Awokado - przysmak szczupłych?

PAP, marga
27.02.2013 , aktualizacja: 14.03.2013 12:06
A A A Drukuj
Awokado, choć jest kaloryczne, sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki - wskazują ostatnie badania

Awokado, choć jest kaloryczne, sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki - wskazują ostatnie badania (Shutterstock)

Osoby, które codziennie sięgają po awokado, zwykle przestrzegają zasad zbilansowanej diety i są szczuplejsze - wynika z najnowszych badań, które publikuje "Nutrition Journal".
Ten zielony owoc, uprawiany m.in. w Ameryce Południowej, znany jest ze swoich zdrowotnych właściwości i jest doskonałym substytutem masła. Najnowsze badania wykazały, że jego amatorzy mają niższy poziom cholesterolu, co może obniżać ryzyko chorób serca. Na tym się jednak nie kończy. Okazuje się, że osoby jedzące awokado częściej sięgają po inne zdrowe produkty i są szczuplejsze

Więcej witamin, minerałów, błonnika, mniej cukrów prostych

Z analizy przeprowadzonej przez naukowców z firmy Nutrition Impact w Battle Creek (Minnesota) oraz z Nutrition Science Solutions w Wimberley (Teksas) wynika, iż osoby, które decydują się na włączenie do diety awokado, generalnie zdrowiej się odżywiają. Ich dieta jest bogatsza w warzywa i owoce, a przez to w witaminy i minerały. Amatorzy tego owocu spożywają o 36 proc. więcej błonnika, o 23 proc. więcej witaminy E, o 13 proc. więcej magnezu, ale też więcej witaminy K i potasu, a mniej cukrów prostych, niż ci, którzy unikają awokado. "Te badania wskazują ciekawy związek między spożyciem awokado, a ilością dostarczanych organizmowi składników odżywczych" - ocenia współautor pracy dr Victor Fulgoni.

Kaloryczne, a sprzyja szczupłej sylwetce?

Choć awokado należy do najbardziej kalorycznych owoców (zjadając 100 gramów dostarczamy sobie ok. 220 kilokalorii i 23,5 grama tłuszczów), to wskaźnik masy ciała (BMI) badanych, którzy dziennie spożywali przynajmniej pół awokado był niższy, niż w przypadku osób, które od niego stroniły. Średnio ważyli oni o prawie cztery kilogramy mniej. Mieli też mniejszy obwód pasa i aż o 50 proc. rzadziej cierpieli na tzw. zespół metaboliczny. Jest to zbiór współwystępujących ze sobą zaburzeń metabolicznych, które znacznie zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, miażdżycę naczyń i inne choroby układu krążenia. Zalicza się tu otyłość brzuszną, zbyt wysoki poziom cholesterolu, trójglicerydów, zbyt wysokie ciśnienie tętnicze i zaburzenia w metabolizmie glukozy.

Awokado - namiastka masła z meksykańskim rodowodem

Owoc awokado to jedno z najbogatszych źródeł witamin i minerałów, zawiera m.in.: witaminy A, B1, B2, C, PP, K i H, kwas pantotenowy, a także wapń, potas i fosfor. Badania dowodzą, że awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e. Pierwotnie pochodzi z południowego Meksyku, lecz stosunkowo szybko rozpowszechniło w Ameryce Północnej, Środkowej aż po Południową (Peru).

Awokado jest stosowane przede wszystkim w sztuce kulinarnej. Zawarte w owocach tłuszcze są równie łatwo przyswajalne przez organizm człowieka co masło. Zawartość nienasyconych tłuszczów sprawia, że jest ono zalecane osobom chorującym na miażdżycę, nadciśnienie oraz jako uzupełnienie diety lub namiastka masła.

Awokado wskazane jest dla osób chorujących na stłuszczenie wątroby i zaburzenia metabolizmu tłuszczów, gdyż zawarta w nim miedź powoduje normalizację funkcji enzymatycznych wątroby i ustępowanie stłuszczenia.

Chcesz mieć stały dostęp do naszych treści? Dołącz do nas na Facebooku!

Chcesz się dowiedzieć więcej, coś Cię niepokoi, zapytaj lekarza

Masz problem natury psychologicznej, coś Cię niepokoi, zapytaj psychologa

Zdjęcie Paula CRISPY Apples Beztłuszczowe chipsy jabłkowe o smaku banana Zdjęcie KRESTO pestki z dyni 100g Zdjęcie Ekoprodukt Chrupiąca pszenica z melasą i migdałami Zdjęcie Paula CRISPY Chrupsy Suszone plasterki marchwi z cynamonem i kardamonem
Paula CRISPY Apples Beztłus... KRESTO pestki z dyni 100g Ekoprodukt Chrupiąca pszeni... Paula CRISPY Chrupsy Suszon...
zobacz inne pozostałe przekąski w
materiały partnera


ZOBACZ TAKŻE
  • 7
  • 4

Komentarze (29)

Zaloguj się
  • Gość: Michał

    Oceniono 6 razy 6

    Z pewnością autorzy wspomnianego raportu mieli dobre intencje, ale nie mogę pojąć sposobu ich rozumowania:

    "Z analizy przeprowadzonej przez naukowców z firmy Nutrition Impact w Battle Creek (Minnesota) oraz z Nutrition Science Solutions w Wimberley (Teksas) wynika, iż osoby, które decydują się na włączenie do diety awokado, generalnie zdrowiej się odżywiają. Ich dieta jest bogatsza w warzywa i owoce, a przez to w witaminy i minerały."

    Wydaje mi się, że badacze pomylili skutek z przyczyną. Według ich rozumowania spożywanie awokado przekłada się na nabieranie dobrych nawyków żywieniowych. Czy to nie jest po prostu tak, że świadomość tego, co jest zdrowe, a co nie, przekłada się na większe spożycie owoców, w tym awokado i wpływa korzystniej na organizm?
    Mogę się mylić, ale jeśli mam rację, to... raport w przedstawionej formie nie ma żadnego sensu.

  • Gość: Xienzyc

    Oceniono 3 razy 3

    A osoby, które jeżdżą Rolls-Royce'ami, zwykle są dobrze sytuowane.

  • Gość: zlotabeczka

    Oceniono 1 raz 1

    Ja powrocilam do awokado po latach i wciaz nie moge sie nadziwic, jakie jest ono pyszne! http://boliviainmyeyes.wordpress.com/

  • karolina88888

    Oceniono 11 razy 1

    Znowu BŁĘDNE informacje, nie wolno tak oszukiwać, nawet nie świadomie... Aby produkt mógł zostać nazwany źródłem jakieś witaminy, składnika mineralnego czy błonnika musi zawierać ściśle określona jego zawartość! To, że Witamina A występuje w awokado wcale nie oznacza, że jest jego źródłem! Właściwości awokado:
    www.udietetykow.pl/czy-warto-kupowac-awokado/
    jest tu porównanie awokado do oliwy z oliwek i masła, bo rzeczywiście, awokado świetnie nadaje się do smarowania pieczywa, ale nie wiem czy tak bym je wychwalała gdybym miała dodać je do sałaty już polanej oliwą z oliwek...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX