Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!

04.09.2017 21:59
Mają więcej zalet niż sądzisz. Odpowiednio przygotowane nie tuczą i obfitują w cenne składniki odżywcze. Poznaj walory najbardziej popularnych zup w Polsce.
1 Pożywne i nawadniające. Lekkie, pełne witamin i soli mineralnej, a czasem ciężkostrawne z powodu nie najlepszych dodatków. Zupy Pożywne i nawadniające. Lekkie, pełne witamin i soli mineralnej, a czasem ciężkostrawne z powodu nie najlepszych dodatków. Zupy regan76, https://www.flickr.com/photos/j_regan/, (CC BY 2.0)

Chcesz być zdrowy? Jedz zupy

Mają więcej zalet niż sądzisz. Odpowiednio przygotowane nie tuczą i obfitują w cenne składniki odżywcze. Poznaj walory najbardziej popularnych zup w Polsce.

Pożywne, sycące, pyszne. Skutecznie rozgrzeją, nawodnią, usuną objawy przeziębienia, wspomogą serce, nawet usprawnią przemianę materii.

Jeśli wierzysz w starochińską mądrość ludową, to postawisz na zupy, bo tamtejsi medycy zalecają od wieków, by 'trzymać ciepły żołądek'. Zasada ta ma być gwarantem lepszego trawienia, samopoczucia, ogólnego zdrowia.

Na indeksie

Gotowanie, chociaż pozbawia nas części cennych składników odżywczych, należy do najlepszych metod obróbki termicznej. Woda neutralizuje wiele szkodliwych substancji. W gorącej wodzie białko się ścina, skrobia pęcznieje, a to sprawia, że łatwiej nam przyswajać składniki odżywcze. Wprawdzie gotowanie podnosi indeks glikemiczny niektórych produktów, ale to nie oznacza zaraz problemów. Uwolniona szybko glukoza dla zdrowego człowieka to cenne paliwo.

9 korzyści płynących z picia ciepłej wody

Bazą zupy może być sam wywar warzywny, drób, wołowina. Ta ostatnia, głównie dzięki zawartości kwasów CLA, karnityny i tauryny, sprzyja odchudzaniu (więcej na ten temat). Drób (najlepiej bez skóry) to znakomite źródło białka i witamin z grupy B (po co ci one? - czytaj).

Temperatura ma znaczenie

Lepsza zupa ciepła czy przestudzona? To zależy. Jak przekonuje lek. med. Aleksandra Kapała przewodnicząca Sekcji Dietetyki Polskiego Towarzystwa Żywienia Dojelitowego, Pozajelitowego i Metabolizmu: 'temperatura posiłków ma znaczenie. W przypadku zapalenia, nadżerek, owrzodzeń czy grzybicy górnego odcinka przewodu pokarmowego pokarmy ani gorące, ani zimne nie są tolerowane, bo wywołują ból. Wszystko musi mieć temperaturę pokojową. W przypadku nudności i wymiotów - lepsze są posiłki zimne bo mniej pachną, mniej drażnią ośrodki wymiotów w mózgu i jest szansa, że przyjęty posiłek nie zostanie zwrócony. W przypadku biegunki - odwrotnie - posiłki zimne przyspieszają perystaltykę, co nasila biegunkę.'

Ciepła, zdrowa zupa to dietetyczny skarb przez większą część roku. Która zupa najlepsza? O czym decydują poszczególne składniki? Czy rosół rzeczywiście wspiera podczas infekcji, a barszcz 'wzmacnia krew'? Sprawdź.

2 Czerwony barszcz działa krwiotwórczo Czerwony barszcz działa krwiotwórczo Fot. Shutterstock

Barszcz przeciw anemii

W większości polskich domów nie ma bez barszczu świąt. I słusznie: barszcz działa zasadotwórczo, więc zapobiega zgadze, częstemu skutkowi przejedzenia. Rzecz jednak w tym, że podstawa czerwonego barszczu i jego największy atut, czyli buraki, zasługują na regularną obecność w naszej kuchni. Wspaniale sprawdzają się w surówce, zwłaszcza młode warzywa. Jeśli jednak wolisz gotowane, to: albo obierz je dopiero przed spożyciem, albo postaw na zupę. Całe dobro w niej zostanie.

Krew lepiej krąży

Magnez, potas, wapń to tylko niektóre skarby buraków. Są cennym 'naturalnym lekiem' krwiotwórczym, ale nie tylko dlatego, że zawierają żelazo. Nie mają go aż tak wiele, jak się sądzi, jednak obfitują w kwas foliowy i barwniki należące do wspomagających układ krążenia przeciwutleniaczy. Wśród barwników betanina, nadająca burakom charakterystyczny kolor, uchodzi także za związek przeciwbakteryjny.

Niewiele kalorii

Szklanka czystego barszczu ma mniej kalorii niż jabłko. Gdy dorzucisz 10 uszek, będzie łącznie 250 kcal. Nie zapominaj o barszczu ukraińskim - to specyficzna, wyjątkowa zupa jarzynowa.

Oczywiście, to mit, że sokiem z buraka czy jakąkolwiek zupą można leczyć raka. Zdrowa, zróżnicowana dieta służy wszystkim, ale nie wierz w cuda, bo wpadniesz w sidła oszustów (wszystko na ten temat).

Czytaj także:

Więcej o kwasie foliowym

Burak i inne warzywa korzenne - wpływ na zdrowie

Wszystko o anemii

3 Moc krupniku to przede wszystkim pełne witamin i minerałów kasze Moc krupniku to przede wszystkim pełne witamin i minerałów kasze Fot. Shutterstock

Krupnik dla lepszego trawienia

Tradycyjny polski krupnik przygotowujemy z kaszy jęczmiennej na wywarze mięsnym. I bardzo dobrze. Kasz zazwyczaj jemy za mało, a to niezwykli sojusznicy naszego zdrowia.

Cholesterol spada, cukier stoi

Kasza jęczmienna zawiera sporo tzw. rozpuszczalnego błonnika pokarmowego. Pomaga on obniżyć poziom cholesterolu LDL ('złego'), stabilizuje poziom cukru we krwi. W połączeniu z wodą, zapewnia uczucie sytości na dłużej i sprawniejszą przemianę materii.

Mocne naczynia i kości

Kasze obfitują w witaminy z grupy B. Jęczmienną wyróżnia największa zawartość witaminy K, pomocnej przy uszczelnianiu naczyń krwionośnych. Sporo w niej także wapnia, trochę cynku, potasu i żelaza. Dobry nastrój, mocniejsze paznokcie, silne kości - to tylko niektóre zalety kasz, zapewniane przez ich składniki. Wszystkie sobie dostarczysz za pomocą aromatycznego, niezawodnego krupniku.

Czytaj: wszystko o kaszach

4 W wielu polskich domach wciąż bez rosołu z wkładką nie ma niedzielnego obiadu W wielu polskich domach wciąż bez rosołu z wkładką nie ma niedzielnego obiadu Sergey, https://www.flickr.com/photos/zhaffsky/, (CC BY-SA 2.0)

Król rosół - przeciw przeziębieniu!

Gdy łapie cię przeziębienie, postaw na rosół.

Smaczne inhalacje

Chociaż ulubiona zupa Polaków nie ma udowodnionego działania przeciwwirusowego, z pewnością przyspiesza powrót do zdrowia. Doskonale wiedziały o tym nasze babcie, ale ostatecznie potwierdziły to badania doktora Stephena Rennarda z University of Nebrasca Medical Center.

Przeziębieni ochotnicy, którzy spożywali rosół, lepiej znosili infekcję i szybciej wracali do formy. Rosół rozgrzewa. Pomaga pozbyć się zalegającej wydzieliny z oskrzeli oraz płuc i usprawnia pracę śluzówki nosa. Parujący bulion to skuteczniejszy inhalator niż sama woda. Poprawiając funkcje śluzówki nosa, wzmacnia naturalną barierę przeciwwirusową. Wywar zawiera cysteinę, a ta wspiera oczyszczanie dróg oddechowych.

Tylko rosół?

Ciepło w każdej postaci wzmaga pracę układu odpornościowego i pomaga pozbyć się toksyn.

Zobacz także:

Pogromcy przeziębienia z kuchni

Wszystko o indeksie glikemicznym

5 Zupa jarzynowa Zupa jarzynowa Fot. Shutterstock

Zupa jarzynowa: kompozycja niemal idealna

Myśląc o warzywach i zdrowiu, niemal natychmiast kojarzymy je z surowizną. Owszem, świeże warzywa i owoce to kluczowy element idealnej diety, zalecany przy każdym posiłku, jako przegryzka, etc. Nie oznacza to jednak, że gotowane nie są wskazane, zdrowe.

Dobre gotowane, wymieszane

Wielu elementów zróżnicowanej diety na surowo jeść się nie da lub w tej formie nie smakują wszystkim (np. ziemniaki, warzywa strączkowe, brukselka, szpinak). Co więcej: warzywa, woda, źródło dobrego białka, czyli zupa warzywna, to mieszanka idealna. Im większa różnorodność, tym lepiej, bo wówczas możemy liczyć na prawdziwą pożywną bombę witaminowo-mineralną.

Nawet dla urody

Takie specyficzne danie jednogarnkowe wzmacnia odporność, zapobiega chorobom nowotworowym, poprawia wygląd przydatków skóry. Moc w zespole i poszczególnych składnikach. Najlepsza jest zupa kolorowa, bo zapewnia też bezcenne barwniki. Żeby się nie znudziła, ciągle możesz modyfikować jej skład.

Więcej na ten temat:

Warzywa: kolor ma znaczenie

Dlaczego warto jeść warzywa (konkretnie)?

6 Zupa pomidorowa - znakomite źródło likopenu Zupa pomidorowa - znakomite źródło likopenu Fot. Shutterstock

Pomidorowa odmładza komórki

Podczas gotowania tracimy część wartości odżywczych, choćby witaminy. Nie oznacza to jednak, że zostaje bezwartościowe nic. Wyraźną skłonność do 'uciekania' pod wpływem temperatury ma chociażby witamina C, dlatego niewiele jej zostaje w ugotowanych ziemniakach. Zarazem już witamin z grupy B tracimy niewiele (zwykle do 20 proc.), pierwiastków niemal wcale. Są nawet takie substancje korzystne dla zdrowia, których od gotowania 'przybywa'. Należy do nich zawarty w pomidorach likopen.

Ciepły, czyli skuteczny

Ten naturalny barwnik to jeden z silniejszych przeciwutleniaczy (antyoksydantów), zwalczających wolne rodniki. Ma udowodnione znaczenie w profilaktyce chorób układu krwionośnego i zapobieganiu nowotworom. Chroni także komórki przed przedwczesnym procesem starzenia i obumierania. Likopen łatwo rozpuszcza się w tłuszczach, najlepiej przyswaja się lekko podgrzany, np. z oliwą. Jego najlepszym źródłem są obecne w kuchni śródziemnomorskiej sosy, ale i zupy.

Al dente i brąz

Pomidorowa dostarczy przyjaznego sercu potasu. Jeśli wywar nie będzie za tłusty, nie przytyjesz na tej zupie. Pomidory są niskokaloryczne, a zarazem obfitują w błonnik i zapewniają szybko uczucie sytości. Z makaronem czy ryżem? Kwestia upodobań. Warto przy tym pamiętać, że makarony są zdrowe, jeśli ich nie przegotujesz, a ryż biały, łuskany to jednak niemal puste kalorie.

Więcej o:

- błonniku

- najzdrowszych kuchniach świata

7 Zupa z dyni powinna mieć intensywny pomarańczowy kolor - wówczas jest w niej najwięcej korzystnego beta-karotenu Zupa z dyni powinna mieć intensywny pomarańczowy kolor - wówczas jest w niej najwięcej korzystnego beta-karotenu Fot. Shutterstock

Krem z dyni dla układu krążenia

Pozornie mdła dynia w towarzystwie ziół i przypraw (imbiru, pieprzu, kurkumy, kolendry, cynamonu, goździków) nabiera smaku. Na ostro to naprawdę niezła zupa-krem.

Barwa się liczy

Im bardziej pomarańczowa zupa (a pierwotnie miąższ), tym lepiej. Intensywna barwa świadczy bowiem o sporej zawartości beta-karotenu, czyli prowitaminy A. Ponieważ beta-karoten to niezwykle skuteczny przeciwutleniacz, podejrzewany o szczególną moc przeciwnowotworową, warto stawiać na jego zawartość.

Mało kalorii

W miąższu dyni nie odkładają się metale ciężkie, zawarte w glebie. Tworzy go woda, błonnik (aż 2,8 g na 100 g), trochę wapnia, potasu, fosforu, magnezu, żelazo, witamin z grupy B i witamina E, uznawana za źródło młodości. Miąższ jest niskokaloryczny (ma zaledwie 20 kcal w 100 g), więc jeśli twoja zupa jest ciężka, dynia nie zawiniła.

Dla serca, dla pęcherza

Wbrew smakowi, ma niewiele cukru, a sporo cennych kwasów nienasyconych i białka. Usprawnia przemianę materii, dobrze wpływa na układ krążenia, działa też moczopędnie, więc warto o niej pamiętać, gdy miewasz skłonność do infekcji pęcherza moczowego. Nie usunie przyczyny, ale wesprze profilaktykę (zaleganie moczu sprzyja problemom).

Czytaj: Wszystko o dyni

8 Zupa cebulowa świetnie chroni przed infekcjami, dostarczając związków siarkowych Zupa cebulowa świetnie chroni przed infekcjami, dostarczając związków siarkowych Fot. Shutterstock

Cebulowa wspiera odporność

Tradycyjna zupa cebulowa to przysmak Francuzów, a ci zwykle wiedzą, co jedzą i po co. Nie jest tak popularna, jak poprzednie propozycje, ale w sezonie infekcji na pewno warto ją wypróbować.

Moc bieli i siarki

Poza bulionem jej podstawą jest cebula, warzywo należące do białych, wspierających odporność. Dzięki związkom siarkowym działa przeciwzapalnie, ale nie tylko. Substancje te utrudniają osadzanie się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, a w efekcie usprawniają krążenie, zapobiegają nadciśnieniu i miażdżycy.

Prebiotyk, czyli wsparcie probiotyków

Cebula to też prebiotyk: zawiera fruktany, a te cukry wyjątkowo lubią 'dobre' bakterie jelitowe, kolejnych pomocników układu immunologicznego. Nie do pogardzenia jest też kwas foliowy, wapń czy błonnik.

Masz ochotę? Cebulę uduś na oliwie lub maśle razem ze szczyptą kurkumy. Dodajemy do wywaru. Gotuj około 20 minut, przypraw i zmiksuj. Smacznego!

Więcej na ten temat:

Prebiotyk, czyli co?

Cebula, czosnek, por - białe warzywa dla odporności

Jak zrobić syrop z cebuli?

Komentarze (11)
Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!
Zaloguj się
  • a_usher

    Oceniono 3 razy 3

    Barszcz czerwony, krupnik, rosół, zupa jarzynowa, zupa pomidorowa, zupa-krem z dyni, zupa cebulowa. Coś pominąłem?

  • pyra011

    Oceniono 1 raz 1

    6 rano. Robię kawę, w tym czasie tez gotuję zupę, zazwyczaj na kilku warzywach, zamrożonym kawałku wcześniej kupionej ryby, tzw. chińska zupka, z makaronem, co ważne musi być odpowiedni, niekoniecznie chiński, nasze cieniutkie tez się nadają, czasem bywają lepsze. Doprawiam delikatnie, by czuć smak warzyw i ryby. Stawia na nogi najlepiej. Polecam.

  • topiramax

    0

    Barszcz taaaak! Ale wyłącznie na Wołowinie z dodatkiem białej kapusty! Pychota.

  • abbc123

    Oceniono 7 razy -3

    Co to za nowa moda na ekologiczne i bio, kolejne tanie hasła, a czytając skład albo kraj pochodzenia można się zdziwić. Nie ma co wariować. A zupy to jest doskonały pomysł jeśli chcemy np przez tydzień trochę zrzucić po wyjeździe. Poza tym w cotygodniowym menu też nie zaszkodziłoby żeby znalazły się zupy, ale bez wkładek typu E, jak kostka rosołowa. Mogą być z mała ilością mięsa jeśli już ktoś uważa, że umrze bez niego. Polacy i tak jedzą go zbyt dużo. A wystarczy na tydzień 490 g mięsa i 150 g wędlin, dobrej jakości. Poza tym samo zdrowsze odżywianie nic nie da bez codziennej porcji ruchu, np trening 45 min do godziny, spacer kolejne minimum 45 min oraz np jazda rowerem.

  • Jan Staszic

    Oceniono 18 razy -14

    Same zupy bez miesa drobiowego i multiwitamin nic nie wniosa do zdrowej diety.
    Zdrowe odzywianie kosztuje 1000PLN miesiecznie na jedna osobe.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX