Dieta dla skóry - odżyw skórę od środka!

Małgorzata Skorupa
06.01.2015 14:17
A A A Drukuj
Żyjesz w pośpiechu, zdarza ci się zjeść szybko i byle co, zapalić papierosa, a na urlopie prażyć się na plaży? W takich warunkach skóra może dać ci do wiwatu: zszarzeć, stracić blask i jędrność. Nakarm ją tym, co lubi, a poczujesz (i zobaczysz!) różnicę.

shutterstock

Koenzym Q10 to substancja witaminopodobna występująca w niemal każdej komórce ciała. Ostatnimi czasy robi karierę w kosmetologii jako jeden ze skuteczniejszych antyoksydantów. Organizm potrafi wytwarzać koenzym Q10 sam i w większej mierze tym sposobem pokrywa swoje zapotrzebowanie na ten składnik. Jednak wraz z wiekiem nasza wewnętrzna fabryka zwalnia tempa i produkuje go coraz mniej. Jednym ze skutków jest właśnie postępujące starzenie się.

Do 19-21 roku życia poziom koenzymu Q10 osiąga wartości maksymalne. Potem zaczyna opadać. Po 35.-40. roku życia jego uszczuplone zapasy stają się widoczna gołym okiem. Stres, przepracowanie, wysiłek fizyczny dodatkowo sabotują działanie koenzymowej fabryki i sprawiają, że może ona zacząć gorzej funkcjonować już w kwiecie wieku. Podobne negatywne działanie ma m. in. nadczynność tarczycy, przewlekłe zakażenia czy choroby autoimmunologiczne.

Koenzym Q10 dobrze robi nie tylko skórze. Poprawia ogólną wydolność organizmu, przeciwdziała zmęczeniu, wspomaga pracę mózgu, bywa stosowany w leczeniu migren.

Wzbogać dietę w koenzym Q10

Koenzym Q10 w żywności występuje raczej w umiarkowanych ilościach, a nasz organizm ma trochę trudu z jego przyswojeniem. Trzeba się z nim obchodzić delikatnie - jest dosyć ulotny. Pod wpływem konserwacji, nieodpowiedniego przetwarzania (np. smażenia, pieczenia, gotowania) czy zbyt długiego przechowywania z żywności może czmychnąć nawet jego połowa. Tak czy inaczej, może nie w olbrzymich ilościach, ale zawsze, występuje zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, w przyrodzie pod dostatkiem go tu i ówdzie. Mimo to przy dietach jednoskładnikowych, wegetariańskich i niskotłuszczowych i niskokalorycznych może dojść do niedoborów.

Znajdziesz go np. w ziarnach zbóż, otrębach, produktach z mąki pełnoziarnistej, mięsie (szczególnie podrobach), rybach (makrele, sardynki), olejach roślinnych oraz takich warzywach jak brokuły i szpinak.

Koenzym Q10 rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego zadbaj, by przekąszać zawierające go produkty w towarzystwie choć odrobiny oleju, masła lub pokarmów zawierających tłuszcz (o ile same takimi nie są). Jego działanie na skórę jest zdecydowanie lepsze, gdy wspomożemy go cynkiem.

 

Materiały partnera

Komentarze (1)
Zaloguj się
  • nefrynia

    0

    Ja od kilku lat stosuję filtry, dużo piję wody i stosuję taksyfolinę, która wzmacnia moje naczynia krwionośne dzięki czemu mam mniejszy celulit i nie wychodzą mi nowe pajączki

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX