Kwasy omega mogą szkodzić zdrowiu

Eliza Dolecka, Filip Chmielewski, czyta: Błażej Grygiel
06.11.2015 00:29
Kwasy omega zasadniczo mają zbawienny wpływ na organizm. Wpływają regenerująco na komórki, zapobiegają chorobom serca. Ważne jednak, by spożywać je we właściwych proporcjach. Jak osiągnąć korzystną równowagę?

Zarówno kwasy omega-3, które pochodzą głównie z ryb, jak i omega-6, w które obfitują tłuszcze roślinne, należą do niezbędnych organizmowi nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli NNKT.

Omega-3 obniżają poziom złego cholesterolu LDL i w efekcie ryzyko zawału serca lub udaru mózgu, działają przeciwzapalnie, poprawiają nawilżenie skóry, chronią stawy. Omega-6 wzmacniają układ nerwowy, obniżają poziom złego cholesterolu, odżywiają skórę, włosy i paznokcie, wspierają pracę nerek, wątroby...

Brzmi podobnie, ale... Gdy kwasów omega-6 jest za dużo, blokują one działanie kwasów omega-3, a dodatkowo tworzą cząsteczki zwane mediatorami lipidowymi o prozapalnym działaniu. Dowiedziono naukowo, że duże spożycie tłuszczów omega-6 przy niedoborze omega-3 sprzyja rozwojowi raka piersi po menopauzie, stymuluje wzrost nowotworów prostaty, a także sprzyja wielu innym chorobom.

5-6:1 to optymalne proporcje, czyli na każde 5-6 łyżeczek kwasów omega-6 powinna przypadać przynajmniej jedna łyżeczka kwasów omega-3. Tymczasem: większość z nas nie jest nawet blisko ideału, a przeciętny wynik to 20:1. Bywa, że 40:1. Co robić?

Recepta jest dziecinnie prosta. Nie musisz niczego ważyć, odmierzać i się męczyć. Wystarczy... No właśnie: co? Zobacz!

Dla tych, co wolą czytać, szczegółowe informacje na ten temat, a także tabele obrazujące proporcje kwasów w konkretnych produktach

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX