znaczenie profilaktyczne przy chorobach nowotworowych, chorobie Alzheimera i Le郾iowskiego-Crohna. Przeciwdzia豉j udarom m霩gu, oty這軼i, cukrzycy. Umo磧iwiaj prawid這we wch豉nianie dobroczynnego wapnia, poprawiaj wygl康 cery, paznokci oraz w這s闚. Poniewa wspomagaj odporno嗆, pomagaj unika wielu infekcji. Z nimi staro嗆 jest przyjemniejsza i naprawd p騧na.

Naj豉twiej je pozyska z ryb i innych owoc闚 morza, zatem zalecenie, by je嗆 ryby przynajmniej trzy razy w tygodniu to pewna recepta na d逝gowieczno嗆. Oczywi軼ie, te przyjazne t逝szcze s te w tofu, migda豉ch, orzechach w這skich oraz w niekt鏎ych olejach, np. lnianym czy rzepakowym, ale si璕anie po ryby to najprostsza 軼ie磬a zdrowia.

Lecytyna, pochodzenia ro郵innego b康 zwierz璚ego, wp造wa pozytywnie na pami耩 w ka盥ym wieku. Lecytyna, pochodzenia ro郵innego b康 zwierz璚ego, wp造wa pozytywnie na pami耩 w ka盥ym wieku. Shutterstock

Lecytyna - 瞠by pami皻a

W ludzkim organizmie lecytyna jest obecna w ka盥ej kom鏎ce cia豉, przede wszystkim jako sk豉dnik b這n kom鏎kowych. Pe軟i wa積 rol w wielu procesach przemiany materii, zapobiega mia盥篡cy, tworzy warstw ochronn 軼iany 穎陰dka, wspomaga prawid這we gospodarowanie cholesterolem. Stanowi istotny element sk豉dowy m霩gu i tkanki nerwowej, maj帷 zasadniczy wp造w na funkcjonowanie pami璚i i zdolno嗆 do koncentracji oraz poprawiaj帷 og鏊n sprawno嗆 intelektualn.

W lecytyn obfituje soja, orzeszki ziemne, kie趾i pszenicy. Mo瞠 by r闚nie pochodzenia zwierz璚ego, ale w闚czas jest trudniejsza do pozyskania i przyswojenia (przed odkryciem zalet soi za najlepsze 廝鏚這 lecytyny uchodzi造 jaja). Osobom starszym lekarze cz瘰to zalecaj uzupe軟ianie niedobor闚 lecytyny z pomoc gotowych preparat闚. S dost瘼ne w ka盥ej aptece. Mo積a si nimi wspomaga: z umiarem, zgodnie z zaleceniami na opakowaniu, a najlepiej po konsultacji lekarskiej.

Regenerowa m霩g? Pozna wszystkie jego potencjalne mo磧iwo軼i? Naukowcy pr鏏uj... Regenerowa m霩g? Pozna wszystkie jego potencjalne mo磧iwo軼i? Naukowcy pr鏏uj... Shutterstock

Nowi bohaterowie

Naukowcy wci捫 pracuj nad eliksirem m這do軼i. Wszystko wskazuje na to, 瞠 nie b璠zie to jednak jedna substancja tak, jak nikt ju dzisiaj nie planuje znalezienia jednego lekarstwa na raka. Choroby nowotworowe wywo豉ne s przez r騜ne czynniki, charakteryzuje je inna dynamika, wp造w na organizm, tempo rozwoju, etc. Zrozumia貫 wi璚, 瞠 potrzeba r騜nej broni w zale積o軼i od wroga. Op騧niaj帷 procesy starzenia r闚nie trzeba rozprawia si z r騜nymi mechanizmami, przeciwnikami. Wiele wskazuje wi璚 na to, 瞠 si璕a b璠ziemy w przysz這軼i po zr騜nicowane wsparcie, by jak najd逝瞠j cieszy si dobr kondycj, form i nastrojem.

W鈔鏚 potencjalnych eliksir闚 m這do軼i od kilku lat pojawia si rapamycyna, pocz徠kowo przede wszystkim doceniana jako lek przeciwnowotworowy i zapobiegaj帷y odrzutom tkanek po przeszczepie. S豉w zdoby豉 jednak jako substancja wyd逝瘸j帷a 篡cie myszy, chocia lekarze przestrzegaj, 瞠 cz這wiek to nie gryzo i nie dzia豉j analogiczne mechanizmy (wi璚ej na ten temat).

Nadzieje budzi te aminoguanidyna (zapobiega zwyrodnieniom i zanikowi kom鏎ek) i neurotrofiny (substancje skutecznie dokarmiaj帷e m霩g). Badania trwaj, gdy jak dot康 wszystko wskazuje na to, 瞠 nie ma r騜y bez kolc闚. Im bardziej obiecuj帷y 鈔odek, tym powa積iejsze potencjalne skutki uboczne.

Leki s dla chorych, a skutki ich przyjmowania musz by mniej gro幡e od choroby. Zatem, ze staro軼i wci捫 najlepiej rozprawia si aktywno軼i fizyczn, dobr diet, zmuszaniem m霩gu do wysi趾u i znakomitym humorem. Chocia, oczywi軼ie, nie zaszkodzi wyg豉dzenie zmarszczek retinolem, albo koenzymem Q 10. Zmarszczki mo積a pokocha, ale dlaczego nie korzysta z bezpiecznych sposob闚 op騧niania proces闚 starzenia?

Wi璚ej o:
Komentarze (15)
Prawie jak eliksiry m這do軼i: glukozamina, lecytyna i reszta. Jak to dzia豉?
Zaloguj si
  • Gość: statystyczny_polak

    Oceniono 38 razy 14

    caly ten artykul wyglada jakby to byla kolejna reklama suplementow dostepnych bez recepty. Masakra

  • Gość: sowa_46

    Oceniono 23 razy 13

    Naukowcy prze軼igaj si w pomys豉ch na d逝gowieczno嗆 ale 瘸den z nich nie zastanowi si jaki to ma sens ekonomiczny, za co ci d逝go 篡j帷y ludzie b璠 篡, ZUS ich nie utrzyma bo najch皻niej by ich wytru albo uruchomi piece w O鈍i璚imiu i innych miejscach ZUSowi pomocnych, dzieci te wszystkich nie utrzymaj bo w tym kraju same siebie utrzyma ledwie zdo豉j, po choler wi璚 nara瘸 si na g這dowanie, nikt nie przyjmie starych do pracy bo nie ma jej dla m這dych, mo瞠 jaki "mundrala" na forum odpowie rozwi您aniem tego tematu?

  • Gość: krytyk

    Oceniono 20 razy 6

    autor artyku逝 przepisuje w wi瘯szo軼i bzdury z innych 豉two dostepnych miejsc w sieci. Omega 3 - tak ale naj豉twiej dost瘼na i w najwi瘯szej ilo軼i jest w siemieniu lnianym kt鏎e si mieli i spo篡wa (np dodaje do potraw) lub w postaci oleju. Ponadto w siemieniu jest w najelpszej proporcji omega 3/omega6. Ryby tez moga by ale trzeba wiedzie 瞠 np hodowlane maj帷e najwi璚ej omega3 jak 這so to w wi瘯szo軼i GMO - tak瞠 smacznego autorowi

  • jarauto

    Oceniono 11 razy 3

    glukozamina?? pl.wikipedia.org/wiki/Glukozamina

  • Gość: jamci

    Oceniono 10 razy 2

    fastfood und tv :)

  • Oceniono 5 razy 1

    Nie wierz , to po prostu jest naci庵anie naiwnych ludzi kt鏎zy chc schudn望 ,dali by wszystko jak ja / nabra豉m si te .To jest biznes...

  • Gość: niedziel1

    Oceniono 1 raz -1

    http://bios.wellnesscoffee.eu/
    a co z ganoderm

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX