Przegląd produktów słodzących - wybierz słodycz dla siebie

Małgorzata Skorupa
03.09.2014 12:05
A A A Drukuj

Shutterstock

Ta słodycz pochodzi z listków krzewu stewia rebaudiana - rośliny pochodzącej z samej Ameryki Południowej i Środkowej. W Paragwaju od stuleci stosowali ją Indianie Guarani, osładzając nią herbatę (m. in. podbijającą serca wielu yerba mate). Indianie stosowali ją zarówno jako medykament, jak i przysmak.

Dopuszczona do spożycia w UE

Od 30 lat cieszy się wielką popularnością na Wschodzie, zwłaszcza w Japonii. Od kilku lat stosuje się ją w USA. Teraz nadszedł czas, by zdobyła serca Europejczyków. Unia Europejska po wykonaniu serii odpowiednich badań dopuściła ją do sprzedaży jako produkt żywnościowy. Decyzja została podjęta w oparciu o dane Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA.

Skąd ta popularność?

Jest nawet 30 razy słodsza od zwykłego cukru, mimo że praktycznie nie zawiera kalorii, nie podnosi też poziomu glukozy we krwi. Za bezkarną słodycz odpowiada głównie naturalny słodzik stewiozyd. Do zalet tej cudownej roślinki zalicza się dodatkowo właściwości bakterio- i grzybobójcze, regulowanie pracy układu trawiennego, ogólne wzmocnienie organizmu oraz pozytywny wpływ na zdrowie zębów (działa przeciwpróchniczo, łagodzi stany zapalne dziąseł).

Można ją dodawać do ciast, potraw, podgrzewana nie traci swoich właściwości. Wiele wskazuje na to, że stewia stanie się następcą sztucznych słodzików. Już dziś na rynku pojawiają się produkty "light" czy "zero" z jej zastosowaniem w miejsce aspartamu. Tym sposobem jest i naturalnie, i ultraniskokalorycznie!

Różne oblicza stewii

Stewię można zakupić tak w formie nasion do zasadzenia, jak rośliny w doniczce podobnej do bazylii czy kolendry (stewię możesz hodować we własnej doniczce, np. na balkonie, a świeże liście dodawać do herbaty czy sałatek), syropu, ususzonych listków, proszku z nich wykonanych, a także bardziej przetworzonych (do glikozydów stewiolowych) pastylek wyglądających jak typowy słodzik czy białego pudru.

Im bardziej przetworzone, tym mniej charakterystycznego ziołowego i lekko gorzkiego smaku, ale też mniej składników odżywczych, witamin (np. B i C) oraz minerałów (magnezu, chromu, potasu, wapnia czy żelaza).

Wartość kaloryczna w 1 pastylce: 0,06 kcal

Zobacz także
  • 1
Komentarze (23)
Zaloguj się
  • Oceniono 22 razy 18

    właśnie przeczytałam skład rynkowego najtańszego około 4,50 cukru DIAMANT - Cukier brązowy no kolor to ma brązowy ale zabarwiony KARMELEM!!!!!!! W Polsce zawsze zarobi się pieniądze na nieświadomych konsumentach. O ile podczas kupowania wędlin, nabiału większą wagę prywiązywałam aby sprawdzać składniki, ale w cukrze?!!?!?!?!?!?!? CZYTAJCIE a ZNAJDZIECIE :)

  • Gość: ala

    Oceniono 9 razy 9

    W miodzie jest fruktoza a nie glukoza. Ponadto osoby z podwyższonym poziomem trójglicerydów we krwi z nadwagą i cukrzycą powinni sobie darować spożywanie tego produktu. Fruktoza bardzo mocno podnosi poziom trójglicerydów we krwi gdyż właśnie do nich jest metabolizowana a z trójglicerydów powstaje tkanka tłuszczowa.
    Tak więc, oprócz niewątpliwie zdrowotnych właściwości miodu są tez takie, które pewnym grupom ludzi moga po prostu szkodzić. We wszystkim trzeba zachować umiar :)

  • Oceniono 16 razy 2

    Piloci mają zakazane pić napoje z aspartamem przed lotem. Aspartam - podobnie jak fluor w paście - jest tzw. blokerem mózgu. Fluoru używali już Niemcy w obozach koncentracyjnych... Teraz trują aspartamem.

  • Gość: wj_2000

    Oceniono 1 raz 1

    CO do liczby 30 razy o ile rzekomo stewia jest słodsza od cukru, to może to dotyczyć suszonych liści używanych przez Indian. To co się u nas kupuje to EKSTRAKT ze stewii (zresztą są dwa rodzaje - mieszanka glikozydów "jak leci" i prawie czysty Rebaudiozyd pod marką SteviGold znacznie droższy i całkowicie wolny od posmaku ziołowego). Taki ekstrakt jest około 300 razy (TRZYSTA) razy słodszy od cukru.

  • 0

    Nie mogę zgodzić się z tym artykułem. Po pierwsze, zestawia szkodliwe produkty (sztuczne słodziki czy biały cukier - plaga naszej diety) z naturalnym pożywieniem typu miód, mówiąc "wybór należy do Ciebie, jak potrzebujesz energii to ciasteczko czy cukierek też będzie ok". Gdzie jak gdzie, ale na portalu o zdrowiu tego typu opinii być nie powinno. Po drugie, tytuł sugeruje jednoznaczny wybór - a najlepsze, co możemy robić to urozmaicać swoją dietę. Po trzecie, autorka nie wspomina o tym, że wysoka ilość cukru w diecie, niezależnie już z jakiego źródła, jest dla zdrowia niekorzystna i na źródła cukrów prostych powinniśmy uważać.

  • 0

    Autorka artykułu nie ma zielonego pojęcia o surowcach z których produkuje się w Polsce sacharozę. 70% cukru trzcinowego , ha, ha, ha ................

  • Gość: backlink tool

    Oceniono 2 razy -2

    Cukier, s�odziki i inne produkty s�odz�ce - wybierz s�odycz dla siebie backlink tool http://www.gscraper.com/

  • Gość: wj_2000

    Oceniono 10 razy -2

    W miodzie jest ZARÓWNO fruktoza jak i glukoza i chyba po równo - jeśli nie dokładnie to w przybliżeniu.
    Gdy dieta nasza nie przekracza średnio dobowo zapotrzebowania kalorycznego organizmu, to żaden tłuszcz się nie odłoży, niezależnie czy dostarczymy glukozę, fruktozę, sacharozę czy skrobię.
    Wyższość fruktozy polega na tym, że przerabiana jest ona na glukozę POWOLI i tym samym nie powoduje wyrzutu adrenaliny i "wilczego głodu". Bez uczucia dyskomfortu głodowego możemy wytrzymywać dłuższe przerwy między posiłkami i z mniejszymi wyrzeczeniami prowadzić odchudzanie.
    Indeks glikemiczny fruktozy to zaledwie 22.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX