Zdrowe odżywianie. Obalamy 9 najpopularniejszych mitów

27.06.2016 15:34
Dieta wegetariańska gwarantuje idealną sylwetkę, a pieczywo żytnie jest mniej kaloryczne od pszennego? Poznaj 9 najczęściej powielanych mitów żywieniowych.
1 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

Zdrowe odżywianie. Obalamy 9 najpopularniejszych mitów

Dieta wegetariańska gwarantuje idealną sylwetkę, a pieczywo żytnie jest mniej kaloryczne od pszennego? Poznaj 9 najczęściej powielanych mitów żywieniowych.

Ostatni posiłek należy jeść najpóźniej o godzinie 18

Jeżeli regularnie chodzisz spać o godz. 21, to zasada spożywania ostatniego posiłku o godz. 18 ma sens. Jednak rzeczywistość zazwyczaj wygląda inaczej. Wracamy późno z pracy, wieczorami zajmujemy się domem i w rezultacie kładziemy się spać blisko północy.

Jedz kolację na 2-3 godziny przed snem. Zadbaj jednak, aby była ona pożywna, a zarazem lekkostrawna. O tej porze dnia idealnie sprawdzą się warzywa, gotowana lub pieczona ryba oraz białe mięso. Świetną, ale mało popularną opcją na kolację, są lekkie, warzywne zupy.

ZOBACZ TEŻ:

Pora jedzenia ma znaczenie! Dlaczego warto trzymać się dobowego cyklu organizmu?

2 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

Pieczywo żytnie jest mniej kaloryczne od pszennego

Wiele osób spożywa żytni, pełnoziarnisty chleb, gdyż uważa, że jest on mniej kaloryczny od pszennego. W rzeczywistości zazwyczaj są one pod tym kątem zbliżone.

Jednak nie ulega wątpliwości, że ciemne, pełnoziarniste pieczywo ma więcej składników odżywczych, m.in. błonnik, który ułatwia trawienie i sprawia, że szybciej czujemy się syci.

Zboża i produkty zbożowe z glutenem - które są najzdrowsze?

3 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

Powinniśmy pić 6-8 szklanek wody

Zapotrzebowanie na płyny jest zależne od wielu czynników: aktywności fizycznej, wzrostu i wagi, ilości spożywanych pokarmów, temperatury i wilgotności powietrza. Zwiększone zapotrzebowanie mają m.in. osoby chore na cukrzycę i choroby nerek. Nie jesteśmy zatem w stanie określić w tej kwestii uniwersalnej reguły.

Ponadto organizm potrzebuje płynów, nie tylko wody w czystej postaci. Dlatego warto dodatkowo codziennie spożywać warzywa i owoce. Dzięki temu nie tylko nawadniamy organizm, lecz także dostarczamy sobie ważnych składników odżywczych. Dobrym źródłem płynów są również zupy.

"Woda jest super, słodkie napoje nie". Wiesz dokładnie, dlaczego?

4 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

Podczas odchudzania należy zrezygnować z tłuszczowych produktów

Tłuszcze są niezbędne dla zachowania zdrowia. Stanowią źródło energii, dostarczają organizmowi niezbędnych kwasów tłuszczowych, stabilizują narządy wewnętrzne, chronią przed utratą ciepła. W nich rozpuszczają się witaminy A, D, E, K, dzięki czemu stają się przyswajalne przez organizm. Dzienny udział tłuszczów w naszej diecie powinien wynosić ok. 25-30 proc.

Ważne jest jednak, jakie tłuszcze spożywamy. Najzdrowsze dla naszego organizmu są tłuszcze roślinne np. orzechy, siemię lniane, awokado, olej rzepakowy.

Kiedy najlepiej zjeść śniadanie, obiad i kolację? Badacze dokładanie to policzyli!

5 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

W ramach odchudzania powinniśmy odstawić węglowodany

Tak jak tłuszcze, węglowodany są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. To one są naszym głównym źródłem energii. Ważne jednak, aby spożywać węglowodany złożone, które znajdują się w pełnoziarnistych produktach zbożowych, owocach, warzywach. Unikajmy za to węglowodanów prostych, czyli słodyczy, białego pieczywa, słodzonych napojów. Poza kaloriami, niewiele wnoszą.

6 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

Zamiast słodyczy warto w ramach deseru sięgać po owoce

Właściwy rozkład i wchłanianie cukrów z owoców następuje w jelicie cienkim. Jeśli spożywamy je po posiłku, np. w ramach deseru, gdy żołądek jest wypełniony masą pokarmową, owoc nie może przejść do jelit. W wyniku tego fermentuje w żołądku i kwaśnieje powodując zaburzenia trawienne.

Owoce należy jeść zatem rano lub między posiłkami.

7 zdrowie zdrowie rys. Arkadiusz Gadaliński

Olej rzepakowy jest mniej kaloryczny niż oliwa

Olej rzepakowy ma zbliżoną liczbę kalorii do oliwy. Różnica jednak polega na tym, że spożywanie go wpływa korzystniej na nasze zdrowie. Główną jego zaletą jest zawartość kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3 w stosunku 2:1 (tymczasem w oliwie stosunek ten wynosi 10:1, a w popularnym słonecznikowym - 126:1).

Dlatego warto sięgać po olej rzepakowy każdego dnia. Można nim polewać sałatki warzywne, ziemniaki, mięso, pasty warzywne.

8 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

Dieta wegetariańska gwarantuje idealną sylwetkę

Nie spożywanie mięsa jest głównym powodem wszechobecnej otyłości, a "śmieciowe" jedzenie. Wegetarianie rzadziej borykają się z nadwagą, gdyż wielu z nich zwraca baczną uwagę na kupowane produkty. Jednak ci, którzy głównie odżywiają się słodyczami, białym pieczywem i smażonymi potrawami, są tak samo narażeni na otyłość, jak osoby jedzące mięso.

9 Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania Prawdy i mity na temat zdrowego odżywiania rys. Arkadiusz Gadaliński

Odchudzając się, powinniśmy całkowicie zrezygnować z jedzenia czekolady

Gorzka czekolada jest wręcz korzystna dla naszego zdrowia z racji na dużą zawartość magnezu.

Jednak nawet mleczna czekolada nie zrobi spustoszenia w organizmie, jeśli będziesz ją jeść z umiarem. 2-3 kostki dziennie mogą wpłynąć pozytywnie w przypadku, gdy nie jesteś w stanie znieść w 100 proc. rygorystycznej diety. Unikaj jej jednak, jeśli jesteś osobą, która, aby nie poddać się cukrowemu nałogowi, musi słodycze definitywnie odstawić.

Komentarze (69)
Zdrowe odżywianie. Obalamy 9 najpopularniejszych mitów
Zaloguj się
  • dokowski

    Oceniono 68 razy 30

    Po raz pierwszy widzę na tym portalu rzecz popularnonaukową bez błędów i na poziomie. Widać, że macie nowego redaktora naukowego. Jedyne, do czego można się przyczepić, to niezręcznie wroga opinia na temat wody. Picie wody jest zdrowe nie tylko dla cukrzyków i chorych na nerki. Picie wody ułatwia odchudzanie, poprawia wypróżnienia osobom ze skłonnością do zaparć... każdy, kto pije mało wody, zrobi dobrze zwiększając dzienną dawkę wody o jedna czy dwie szklanki. Oczywiście nie warto pić wody zamiast jeść owoce i warzywa, ale prawie zawsze warto po prostu wypić codziennie dodatkową szklanke wody. A Wasz artykuł raczej do tego zniechęca, mam nadzieję, że niechcący

  • radqq

    Oceniono 30 razy 16

    Szkoda, że nie napisaliście, że ten olej olej rzepakowy zdrowszy od oliwy to olej tłoczony na zimno. To zupełnie co innego niż wielkie butelki, które można za parę złotych kupić w markecie. Taki olej wcale niełatwo kupić i swoje kosztuje.

  • aw34

    Oceniono 10 razy 8

    Strasznie tam dużo tych omega 3 w oleju rzepakowym (już jeśli to tylko tłoczonym na zimno). W dodatku są słabo przyswajalne. Z tymi olejami w diecie to gruba przesada. Wielu lekarzy już wie, że mamy w diecie nadmiar omega6 i żebyśmy nie wiem jak dużo używali olejów roślinnych (nawet lnianego) to i tak tylko tę dysproporcję na rzecz omega 6 będziemy tylko powiększać.

  • taka_sprawa

    Oceniono 26 razy 6

    1. Wody należy pić tyle, żeby być nawodnionym. Nie ma złotej zasady co do objętości wody, ale jeśli ktoś liczy kalorie to mniej więcej 1 ml wody na 1 kcal.
    2. Najzdrowsze dla naszego organizmu nie są tłuszcze roślinne, a zwierzęce - tran, jaja.
    3. Na redukcji można jeść węglowodany proste, które zawarte są choćby w owocach czy miodzie. Dobrze jest je ograniczyć, ale niekoniecznie trzeba wyrzucać.
    4. Olej rzepakowy zdrowszy niż oliwa tylko dlatego że ma lepszy stosunek omega-6 do omega-3? Nawet nie napiszecie, że chodzi o olej nierafinowany. Poza tym jest to omega-3 roślinnego pochodzenia (ALA), a co z EPA oraz DHA?
    5. O wegetarianizmie nie będę się wypowiadał, bo i tak uparty roślinożerca będzie trwał przy swoim.
    6. Zamiast czekolady gorzkiej można zrobić swoją lub kupić mleczną na bazie maltitolu (np. Wedla)

  • taka_sprawa

    Oceniono 6 razy 4

    od kiedy skrobia to są węglowodany proste?

  • makvelithedon7

    Oceniono 44 razy 4

    Jeszcze raz, bo już wiele razy pisałem: To nie jest tak, że każdy węglowodan złożony jest dobry. Nie można napisać takiego czegoś. Chciałbym wiedzieć, kto przygotował to zestawienie? Który dietetyk był konsultantem. W 50% są to dawno obalone pseudo-teorie. Nie czytajcie tego.

  • clevland

    Oceniono 5 razy 3

    Roundupem (nie jest biodegradowalny i jest bardzo szkodliwy zawiera glifosat) wysusza się (nazywa się to desykacja) przed zbiorami rzepak:
    nto.pl/wiadomosci/opolskie/art/4571109,opolscy-rolnicy-truja-chemikaliami-rzepak-nas-i-siebie,id,t.html

    agrofakt.pl/desykacja-rzepaku-koniecznosc-wybor/

    No i opinie na forum rolniczym:
    agrofoto.pl/forum/topic/282-pryskanie-rzepaku-na-dojrzewanie-suszenie/page-2

    Ktoś powinien zbadać ten olej na zawartość glifosatu.
    Pytanie czy słonecznik i len tak samo się spryskuje...

  • korona.

    Oceniono 29 razy 3

    Olej lniany + olej z krokosza bawarskiego (lub wiesiołka) to idealne źródła omega 6 i 3. Trzymać w lodówce i spożywać na zimno. Podgrzane oleje roślinne (smażenie) to katastrofa zdrowotna (produkcja wolnych rodników). Wyjątkiem jest olej kokosowy, który świetnie nadaje się do smażenia i tylko na tym oleju powinno się smażyć. Absolutnie nie na oliwie z oliwek.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX