5 nawyków, które dodadzą ci lat. Robisz to niemal codziennie i przyspieszasz starzenie

09.06.2017 19:56
Niby zwykłe czynności, a niepostrzeżenie osłabiają organizm, prowadząc do szybszego jego niszczenia. Które z twoich codziennych nawyków wymagają rewizji? Sprawdź, czy są wśród nich te z naszej listy.
1 Każdy rabi tak od czasu do czasu. Istotne czy nie przesadzasz, bo wtedy możesz skrócić swoje życie, nawet znacznie Każdy rabi tak od czasu do czasu. Istotne czy nie przesadzasz, bo wtedy możesz skrócić swoje życie, nawet znacznie Quinn Dombrowski, https://www.flickr.com/photos/quinnanya/, (CC BY-SA 2.0)

5 nawyków, które dodadzą ci lat. Robisz to niemal codziennie i przyspieszasz starzenie

Niby zwykłe czynności, a niepostrzeżenie osłabiają organizm, prowadząc do szybszego jego niszczenia. Które z twoich codziennych nawyków wymagają rewizji? Sprawdź, czy są wśród nich te z naszej listy.

Każdy z nas może od czasu do czasu zgrzeszyć: leniuchować, zjeść czy wypić coś niezdrowego. To raczej nikogo nie zabije. Rzecz w tym, że nieraz nie kontrolujemy sytuacji i te niby "sporadyczne" przyjemności wcale takie nie są. Bywa też tak, że szkodzi nam coś, czego w ogóle nie uznajemy za zagrożenie, jak zamiłowanie do ciepła czy wielozadaniowość.

Warto uświadomić sobie zagrożenia, a także poznać proste triki, które pozwalają znacznie zmniejszyć ich negatywne skutki. Przykład? Siedzący tryb życia szkodzi mniej, jeśli co 30 minut robisz sobie przerwę. A tak konkretnie? Co jeszcze pomaga? Sprawdź!

2 Telewizja to wciąż główny zabijacz czasu, ale internet dzielnie się z nią ściga Telewizja to wciąż główny zabijacz czasu, ale internet dzielnie się z nią ściga Timothy Vollmer, https://www.flickr.com/photos/sixteenmilesofstring/, (CC BY 2.0)

Oglądanie telewizji: 1 h = - 22 minut życia ekstra

Regularne bliskie spotkania z odbiornikiem telewizyjnym (ale też monitorem komputera) to prosty sposób na relaks wielu z nas. Niestety, jak się okazuje, wcale nie bez konsekwencji. W British Journal of Sports Medicine opisano badanie wskazujące na to, że regularne oglądanie telewizji może skrócić twoje życie. Naukowcy ustalili, że każda godzina oglądania telewizji obniżała oczekiwaną długość życia o dodatkowe 22 minuty. Ponadto, osoby, które spędzały przed odbiornikiem telewizyjnym  średnio 6 godzin dziennie, żyły 5 lat krócej niż osoby, które stroniły od telewizji. Badanie przeprowadzono na 11 tys. Australijczyków w wieku powyżej 25 lat.

"Ten efekt związany jest z brakiem aktywności w czasie oglądania telewizji" - podkreśla dr Raymond Casciari z St. Joseph Hospital w Orange w Kalifornii. "Kiedy siedzisz przez więcej niż 30 minut, twoje ciało zaczyna gromadzić cukier w komórkach, co zwiększa prawdopodobieństwo nadwagi" - tłumaczy lekarz w "health.com". Nadwaga natomiast zwiększa ryzyko pojawienia się wielu chorób. "Niezależnie od tego, czy oglądasz telewizję czy siedzisz za biurkiem, wstań co 30 minut i przejdź się trochę" - radzi dr Casciari.

Naturalne odmładzacze: produkty, które odbiorą Ci lat

O sile nawyków przeczytaj w bestsellerze 'Financial Times' i 'Wall Street Journal' >>

3 wielozadaniowość wielozadaniowość Shutterstock

Wielozadaniowość: ryzyko wyczerpania

Wciąż masz na głowie tysiąc rzeczy i koniec końców wszystko robisz naraz? "Ludziom wydaje się, że wielozadaniowość im służy, ale w rzeczywistości powoduje ona narastanie stresu i niekoniecznie przekłada się na większą efektywność" - podkreśla Casciari. "Może się okazać, że robiąc wszystko naraz, nic nie uda ci się skończyć i będziesz jeszcze bardziej sfrustrowany" - zaznacza.

Krótkotrwałe mijające napięcia nie zrobią ci krzywdy, gdyż ludzki organizm wykształcił mechanizmy pozwalające na tymczasową mobilizację. Jeśli jednak twój tryb życia sprawia, że często masz poczucie, że aby odetchnąć, musiałbyś się rozdwoić albo roztroić, a napięcie prawie nigdy nie znika, to już bardziej niepokojący znak. Chroniczny stres powoduje uwalnianie wolnych rodników, które uszkadzają komórki ciała i są odpowiedzialne za starzenie. Nasze ciała są zaprogramowane, by w przewlekłym stresie przez jakiś czas móc funkcjonować bez większej szkody. W którymś momencie, jeśli nie usuniemy stresora albo swojego do niego podejścia, następuje gwałtowne wyczerpanie sił objawiające się pogorszeniem stanu zdrowia lub choćby depresją. Zamiast robić wszystko naraz, dr Casciari proponuje, aby koncentrować się na jednym zadaniu i dopiero po jego wykonaniu przejść do następnego.

Czytaj: Produkty, które dodadzą ci lat. Takie jedzenie postarza

4 przegrzewanie pomieszczeń przegrzewanie pomieszczeń Shutterstock

Przegrzewanie pomieszczeń: optimum 40-60 proc. wilgotności

Rozkręcone na całego ogrzewanie może sprawia, że jest przyjemnie i błogo, ale ma też swoje skutki uboczne. "Może przyczyniać się do wysuszania skóry, jej stanów zapalnych i starzenia" - wylicza dr James C. Marotta, chirurg plastyczny, ekspert ds. pielęgnacji skóry.

Dlaczego to takie groźne? Skóra to podstawowy płaszcz ochronny. Przesuszenie umożliwia choćby przenikanie do organizmu zagrożeń zewnętrznych.

Wilgotność powietrza w granicach 40- 60 proc. jest optymalna. To pozwala  zapobiegać swędzeniu, przesuszaniu czy łuszczeniu skóry - zaznaczają eksperci.

Zainwestowanie w nawilżacz powietrza? Niejednokrotnie rozpyla w powietrzu alergeny, choćby zarodniki grzybów. Alternatywne rozwiązanie? Powiesić wilgotny ręcznik na kaloryferze lub umieścić w jego pobliżu miskę z wodą, aby nadrobić ubytki wilgoci w powietrzu.

5 dieta niskotłuszczowa dieta niskotłuszczowa Shutterstock

Redukowanie wszystkich tłuszczów z diety

Nie wszystko złoto, co się świeci. Nie wszystko niezdrowe, co jest tłuste. Niech cię nie zwiedzie na manowce dieta niskotłuszczowa. Nie eliminuj tłuszczów z diety jak leci. Zachowaj na talerzu te drogocenne.

Niektóre tłuszcze są niezbędne organizmowi, by zachować młody wygląd, sprawność fizyczną i umysłową - zaznacza dietetyczka Franci Cohen. 'Kwasy tłuszczowe omega-3 obecne np. w tłustych rybach (tj. łosoś czy makrela) oraz orzechach czy nasionach lnu sprawiają, że skóra jest bardziej miękka i sprężysta, są naturalnym remedium na przedwczesne zmarszczki' - tłumaczy Cohen. To wciąż nie wszystko, co potrafią te kwasy tłuszczowe. Dbają o zdrowie układu krążenia. Są głównym składnikiem budulcowym mózgu, przez co stoją na staży twojego intelektu i samopoczucia. Dobra rybka dwa razy w tygodniu? Możesz potraktować taki posiłek jak środek przeciwstarzeniowy i regeneracyjny.

Kwasów tłuszczowych omega-3 poza tłustymi rybami i orzechami dostarczą też oleje: rzepakowy, sojowy, lniany. Jednak ze względu na ich sporą kaloryczność nie należy przesadzać z ich dawkowaniem. Jeśli możesz, lepiej sięgaj po produkty, z których są tłoczone. Dostarczą ci dodatkowo ważnych składników mineralnych i witamin.

Tłuszcze omega - ważne proporcje

6 siedzący tryb życia siedzący tryb życia Shutterstock

Siedzący tryb życia: - 10 do 13 lat życia

Nie musisz spędzać czasu przed ekranem, by sobie szkodzić. Osoby, które z umiłowania do pozycji siedzącej rezygnują z ruchu, są bardziej narażone na choroby krążenia, nowotwory oraz problemy z nerkami.

Zgodnie z wynikami badań opublikowanymi w British Journal of Sports Medicine, aktywność fizyczna znacząco wydłuża życie. Osoby, które ćwiczyły co najmniej 150 minut w tygodniu żyły od 10 do 13 lat dłużej od zwolenników siedzenia. Ćwiczenia 3 razy w tygodniu po 50 minut zapewnią więc nie tylko lepszą formę, ale też dodatkowe lata, aby się nią cieszyć.

Intensywne ćwiczenia sprzyjają powielaniu komórek macierzystych. Tymczasem, jak twierdzą badacze, długość naszego życia jest zależna od ilości owych komórek i ich stanu. Naukowcy z Centrum Rakowego na Uniwersytecie Louisville w USA we współpracy z rodzimymi badaczami z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie ustalili, że aktywność fizyczna stymuluje rozmnażanie się komórek odpowiedzialnych za odnawianie tkanek i narządów u dorosłych.

Komórki macierzyste w leczeniu SLA

Jaki sport najlepszy dla ciebie? Przegląd dyscyplin i ich wpływ na zdrowie

Komentarze (34)
5 nawyków, które dodadzą ci lat. Robisz to niemal codziennie i przyspieszasz starzenie
Zaloguj się
  • kobieta9876

    Oceniono 112 razy 96

    Skad ta wiedza ???

    1. Oglądanie telewizji: 1 h = - 22 minut życia ekstra
    2. Wielozadaniowość: ryzyko wyczerpania
    3. Przegrzewanie pomieszczeń: optimum 40-60 proc. wilgotności
    4. Redukowanie wszystkich tłuszczów z diety
    5. Siedzący tryb życia: - 10 do 13 lat życia

    Dziekuje bardzo za uwage ...

  • pieknykrk

    Oceniono 65 razy 63

    zatem amisze będą żyć po 200 lat

  • atr8

    Oceniono 53 razy 51

    A o ile skraca życie opieranie nóg o kota? Proszę o odrębne dane dla kota i właściciela.

  • artur0121

    Oceniono 30 razy 28

    przeczytanie tych wypocin odjęło mi z godzine żywota. kogo wy tam zatrudniacie???

  • zimmel

    Oceniono 26 razy 22

    Jem co mam, odpoczywam kiedy chcę,wypadki mi się zdarzają i żyje robiąc na budowie mając 80 lat

  • white_lake

    Oceniono 16 razy 14

    a co do tego kot ze zdjęcia?
    z tego, co wiem, zwierzęta życie przedłużają

  • n29a

    Oceniono 16 razy 14

    "Każdy rabi tak od czasu do czasu" - znana mi pisownia to "rabbi" albo "rebe". A kota nogą to ja nie głaskam, głaskam łapskami i od razu myję, mając nadzieję, że kot tego nie widzi, ew. że się nie obrazi. Alergia nie wybiera.

  • abbc123

    Oceniono 18 razy 14

    A jaki można prowadzić tryb życia stojący, leżący ( to tylko w wypadku obłożnie chorych) czy biegający? Ludzie trenujący, ćwiczący coś, też leżą, też siedzą. Nikt 24 h na dobę nie mota się wokół własnego ogona. Z tą telewizją to trochę śmieszne. To kino, teatr, gazety i książki też skracają życie. Dziwne, żeby czytać czy oglądać spektakl w teatrze np płynąc czy ćwicząc na siłowni. Przegrzewanie pomieszczeń to rzeczywiście typowe dla Polaków mieszkających w blokach. Tam się nie da po prostu wytrzymać, musi być około 26 stopni, tak żeby chodzić w samych gaciach. Redukowanie wszystkich tłuszczów z diety? Jak widzę co ludzie kładą na taśmę w kasie, to tam raczej nie ma nic co nie posiada tłuszczów i to trans.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX