Nakarm swoje w這sy

Nie ma jednej cudownej witaminy, kt鏎a zapewni naszym w這som urod i si喚. Aby rosn望 zdrowo potrzebuj one bia貫k, t逝szcz闚, mikroelement闚 i witamin. Kt鏎ych konkretnie i dlaczego?
Do陰cz do serwisu Zdrowie na Facebooku!

Stan w這s闚 jest doskona造m odbiciem kondycji naszego organizmu. Gdy chorujemy, zazwyczaj odbija si to na naszej fryzurze. W這sy staj si cienkie, przesuszone, 幢e si uk豉daj, a w ko鎍u zaczynaj wypada. W przeciwie雟twie do sk鏎y w這sy nie maj zdolno軼i do regeneracji. Wszelkie zniszczenia s nieodwracalne, trzeba wzmocni organizm by z silnej cebulki wyr鏀 nowy zdrowy w這s. A to musi potrwa. Niestety, na niedobory pokarmowe w這sy reaguj bardzo szybko. Nasz organizm w obliczu deficytu w pierwszej kolejno軼i rezygnuje z od篡wiania w這s闚, transportuj帷 cenne sk豉dniki do miejsc w kt鏎ych s bardziej potrzebne.

Bia趾a

W這sy zbudowane s w 97 proc. z odpornego na zginanie, zrogowacia貫go bia趾a - keratyny. Ta za sk豉da si z mikroskopijnych cz御tek aminokwas闚 (metioniny i cysteiny), kt鏎e s po陰czone super wytrzyma造m wi您aniem tzw. "mostkiem dwusiarczkowym".

Aminokwasy pochodz z dw鏂h 廝鏚e: cz窷 organizm wytwarza samodzielnie, a cz窷 dostarczamy mu z po篡wieniem. Aminokwasy dobre dla w這s闚 mo積a znale潭 w pokarmach zawieraj帷ych du穎 bia趾a - np. w mi瘰ie i jego przetworach, jajach, rybach. Dlatego nic tak nie szkodzi w這som jak dieta z這穎na z listka sa豉ty i szklanki wody mineralnej. Natomiast wcale nie musi szkodzi dieta wegetaria雟ka. Znacz帷e ilo軼i metioniny i cystyny zawieraj: zarodki pszenne, soja, otr瑿y pszenne, p豉tki owsiane - pono regularnemu jedzeniu tych ostatnich zawdzi璚zaj bujne w這sy Brytyjki.

Oczywi軼ie organizm mo瞠 wytworzy aminokwasy samodzielnie, jednak potrzebuje do tego siarki - by stworzy to wytrzymale wi您anie. Znajdziemy j np. w rzodkiewkach i czarnej rzepie. Ta ostatnia, szczeg鏊nie obfita w ten minera, jest znanym od wiek闚 antidotum na k這poty z w這sami. Mo積a j, start, dodawa np. do twaro磬u. Siark zawiera tak瞠 chrzan, kapusta, brukselka, rze簑cha, broku造 i kalafior oraz zwyk豉 cebula.

Trzeba te pami皻a, 瞠 aminokwasy nie mog by magazynowane na zapas i trzeba je dostarcza organizmowi regularnie. Pocieszaj帷e jest to, 瞠 dost瘼ne s ju apteczne preparaty zawieraj帷e cystein i metionin - warto si w nie zaopatrzy nie tylko, gdy mamy problemy z w這sami, ale profilaktycznie, gdy np. planujemy odchudzanie.

Keratynowa struktura w這sa jest chroniona przed zniszczeniem - np. przez szampony i inne kosmetyki - przez ochronn warstw kwas闚 t逝szczowych. Aby nasze w這sy by造 b造szcz帷e i spr篹yste musimy dostarcza organizmowi ich odpowiedni ilo嗆. Chodzi o nienasycone kwasy t逝szczowe tzw. omega 3 i omega 6. Zawarte s m.in. w rybach morskich, zw豉szcza w 這sosiu, oleju lnianym, konopnym, z pestek dyni i innych zimnot這czonych t逝szczach. W orzechach, migda豉ch, skorupiakach i tofu. Kwasy t逝szczowe s egzogenne, organizm nie ma mo磧iwo軼i ich wytwarzania czy zast徙ienia czymkolwiek innym. Co wi璚ej, t逝szcz闚 potrzebuj, by si w nich rozpuszcza niekt鏎e niezb璠ne dla zdrowia w這s闚 witaminy. Tani i skuteczna metod dostarczania organizmowi nienasyconych kwas闚 t逝szczowych jest codzienne jedzenie 造磬i zmielonego siemienia lnianego, kt鏎e jest w nie bardzo bogate. Mo積a te w aptece zakupi suplement, np. tran z w徠roby rekina.

Witaminy i mikroelementy

W skomplikowanych procesach powstawania i wzrostu w這sa, zaopatrzenia mieszk闚 w這sowych w substancje od篡wcze, pe軟i wa積e funkcje r騜ne witaminy i mikroelementy. Przenikaj one do w這s闚, przedostaj帷 si do macierzy w這sa wraz z krwi, a p騧niej do jego korzenia i 這dygi. Jak radz specjali軼i warto wi璚, w przypadku k這pot闚, wykona badania zawarto軼i wa積ych dla zdrowia mikroelementy we w這sach - robi je wyspecjalizowane laboratoria w wi瘯szych miastach.

Je郵i w這sy wypadaj, przyczyn mo瞠 by niedob鏎 cynku. Cynk uaktywnia enzymy kontroluj帷e metabolizm niezb璠nych do budowy w這s闚 aminokwas闚. Znajdziemy go w morskich rybach, owocach morza, ciemnym mi瘰ie indyka i kurzych w徠r鏏kach. Teoretycznie nasza dieta zazwyczaj zawiera wystarczaj帷 ilo嗆 cynku, problem w tym, 瞠 jest on kiepsko wch豉nialny: nie lubi towarzystwa cukr闚, b這nnika, a nawet innych witamin. Specjali軼i 瘸rtuj, 瞠 najlepszym sposobem na jego dostarczanie organizmowi jest jedzenie ostryg saute na 郾iadanie. Pom鏂 mo瞠 te odpowiednio skomponowany preparat witaminowy. Cynk wp造wa na gospodark witaminy A w organizmie, a ona ma olbrzymie znaczenie dla keratynizacji w這s闚. D逝gotrwa造 niedob鏎 powoduje zahamowanie wzrostu i przerzedzenie w這s闚, w ekstremalnych przypadkach - ca趾owite wy造sienie. Witamin A dostarczamy do organizmu poprzez spo篡cie mas豉, jaj, mleka, w徠roby, sera, mi瘰a, ale tak瞠 warzyw i owoc闚: pomidor闚, marchwi, papryki, szpinaku, mango i melon闚. Dzienne zapotrzebowanie ca趾owicie pokrywa zjedzenie 50g surowej marchewki.

疾lazo odpowiada za tzw. oddychanie kom鏎kowe, czyli dostarczanie energii kom鏎kom macierzy, dzi瘯i kt鏎ych podzia這m i r騜nicowaniu si powstaje w這s. Niedob鏎 (tzw. sideropenia) bywa spowodowany nie tylko z造m od篡wianiem, ale tak瞠 obfitym miesi帷zkowaniem lub ci捫. W這sy staj si cienkie, 豉mliwe i ulegaj przerzedzeniu. 毒鏚貫m 瞠laza - najcenniejszym - jest chuda wo這wina, w徠r鏏ka, a tak瞠 szpinak, fasola i groch. Produkt闚 zawieraj帷ych 瞠lazo nie powinno si 陰czy w posi趾ach z nabia貫m, gdy to upo郵edza jego wch豉nianie, poprawia je natomiast witamina C.

Absolutnie niezb璠ny do tworzenia mocnych i po造skuj帷ych w這s闚 jest krzem. Bierze udzia w procesie keratynizacji, w這sy zawieraj jego du瞠 ilo軼i - dzi瘯i niemu s mocniejsze i grubsze. Krzem pobudza do aktywno軼i enzym, kt鏎y jest odpowiedzialny za prawid這w produkcj kolagenu. Krzemionk znajdziemy przede wszystkim w kaszy jaglanej, tak瞠 gryczanej i p豉tkach owsianych. Bardzo cennym jej 廝鏚貫m jest napar ze skrzypu polnego. Ale uwaga! Zawiera te substancje zwan antywitamin B1, kt鏎a niszczy witamin B1 i dlatego konieczna jest jej suplementacja. Gotowe preparaty ze skrzypem polnym zazwyczaj s wzbogacane o ten sk豉dnik.

Warto dba, by w naszej diecie nie zabrak這 zielonych warzyw, fasoli, ziaren s這necznika, orzech闚 i kie趾闚, gdy wszystkie te produkty s bogate w witaminy z grupy B - tiamin, ryboflawin, witamin PP, amidy kwasu nikotynowego, witamin B6, a tak瞠 kwas pantotenowy, kwas foliowy, witamin B7, cholin, inozytol oraz kwas para-aminobenzoesowy. Wszystkie one s istotne dla w這s闚. Jedne zapobiegaj przet逝szczaniu si w這s闚 (wit. B6 i B7, czyli biotyna), inne przedwczesnemu siwieniu (witB5). Ta ostatnia jest te wa積ym sk豉dnikiem spoiwa wype軟iaj帷ego przestrzenie mi璠zykom鏎kowe, kt鏎e utrzymuje wilgotno嗆 w這s闚 na odpowiednim poziomie.

Mied dzia豉 wzmacniaj帷o na w這sy. Od niej zale篡 wzrost prawid這wej struktury rogowej. Jej niedob鏎 prowadzi do odbarwienia i zmian strukturalnych we w這sach. Znajduje si w owocach morza, warzywach str帷zkowych, awokado, kiwi.

Witamina E chroni i rozszerza naczynia w這sowate zaopatruj帷e w這sy w sk豉dniki od篡wcze. Dzi瘯i temu inne cenne substancje docieraj z krwi do w這s闚. Wit. E jest zawarta w olejach ro郵innych, orzechach, m帷e pe軟oziarnistej, zielonolistnych warzywach.

Magnez potrzebny jest do syntezy cennych dla w這s闚 aminokwas闚. Znajdziemy go w pestkach dyni, czekoladzie, niekt鏎ych gatunkach wody mineralnej. Uwaga! - "nie lubi si" z 瞠lazem. Je郵i decydujemy si na suplementacj nale篡 jeden pierwiastek przyjmowa rano, drugi wieczorem.



Komentarze (14)
Nakarm swoje w這sy
Zaloguj si
  • Karolina Widelak

    Oceniono 4 razy 4

    Dawno nie trafi豉m na tak konkretny artyku:) du穎 praktycznych i ciekawych informacji - fajnie, 瞠 zosta造 podkre郵one zwi您ki pomi璠zy poszczeg鏊nymi witaminami i mikroelementami bo to bardzo wa積a wiedza, dzi瘯i!

  • rumpa

    Oceniono 20 razy 2

    jaka totalna bzdura. To kompletnie nie zale篡 od diety, wystarczy popatrze na Hinduski ze slums闚, co jedz byle g..., a w zasadzie nie jedz i maj pi瘯ne w這sy.
    Geny i tyle. Podobnie jak z rozst瘼ami.

  • piotr_gasiorowski

    Oceniono 1 raz 1

    Jako stylista fryzur chcia豚ym podkre郵i, 瞠 nie tylko od篡wanie poprawi struktur w這sa i nada w這som cienkim obj皻o軼i. Przy w這sach cienkich, umiej皻ne strzy瞠nie zawsze sprawi, 瞠 w這sy b璠 wygl康a造 na lekkie, ale tak瞠, 瞠 jest ich wi璚ej. Warto wybra si do sprawdzonego stylisty fryzur, kt鏎y doradzi najlepsze rozwi您ania w豉郾ie dla Ciebie, bo dobre ci璚ie zawsze zbuduje wi瘯sz obj皻o嗆 w這s闚.
    Optycznie obj皻o嗆 te buduj kolory. Unikajcie dziewczyny kolor闚 zbyt ciemnych i platynowych. Odpowiedni kolor mo瞠 sprawi, 瞠 w這sy b璠 wydawa si grubsze i g瘰tsze. Jednak decyzj o koloryzacji warto wcze郾iej skonsultowa z fryzjerem, kt鏎y zn闚 dobierze w豉軼iwy dla w這s闚 i kszta速u twarzy kolor. Je郵i masz cienkie w這sy i niewielk ich ilo嗆, nie wybieraj ciemnych kolor闚, bo przy ciemnych kolorach kontrastuje z w這sami kolor sk鏎y g這wy!!! Uwa瘸j te z przesadnym ich rozja郾ianiem, zapomnij o platynowych kolorach, bo agresywna koloryzacja os豉bia i tak cienkie i s豉be w這sy.
    No i na koniec a raczej na pocz徠ek przy zniszczonych w這sach lub cienkich...zacznij dzie od w豉軼iwej piel璕nacji
    W這sy cienkie potrzebuj w豉軼iwej piel璕nacji. Je郵i chodzi o od篡wki do w這s闚 tutaj najlepiej unika tych bez sp逝kiwania, poniewa mog one za bardzo obci捫a cienkie w這sy. Najlepiej, je郵i si璕niesz po od篡wki w p造nie. PAMI邛AJ: NIGDY NIE NADKxDAJ OD玆WKI NA SK紑 GΜWY, TYLKO NA WΜSY.

    Pozdrawiam

    Piotr G御iorowski - stylista fryzur i tw鏎ca marki The POINT w Warszawie

  • koralkowa_mi

    Oceniono 2 razy 0

    dieta to podstawa, ale nie zawsze wiemy, czy sk豉dniki pochodz z ekologicznych upraw itp dlatego warto si wspom鏂 jaki suplementem ze skrzypem polnym, np skrzypolen z biotyn, jest niedrogi, 豉two przyswajalny i dzia豉

  • kasia4517

    Oceniono 2 razy 0

    Ja poza diet zacz窸am wzmacnia w這sy od wewn徠rz i bior skrzypolen. W這sy nabra造 w ko鎍u zdrowego wygl康u, nie wypadaj. Sk鏎a g這wy te si zregenerowa豉. Preparat nie kosztuje du穎 a jest mega skuteczny.

  • butonierka13

    0

    Przy problemach z w這sami polecam dok豉dniejsz analiz problemu:
    KALKULATOR NIEDOBOR紟

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX