Plan dnia szczęśliwego człowieka - od rana do wieczora

Budzisz się, otwierasz oczy, zaczyna się nowy dzień. Przed sobą masz 24 h - to bardzo dużo. Jak je wykorzystasz? Oto taktyka na zaliczenie dnia do udanych, krok po kroku. Zacznij od stworzenia intencji, a potem?
plan dnia plan dnia Shutterstock

1. Pobudka: stwórz intencję na dzień

Zanim otworzysz oczy, wypowiedz życzenie na rozpoczynającą się dobę - pisze "elitedaily.com". Możesz to zrobić w myślach. Czego sobie życzysz na dziś? Jak chciałbyś się dzisiaj czuć?

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Psychologiczne modele społeczno- poznawcze, dowodzą, że wyklarowana intencja znacznie zwiększa szansę urzeczywistnienia działania, a osoby, które mają cel, częściej osiągają to, czego pragną.

W Procesualnym Modelu Działań Zdrowotnych, który odnosi się m. in. do przestrzegania zdrowej diety czy aktywności fizycznej, intencja jest jednym z ważniejszych elementów fazy motywacyjnej. W uproszczeniu: stworzenie życzenia zwiększy twoją motywację.

Odstąp od długoterminowych założeń: formułuj każdego dnia 24-godzinne cele. Metodą małych kroków, przenosząc kamyk po kamyku jesteś w stanie przenieść górę, czego nigdy nie udałoby się zrobić na raz.

Przykładowe intencje: dziś chcę pośmiać się z członkami rodziny, zdrowo się odżywiać, skończyć ważny projekt. Im bardziej sprecyzowane cele, tym większa szansa, że je zrealizujesz. Będziesz świadom, czego chcesz, do czego dążysz.

Czytaj:

Ciężki poranek? Poznaj winowajców!

 

plan dnia plan dnia Shutterstock

2. Wyobraź sobie w obrazach, co chcesz, żeby się działo

Jeszcze zanim wstaniesz, stwórz jak najwięcej obrazów w głowie dotyczących dopiero rozpoczynającego się dnia.

Wyobraź sobie, że wszystko, czego sobie życzyłeś już się wydarzyło. Jak było? Pomyśl o tym, jak wykonujesz czynności, które zaplanowałeś.

"Zobacz", jak siedzicie z rodziną wieczorem razem na kanapie, przytulacie się do siebie, robicie głupie miny, śmiejecie się, dzieci wchodzą ci na kolana. Albo jak przygotowujesz parującą, aromatyczną zupę na obiad lub siedząc za biurkiem, wypijasz intensywnie pomarańczowy sok marchwiowy.

Zaangażuj jak najwięcej zmysłów. Co dokładnie widzisz w swojej wizji: jakie są tego kolory, kształty, jaki zapach czujesz? Słyszysz śmiech dziecka, a może błogą ciszę? Jakie to uczucie, gdy materiał ubrań, które masz na sobie, dotyka twojej skóry? Jakie emocje to wszystko w tobie powoduje? Mózg nie rozróżnia wyobrażonych odczuć od rzeczywistości, więc dobierz wrażenia według potrzeb. Nastrój się więc na dobre fale. A teraz pora wstać.

Czytaj także: Dieta na dobry nastrój

plan dnia plan dnia Shutterstock

3. Zrób plan i działaj

Od samego wyobrażania niewiele się dzieje. Weź odpowiedzialność za swoje marzenia. Nikt za ciebie nie zorganizuje dnia, które chciałbyś przeżyć: ani partner, ani rodzic, ani terapeuta czy coach.

Żeby mieć to, czego chcesz, musisz po to sięgnąć. Czyli: włożyć wysiłek w  realizację celu. Po to masz te 24 h. Marzysz o własnym blogu? Żeby się urzeczywistnił, musisz go założyć. Chcesz lepiej się odżywiać? Nie stanie się to od czytania o dietach, podczas przegryzania ciasta czekoladowego. Podstawą zmiany jest działanie. Twoje działanie. Dziś to zawsze najlepszy moment na pierwszy krok. Jutro najlepiej się nadaje na kroki kolejne.

Potrzebny może być ci plan.

Weź kartkę,

wypisz, co chcesz zrobić,

jakie kroki się na to składają,

kiedy zajmiesz się którym z nich,

ile zajmie ci to czasu,

jakich informacji jeszcze potrzebujesz,

gdzie możesz je zdobyć.

Dobry plan to ten osadzony w twoim kalendarzu, w konkretnych godzinach i zakładający realistyczne, a nie przerastające twoje możliwości, działania.

O fatalnych konsekwencjach wymagań większych od możliwości

plan dnia plan dnia Shutterstock

4. Naucz się przebywać ze swoim cierpieniem

Wychodzisz z domu i okazuje się, że rzeczywistość nie jest wcale taka łatwa jak byś sobie tego życzył? Po porannym zadowoleniu, dopada cię frustracja, chciałbyś, żeby ten dyskomfort zniknął?

Nie możemy być naprawdę szczęśliwymi, jeśli nie nauczymy się być ze swoim cierpieniem - twierdzą mistrzowie Wchodu. Tak, wcale nie ze szczęściem, a cierpieniem. W końcu jedno bez drugiego nie istnieje. Zastanów się, jaką relację masz z tym, co w tobie jest? Czy godzisz się tylko na miłe doznania, czy idziesz krok dalej i otwierasz się na złożoność ludzkiej egzystencji.

To, w jakim kontakcie jesteś z cierpiącą częścią siebie, pokazują twoje reakcje na cierpienie innych. Ktoś bliski przeżywa kryzys? Mówisz "nie płacz", "będzie lepiej", "przestań się smucić" czy po prostu jesteś obok, wspierasz, pozwalasz się wygadać.

Twoja reakcja prawdopodobnie odzwierciedla zachowania podejmowane przez ciebie wobec własnego cierpienia. Jeśli wewnętrzne cierpienie tli się w tobie w tle dnia powszedniego, zamiast je negować, zobacz, jak to jest ich doświadczać. Stwórz temu przestrzeń, obdarz swój stan serdecznym współczuciem. Staraj się nie mylić akceptacji z umartwianiem.

Jak przeżyć śmierć bliskiej osoby?

plan dnia plan dnia Shutterstock

5. Rób sobie przyjemności - potrzebujesz emocjonalnej słodyczy

"Z zakamarków życia wziąć, to co chcę. Dziś wiem, życie cudem jest. Co chcę, mogę z niego mieć" - śpiewał zespół "DeSu".

Jeśli rezygnujesz z robienia sobie prezentów, odbierasz sobie sporo frajdy, a nie jesteś przecież męczennikiem. Zrób sobie dzień dziecka (jako stałe podejście do życia na co dzień) lub choćby poranek, wieczór, popołudnie zachcianek.

Troszcz się o siebie, rozpieszczaj: przygotuj dobre śniadanie, weź gorący prysznic, posiedź chwilę nad gazetą. Siedzisz w pracy? Zaparz aromatyczną kawę, puść ulubioną muzykę. Masz ochotę na spacer? Wróć z pracy pieszo przez park. Marzysz o dobrej książce? Zahacz o bibliotekę. Szukaj możliwości realizacji swoich "widzimisię". Codzienność, jak dobra potrawa, potrzebuje do pełni wszystkich smaków: również słodyczy.

Psycholodzy uważają, że osoby, które mają mało słodyczy emocjonalnej w życiu często rekompensują to sobie, jedząc większe ilości słodyczy. Masz wzmożony apetyt na słodkości? Być może zbyt mało jest przyjemności w twoim życiu.

A może to niedobór chromu? Czytaj

plan dnia plan dnia Shutterstock

6. Uśmiechaj się, dziękuj, mów komplementy

Masz wpływ na atmosferę w swoim otoczeniu. Zarażaj serdecznością. Uśmiechaj się do napotykanych osób: domowników, współpracowników, przechodniów. Nigdy nie wiadomo, jak ten niby nieznaczący gest wpłynie na drugiego człowieka - zwraca uwagę "elitedaily.com". I przede wszystkim na ciebie samego.

Postaraj się dziś więcej doceniać bliskich niż ich krytykować i dogryzać. Skup się na tym, za co jesteś im wdzięczny i mów im o tym. Powiedz dziś "dziękuję" przynajmniej 5 razy.

Pamiętaj, aby rozwinąć swoją wypowiedź i poinformować daną osobę, za co dziękujesz. Znajdź coś, co w niej lubisz, powiedz jej o tym.  Do partnera możesz powiedzieć: "Dziękuję, że zrobiłaś mi kawę. Bardzo mi smakuje, kiedy ją parzysz", "Dziękuję, że zająłeś się dziećmi, kiedy byłam u fryzjera. Świetnie się z nimi dogadujesz". Do współpracownika: "Jestem wdzięczna, że pomogłeś mi przy tej prezentacji. Imponuje mi twoja pomysłowość". Do sprzedawczyni  w lokalnym warzywniaku: "Zawsze wybiera mi pani ładniejsze sztuki owoców. Taka sprzedawczyni to skarb!".

Cokolwiek mówisz, ważne, żeby to była prawda. Jeśli na koniec masz ochotę powiedzieć "ale" i dodać uszczypliwość, ugryź się w język i postaw kropkę. Uśmiech, wdzięczność i dobre słowo mnożą się, gdy się je dzieli. Gdy je dajesz bez oczekiwania rewanżu, wracają jak bumerang.

Na tyle na ile to możliwe, otaczaj się ludźmi z dobrą energią, w obecności których czujesz się dobrze i unikaj tych, w których obecności czujesz się wyczerpany i bezwartościowy.

Sprawdź: W kim się zakochujemy? Kogo tylko lubimy?

plan dnia plan dnia Shutterstock

7. Zrób coś, czego jeszcze nie robiłeś

Przełam rutynę, każdego dnia zrób coś nowego. Masz pełen przekrój możliwości: od skoku na spadochronie dla lubiących adrenalinę, poprzez zapisanie się na lekcję obcego języka, aż po powrót do domu inną niż zazwyczaj drogą, zmianę słuchanej stacji radiowej czy spróbowanie nieznanej potrawy.

Kurs tańca, wycieczka w piękny zakątek - zastanów się, czego chciałbyś doświadczyć, żeby potem móc to wspominać. Niemal 10 lat badań wskazuje, że ludzie są szczęśliwsi, gdy wydają swoje pieniądze raczej na doświadczenia życiowe niż rzeczy materialne - pisze Ryan T. Howell, profesor psychologii na San Fransisco State University w "Psychology Today".

Możesz sporządzić też plan, który nie wiąże się z wydatkami. Większość płatnych opcji ma również swoje "niskobudżetowe" odpowiedniki, więc nie tłumacz się brakiem finansów. Np. naukę tańca możesz zacząć przez internet, wzorując się na filmach instruktażowych zamieszczonych na "youtube" już dziś. Dobrej zabawy!

plan dnia plan dnia Shutterstock

8. Odhaczaj zrealizowane punkty

Pamiętasz plan zadań wspomniany na początku powyższej listy? Nie trać go z oczu w ciągu dnia. Sprawdzaj od czasu do czasu, co już wykonałeś, a co jeszcze jest do zrealizowania.

Ważne: podpunkty wykonane koniecznie odhaczaj. Udowodniono, że czynność wykreślania wykonanych zadań powoduje wydzielanie endorfin, hormonów peptydowych wprawiających nas w stań zadowolenia, a nawet euforii. Prawdopodobnie rośnie też twoje poczucie własnej skuteczności.

Aby mieć więcej do wykreślania (oraz lepszy wgląd na kolejność działań), możesz w swojej liście rozbić większe zadania na mniejsze czynności składowe. Czyli zamiast napisać: "naprawić zlew", zamieścić konkretne podpunkty: "poszukać fachowca", "zadzwonić i umówić się", "dozorować naprawę".

plan dnia plan dnia Shutterstock

9. Podsumowanie dnia: zrób listę rzeczy, które ci się udały

Cały dzień za tobą, powoli zbierasz się do spania? Czas na krótkie podsumowanie minionego dnia. Nie ma być to jednak lista plusów i minusów. Obiektywizm wsadź do kieszeni. Stwórz mentalną listę rzeczy, które ci się dzisiaj udały, które cię uszczęśliwiły, za które jesteś wdzięczny. To mogą być zarówno małe, jak i wielkie sprawy.

Podziękuj sobie za wszystko, co zrobiłeś, za swoje starania i wysiłek, doceń siebie. Takie podsumowanie pozwoli ci się pozbyć nagromadzonych resztek stresu z dnia, przygotuje do snu i da motywację do wcielenia jeszcze większej liczby uszczęśliwiających czynności dnia następnego. Dobrej nocy!

Przeczytaj także:

Dieta na dobry sen

Zobacz:

 

Autorka artykułu: Małgorzata Skorupa - psycholog, psychoterapeuta, autorka wielu publikacji z zakresu psychologii oraz rozwoju osobistego.

Więcej o:
Komentarze (1)
Plan dnia szczęśliwego człowieka - od rana do wieczora
Zaloguj się
  • adstr

    Oceniono 5 razy -1

    Ale pierdy. To są rady dla ludzi nieszczęśliwych z nudów.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX