Jajko to samo zdrowie! Co zatem z cholesterolem i salmonellą?

Eliza Dolecka, Paola Kadyszewska, czyta Rafał Jarząbek
28.03.2015 13:07
Potrawy wielkanocne bazują na jajkach. Nie dość, że jemy je solo, to jeszcze dodajemy do ciast, sałatek, majonezu, żurku... Jak to przeżyć? Co z kaloriami, cholesterolem, salmonellą i innymi zagrożeniami?
Aktualnie WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) osobom zdrowym zezwala zjadać aż 10 sztuk jaj tygodniowo. Najmłodszym dzieciom dawki bezpieczne jaj ustala pediatra. Starsze nie powinny przekraczać dawki 5 jaj tygodniowo, a jednorazowo zjadać maksymalnie 1,5 jaja. Wprawdzie cholesterol jest dzieciom bardzo potrzebny, ale już zawarty w nich fosfor w nadmiarze może sprzyjać krzywicy.

Jajka wielkanocne kaloryczną bombą?

Białko jajka w niemal 90 proc. jest wodą. 9 proc. stanowią cenne aminokwasy. Reszta to węglowodany witaminy oraz sole mineralne. Sto gramów białka dostarcza tylko 45 kilokalorii. Żółtko jaja, w porównaniu z białkiem, to prawdziwa kaloryczna bomba. W 100 gramach mamy aż 350 kcal. Uwaga! Nie demonizuj! Przeciętne jajko waży ok. 55 g. Żółtko ok. 20 g. Dwa spore jaja, zjedzone w całości, to dopiero ok. 150 kcal. Pamiętając, że średnio potrzebujemy codziennie ok. 2200 kcal (kobiety) i 2900 kcal (mężczyźni), takie jaja to pestka!
Żółtko to nie tylko obfitość kalorii, ale i tłuszczów, w tym cholesterolu. Stanowią one ponad 60% jego składu. Nie wszystkie tłuszcze są złe. Aż 30% związków tłuszczowych w żółtku stanowi lecytyna, która skutecznie chroni ścianki naczyń krwionośnych przed miażdżycą. Na każde pięć gramów tłuszczu w jaju zaledwie 0,1 g stanowią niekorzystne dla zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe.

Wielkanoc: Co z tym cholesterolem?

Nie brakuje wyników badań, które sugerują, że dieta, w tym jajeczna, i cholesterol w naszym organizmie nie mają żadnego związku. Są też badania, które jednoznacznie związek potwierdzają.
To już spór typu: 'masło czy margaryna'. Różne analizy wzajemnie się wykluczają, tyle samo dowodów 'za' i 'przeciw'. Czasem szala przechyla się na jedną stronę, ale tylko na chwilę, do kolejnych badań, pod innym kątem, i tak dalej.
Dziś wiemy na pewno: cholesterol jest niezbędny dzieciom do prawidłowego rozwoju mózgu i całego układu nerwowego. Zdrowi dorośli też nie muszą się nim przejmować, gdy jedzą jajka. Kiedy jednak pojawiają się problemy ze zdrowiem, a lekarz zaleca ograniczenie konkretnych produktów, pozostaje się do tego zastosować. Jeśli jednak w Wielkanoc zrobisz odstępstwo, świat się nie zawali.
Czy jajka to rzeczywiście groźny alergen? Jak duże jest zagrożenie zakażenia salmonellą? Co oznaczają kody na jajkach, a także, jakie zalety zdrowotne mają jajka strusia, przepiórki czy kaczki? Zobacz! Taka wiedza przyda się nie tylko w Wielkanoc.

Dla tych, co wolą czytać: Wielkanoc - co w jaju siedzi?
Dołącz do Zdrowia na Facebooku
Więcej o:
Komentarze (1)
Zaloguj się
  • gucio60

    Oceniono 4 razy 4

    "Nie brakuje wyników badań, które sugerują, że dieta, w tym jajeczna, i cholesterol w naszym organizmie nie mają żadnego związku. Są też badania, które jednoznacznie związek potwierdzają."
    Wszystko zalezy od tego kto je zamawia i za nie placi.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX