Wapń: niedoceniany sojusznik twojego zdrowia. Potrzebuje go serce i układ nerwowy

Eliza Dolecka, Wawrzyniec Hłasko, czyta: Paula Zalewska
28.08.2015 10:12
Wierzysz, że niedobór wapnia w najgorszym wypadku osłabi twoje kości i zęby? To duże uproszczenie. Ponieważ ma także zasadniczy wpływ na stan mięśni i funkcjonowanie układu nerwowego, gdy go brakuje, musisz liczyć się z wieloma przykrymi dolegliwościami i konsekwencjami.

Ból i zawroty głowy, kurcze łydek, problemy ze snem, nienaturalne zmęczenie, bóle pleców, zaburzenia pracy serca, zaparcia, obniżony nastrój: to częste objawy niedoboru wapnia.

Z wiekiem zapotrzebowanie na ten makroelement wcale nie maleje, a zarazem wraz ze zmianami metabolicznymi coraz trudniej go przyswoić. To dlatego najczęściej niedobory są obserwowane u dzieci (które potrzebują go 'wbudować' w sporych ilościach), osób starszych (którym ciężko go przyswoić) i ciężarnych oraz kobiet karmiących piersią, które nie dość, że miewają problemy z przemianą materii, to jeszcze muszą się nim podzielić z rozwijającym dzieckiem.

Główne i najpewniejsze źródło wapnia to mleko i jego przetwory. Zarazem: nie wszyscy chcą i mogą je spożywać. Poznaj dobre źródła wapnia, dowiedz się, ile ty konkretnie go potrzebujesz, a także jak jego przyswajanie jest powiązane z witaminą D oraz fosforem.

Dla tych, co wolą czytać, Dla tych, co wolą czytać, wersja artykułowa wraz z tabelą zawartości w produktach
Dołącz do Zdrowia na Facebooku!
Komentarze (3)
Zaloguj się
  • rozterka47

    Oceniono 4 razy 2

    Warto poczytac również o skutkach nadmiaru wapnia , poza tym jego przyswajanie jest bardziej skomplikowane niż wynika to z artykułu.

  • Andrzej Piotrowski

    Oceniono 3 razy 1

    Zostało już udowodnione negatywny skutek mleka na ilość wapnia w organizmie. Mleko zakwasza organizm a organizm z zakwaszeniem walczy przez wydzielanie wapnia z organizmu. Polecam film Widelce ponad noże.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX