''A wy kiedy to robiliście?'' Strasburger, Trojanowska i Supron zostali twarzami kampanii sfinansowanej przez Ogólnopolskie Centrum Medyczne

17.03.2016 16:57

fot. Materiały Partnera

Zagadkowe pytanie to sposób na uświadomienie ludziom, a w szczególności seniorom, jak ważna jest codzienna profilaktyka zdrowia. Pytanie wprost brzmiałoby: kiedy ostatnio i jak zadbałeś o swoje zdrowie?

Lepiej zapobiegać niż leczyć - to najprostszy przepis na długowieczność, o czym przekonują między innymi Izabela Trojanowska, Karol Strasburger, Halina Skoczyńska, Ewa Kuklińska czy Andrzej Supron - ambasadorzy kampanii „Wylecz się zdrowiem”. Jak należy dbać o zdrowie w starszym wieku i tym samym oddalić widmo wizyt u geriatry?

Nie czekaj na ból, rób badania kontrolne

Przyzwyczajeni jesteśmy, że interwencja lekarza zaczyna się w momencie, w którym nasze zdrowie szwankuje. Jest to jeden z podstawowych błędów. Badania kontrolne, takie jak badanie krwi (tu zalecane są: morfologia, profil lipidowy, TSH, glukoza, sód, potas i kreatynina), badanie moczu czy pomiar ciśnienia krwi należy wykonywać przynajmniej raz w roku.

Dotyczy to każdej grupy wiekowej. Nie są to badania bolesne, skomplikowane ani kosztowne. Można je zrobić w praktycznie każdym laboratorium, np. w Ogólnopolskim Centrum Medycznym i co ważne - bez skierowania. W analizie wyników może pomóc lekarz rodzinny. Jest to pierwszy krok do wykrycia chorób, takich jak cukrzyca i nadciśnienie tętnicze, w początkowych stadiach ich rozwoju.

Materiały PartneraMateriały Partnera

Zainwestuj w badania specjalistyczne

Ponad 70% osób powyżej 65 roku życia cierpi z powodu choroby układu krążenia, zaś cukrzyca stanowi problem niemal 2 milionów Polaków. Jest to często spowodowane zbyt późno postawioną diagnozą. Do tego dochodzą częste problemy z chorobami otępiennymi, czyli np. Alzhaimerem oraz uwaga - z depresją. Dlatego warto raz na jakiś czas udać się po skierowanie i wykonać pakiet tak zwanych badań przesiewowych.

Poza mammografią i cytologią, które kobiety w wieku 50-69 mogą wykonać bezpłatnie w ramach programu NFZ, warto również zrobić spirometrię, RTG klatki piersiowej i USG jamy brzusznej. Panom zaleca się wykonanie USG prostaty, do którego, według ambasadora kampanii Ryszarda Rembiszewskiego, należy też dołączyć badanie PSA, czyli antygenu gruczołu krokowego.

Materiały PartneraMateriały Partnera

Geriatra, dr Mariusz Saganowski zachęca do profilaktycznych szczepień. Popularna wśród dzieci szczepionka przeciw pneumokokom jest równie mocno zalecana dla osób starszych. Może pomóc uniknąć chociażby zapalenia płuc. Dodatkowo seniorom zaleca się szczepienie przeciwko grypie oraz tężcowi. Takie szczepienia znajdziesz w Ogólnopolskim Centrum Medycznym.

Zdrowa dieta i świadoma suplementacja

Dobrze, jeśli zdrowe jedzenie towarzyszy nam przez całe życie. Z wiekiem powinniśmy kłaść jeszcze większy nacisk na odpowiedni dobór posiłków. W kampanii „Wylecz się zdrowiem” specjaliści zalecają zmniejszenie spożycia soli. Słodycze i tłuszcze zwierzęce również nie są mile widziane. Za to warto zwiększyć ilość błonnika, warzyw i owoców w swojej diecie. Według dr. Saganowskiego ważne jest aby zadbać o właściwy poziom witaminy D3 oraz B12. Ta pierwsza zmniejsza ryzyko nowotworów i osteoporozy, druga z kolei likwiduje niedokrwistość. Dlatego warto czasami korzystać z kąpieli słonecznych i jeść dużo ryb. Mądra suplementacja jest kluczem do zdrowia.

Materiały PartneraMateriały Partnera

Ambasadorka kampanii, Izabela Trojanowska zachęca do diety sezonowej, bogatej w owoce i warzywa właściwe dla regionu, w którym się znajdujemy. Według Ewy Kuklińskiej najważniejszy jest jednak umiar, czyli stara i sprawdzona zasada: można wszystko, byle w odpowiednich ilościach.

Dolegliwości układu ruchowego zwalczaj ruchem

Najtańszym i skutecznym lekarstwem jest ruch! Wykonywanie aktywności fizycznej codziennie przez około 30 minut przynosi same korzyści naszemu organizmowi. Paradoksalnie zmniejsza to bóle i choroby narządów ruchu. Ważne, aby aktywność dobrać adekwatnie do wieku. Seniorom zamiast intensywnego treningu metabolicznego polecimy raczej spacer lub rower.

Materiały PartneraMateriały Partnera

Andrzej Supron i Karol Strasburger, reprezentujący kampanię „Wylecz się zdrowiem”, pasjonaci tenisa ziemnego, podkreślają również towarzyski aspekt uprawiania sportu. Aktywności grupowe nie tylko poprawią wydolność naszego organizmu ale także pomagają w pielęgnowaniu znajomości i przyjaźni.

Nie nadużywaj swojego organizmu

Mniej znaczy więcej, co ma swoje szczególne zastosowanie jeśli chodzi o wszelkie używki. Negatywny wpływ palenia papierosów na nasze zdrowie jest powszechnie znanym faktem. Z tym nawykiem warto walczyć. To samo dotyczy alkoholu, chociaż tutaj nie popadajmy w przesadę. Nawet lekarze zgadzają się z tym, że lampka czerwonego wina do kolacji (raz na jakiś czas) może korzystnie wpływać na nasz układ krążenia.

Materiały PartneraMateriały Partnera

Wiedza to podstawa

Cel kampanii „Wylecz się zdrowiem” to przede wszystkim edukacja społeczeństwa 50+. Większa świadomość z zakresu profilaktyki zdrowia to także większa mobilizacja do dbania o nie. Szczególnie w wieku starszym, kiedy często przyjmuje się, że choroba to nieunikniona konsekwencja upływu czasu. Organizatorzy kampanii „Wylecz się zdrowiem” pod patronatem Ogólnopolskiego Centrum Medycznego odwiedzą 30 miast, w których zorganizowanych zostanie 200 spotkań edukacyjnych i rozdawane będą skierowania na badania specjalistyczne. Profilaktyka to podstawa do walki z plagą chorób cywilizacyjnych.