Chrzan: korzeń niezastąpiony na świątecznym stole. Dlaczego jest taki ważny?

Eliza Dolecka, Mateusz Pyzel
14.03.2016 18:11
W tradycji chrześcijańskiej chrzan to jeden z koniecznych elementów święconki. Ma zapewnić siły witalne przez cały rok. Staropolskim zwyczajem w Wielkanoc poświęcony chrzan zjedz na czczo, chuchnij trzy razy do komina, a potem możesz już objadać się niemal bezkarnie: tłusto i obficie. Ile w tym prawdy? Tak naprawdę chuchanie możesz pominąć, a chrzan z pewnością i tak umożliwi ci sprawniejsze trawienie. Nawet niewielka ilość korzenia dodana do potraw pobudza wydzielanie soków, znosi niestrawność i nadmierne zakwaszenie organizmu.

Chrzan zawiera mnóstwo błonnika: ponad 7 g w 100 gramach korzenia, więc także posprząta w jelitach i zapobiegnie zaparciom, a dzięki zawartości fitoncydów uchroni jeszcze przed infekcjami wirusowymi, bakteryjnymi czy grzybiczymi.

Jak złagodzić smak chrzanu bez utraty jego cennych właściwości? Jak wybrać najlepszy korzeń, na podstawie koloru i wielkości? Komu chrzan szkodzi i jakie ewentualne problemy zdrowotne może wywołać? Zobacz!

Dla tych, co wolą czytać, wersja artykułowa

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!
Więcej o: