Nakarm swoje włosy

23.09.2013 09:00
Po wakacjach niejednokrotnie nasze włosy są przesuszone, osłabione. Wiele można dla nich zrobić dobierając właściwą maskę czy odżywkę. Bez właściwej diety efekt jednak będzie czasowy, niepełny

Po wakacjach niejednokrotnie nasze włosy są przesuszone, osłabione. Wiele można dla nich zrobić dobierając właściwą maskę czy odżywkę. Bez właściwej diety efekt jednak będzie czasowy, niepełny (Fot. Shutterstock)

Nie ma jednej cudownej witaminy, która zapewni naszym włosom urodę i siłę. Aby rosnąć zdrowo potrzebują one białek, tłuszczów, mikroelementów i witamin. Których konkretnie i dlaczego?
Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku!

Stan włosów jest doskonałym odbiciem kondycji naszego organizmu. Gdy chorujemy, zazwyczaj odbija się to na naszej fryzurze. Włosy stają się cienkie, przesuszone, źle się układają, a w końcu zaczynają wypadać. W przeciwieństwie do skóry włosy nie mają zdolności do regeneracji. Wszelkie zniszczenia są nieodwracalne, trzeba wzmocnić organizm by z silnej cebulki wyrósł nowy zdrowy włos. A to musi potrwać. Niestety, na niedobory pokarmowe włosy reagują bardzo szybko. Nasz organizm w obliczu deficytu w pierwszej kolejności rezygnuje z odżywiania włosów, transportując cenne składniki do miejsc w których są bardziej potrzebne.

Białka

Włosy zbudowane są w 97 proc. z odpornego na zginanie, zrogowaciałego białka - keratyny. Ta zaś składa się z mikroskopijnych cząstek aminokwasów (metioniny i cysteiny), które są połączone super wytrzymałym wiązaniem tzw. "mostkiem dwusiarczkowym".

Aminokwasy pochodzą z dwóch źródeł: część organizm wytwarza samodzielnie, a część dostarczamy mu z pożywieniem. Aminokwasy dobre dla włosów można znaleźć w pokarmach zawierających dużo białka - np. w mięsie i jego przetworach, jajach, rybach. Dlatego nic tak nie szkodzi włosom jak dieta złożona z listka sałaty i szklanki wody mineralnej. Natomiast wcale nie musi szkodzić dieta wegetariańska. Znaczące ilości metioniny i cystyny zawierają: zarodki pszenne, soja, otręby pszenne, płatki owsiane - ponoć regularnemu jedzeniu tych ostatnich zawdzięczają bujne włosy Brytyjki.

Oczywiście organizm może wytworzyć aminokwasy samodzielnie, jednak potrzebuje do tego siarki - by stworzyć to wytrzymale wiązanie. Znajdziemy ją np. w rzodkiewkach i czarnej rzepie. Ta ostatnia, szczególnie obfita w ten minerał, jest znanym od wieków antidotum na kłopoty z włosami. Można ją, startą, dodawać np. do twarożku. Siarkę zawiera także chrzan, kapusta, brukselka, rzeżucha, brokuły i kalafior oraz zwykła cebula.

Trzeba też pamiętać, że aminokwasy nie mogą być magazynowane na zapas i trzeba je dostarczać organizmowi regularnie. Pocieszające jest to, że dostępne są już apteczne preparaty zawierające cysteinę i metioninę - warto się w nie zaopatrzyć nie tylko, gdy mamy problemy z włosami, ale profilaktycznie, gdy np. planujemy odchudzanie.

Keratynowa struktura włosa jest chroniona przed zniszczeniem - np. przez szampony i inne kosmetyki - przez ochronną warstwę kwasów tłuszczowych. Aby nasze włosy były błyszczące i sprężyste musimy dostarczać organizmowi ich odpowiednią ilość. Chodzi o nienasycone kwasy tłuszczowe tzw. omega 3 i omega 6. Zawarte są m.in. w rybach morskich, zwłaszcza w łososiu, oleju lnianym, konopnym, z pestek dyni i innych zimnotłoczonych tłuszczach. W orzechach, migdałach, skorupiakach i tofu. Kwasy tłuszczowe są egzogenne, organizm nie ma możliwości ich wytwarzania czy zastąpienia czymkolwiek innym. Co więcej, tłuszczów potrzebują, by się w nich rozpuszczać niektóre niezbędne dla zdrowia włosów witaminy. Tanią i skuteczna metodą dostarczania organizmowi nienasyconych kwasów tłuszczowych jest codzienne jedzenie łyżki zmielonego siemienia lnianego, które jest w nie bardzo bogate. Można też w aptece zakupić suplement, np. tran z wątroby rekina.

Witaminy i mikroelementy

W skomplikowanych procesach powstawania i wzrostu włosa, zaopatrzenia mieszków włosowych w substancje odżywcze, pełnią ważne funkcje różne witaminy i mikroelementy. Przenikają one do włosów, przedostając się do macierzy włosa wraz z krwią, a później do jego korzenia i łodygi. Jak radzą specjaliści warto więc, w przypadku kłopotów, wykonać badania zawartości ważnych dla zdrowia mikroelementy we włosach - robią je wyspecjalizowane laboratoria w większych miastach.

Jeśli włosy wypadają, przyczyną może być niedobór cynku. Cynk uaktywnia enzymy kontrolujące metabolizm niezbędnych do budowy włosów aminokwasów. Znajdziemy go w morskich rybach, owocach morza, ciemnym mięsie indyka i kurzych wątróbkach. Teoretycznie nasza dieta zazwyczaj zawiera wystarczającą ilość cynku, problem w tym, że jest on kiepsko wchłanialny: nie lubi towarzystwa cukrów, błonnika, a nawet innych witamin. Specjaliści żartują, że najlepszym sposobem na jego dostarczanie organizmowi jest jedzenie ostryg saute na śniadanie. Pomóc może też odpowiednio skomponowany preparat witaminowy. Cynk wpływa na gospodarkę witaminy A w organizmie, a ona ma olbrzymie znaczenie dla keratynizacji włosów. Długotrwały niedobór powoduje zahamowanie wzrostu i przerzedzenie włosów, w ekstremalnych przypadkach - całkowite wyłysienie. Witaminę A dostarczamy do organizmu poprzez spożycie masła, jaj, mleka, wątroby, sera, mięsa, ale także warzyw i owoców: pomidorów, marchwi, papryki, szpinaku, mango i melonów. Dzienne zapotrzebowanie całkowicie pokrywa zjedzenie 50g surowej marchewki.

Żelazo odpowiada za tzw. oddychanie komórkowe, czyli dostarczanie energii komórkom macierzy, dzięki których podziałom i różnicowaniu się powstaje włos. Niedobór (tzw. sideropenia) bywa spowodowany nie tylko złym odżywianiem, ale także obfitym miesiączkowaniem lub ciążą. Włosy stają się cienkie, łamliwe i ulegają przerzedzeniu. Źródłem żelaza - najcenniejszym - jest chuda wołowina, wątróbka, a także szpinak, fasola i groch. Produktów zawierających żelazo nie powinno się łączyć w posiłkach z nabiałem, gdyż to upośledza jego wchłanianie, poprawia je natomiast witamina C.

Absolutnie niezbędny do tworzenia mocnych i połyskujących włosów jest krzem. Bierze udział w procesie keratynizacji, włosy zawierają jego duże ilości - dzięki niemu są mocniejsze i grubsze. Krzem pobudza do aktywności enzym, który jest odpowiedzialny za prawidłową produkcję kolagenu. Krzemionkę znajdziemy przede wszystkim w kaszy jaglanej, także gryczanej i płatkach owsianych. Bardzo cennym jej źródłem jest napar ze skrzypu polnego. Ale uwaga! Zawiera też substancje zwaną antywitaminą B1, która niszczy witaminę B1 i dlatego konieczna jest jej suplementacja. Gotowe preparaty ze skrzypem polnym zazwyczaj są wzbogacane o ten składnik.

Warto dbać, by w naszej diecie nie zabrakło zielonych warzyw, fasoli, ziaren słonecznika, orzechów i kiełków, gdyż wszystkie te produkty są bogate w witaminy z grupy B - tiaminę, ryboflawinę, witaminę PP, amidy kwasu nikotynowego, witaminę B6, a także kwas pantotenowy, kwas foliowy, witaminę B7, cholinę, inozytol oraz kwas para-aminobenzoesowy. Wszystkie one są istotne dla włosów. Jedne zapobiegają przetłuszczaniu się włosów (wit. B6 i B7, czyli biotyna), inne przedwczesnemu siwieniu (witB5). Ta ostatnia jest też ważnym składnikiem spoiwa wypełniającego przestrzenie międzykomórkowe, które utrzymuje wilgotność włosów na odpowiednim poziomie.

Miedź działa wzmacniająco na włosy. Od niej zależy wzrost prawidłowej struktury rogowej. Jej niedobór prowadzi do odbarwienia i zmian strukturalnych we włosach. Znajduje się w owocach morza, warzywach strączkowych, awokado, kiwi.

Witamina E chroni i rozszerza naczynia włosowate zaopatrujące włosy w składniki odżywcze. Dzięki temu inne cenne substancje docierają z krwią do włosów. Wit. E jest zawarta w olejach roślinnych, orzechach, mące pełnoziarnistej, zielonolistnych warzywach.

Magnez potrzebny jest do syntezy cennych dla włosów aminokwasów. Znajdziemy go w pestkach dyni, czekoladzie, niektórych gatunkach wody mineralnej. Uwaga! - "nie lubi się" z żelazem. Jeśli decydujemy się na suplementację należy jeden pierwiastek przyjmować rano, drugi wieczorem.



Zobacz także
  • Sezonowe wypadanie włosów to problem nie jednej osoby Sezonowe wypadanie włosów
  • Ofiary mody i trendów. Informatory o stanie zdrowia i poziomie dystansu do siebie. Obiekt westchnień, zazdrości, powodu do dumy. Proste, kręcone, długie, krótkie... Tylko i aż. WŁOSY Fakty i mity o włosach, a także ich braku
  • Jak o nie zadbać? Zdrowe włosy po wakacjach
Komentarze (14)
Nakarm swoje włosy
Zaloguj się
  • Karolina Widelak

    Oceniono 4 razy 4

    Dawno nie trafiłam na tak konkretny artykuł:) dużo praktycznych i ciekawych informacji - fajnie, że zostały podkreślone związki pomiędzy poszczególnymi witaminami i mikroelementami bo to bardzo ważna wiedza, dzięki!

  • rumpa

    Oceniono 20 razy 2

    jakaś totalna bzdura. To kompletnie nie zależy od diety, wystarczy popatrzeć na Hinduski ze slumsów, co jedzą byle gó..., a w zasadzie nie jedzą i mają piękne włosy.
    Geny i tyle. Podobnie jak z rozstępami.

  • piotr_gasiorowski

    0

    Jako stylista fryzur chciałbym podkreślić, że nie tylko odżywanie poprawi strukturę włosa i nada włosom cienkim objętości. Przy włosach cienkich, umiejętne strzyżenie zawsze sprawi, że włosy będą wyglądały na lekkie, ale także, że jest ich więcej. Warto wybrać się do sprawdzonego stylisty fryzur, który doradzi najlepsze rozwiązania właśnie dla Ciebie, bo dobre cięcie zawsze zbuduje większą objętość włosów.
    Optycznie objętość też budują kolory. Unikajcie dziewczyny kolorów zbyt ciemnych i platynowych. Odpowiedni kolor może sprawić, że włosy będą wydawać się grubsze i gęstsze. Jednak decyzję o koloryzacji warto wcześniej skonsultować z fryzjerem, który znów dobierze właściwy dla włosów i kształtu twarzy kolor. Jeśli masz cienkie włosy i niewielką ich ilość, nie wybieraj ciemnych kolorów, bo przy ciemnych kolorach kontrastuje z włosami kolor skóry głowy!!! Uważaj też z przesadnym ich rozjaśnianiem, zapomnij o platynowych kolorach, bo agresywna koloryzacja osłabia i tak cienkie i słabe włosy.
    No i na koniec a raczej na początek przy zniszczonych włosach lub cienkich...zacznij dzień od właściwej pielęgnacji
    Włosy cienkie potrzebują właściwej pielęgnacji. Jeśli chodzi o odżywki do włosów tutaj najlepiej unikać tych bez spłukiwania, ponieważ mogą one za bardzo obciążać cienkie włosy. Najlepiej, jeśli sięgniesz po odżywki w płynie. PAMIĘTAJ: NIGDY NIE NADKŁADAJ ODŻYWKI NA SKÓRĘ GŁOWY, TYLKO NA WŁOSY.

    Pozdrawiam

    Piotr Gąsiorowski - stylista fryzur i twórca marki The POINT w Warszawie

  • koralkowa_mi

    Oceniono 2 razy 0

    dieta to podstawa, ale nie zawsze wiemy, czy składniki pochodzą z ekologicznych upraw itp dlatego warto się wspomóc jakiś suplementem ze skrzypem polnym, np skrzypolen z biotyną, jest niedrogi, łatwo przyswajalny i działa

  • kasia4517

    Oceniono 2 razy 0

    Ja poza dietą zaczęłam wzmacniać włosy od wewnątrz i biorę skrzypolen. Włosy nabrały w końcu zdrowego wyglądu, nie wypadają. Skóra głowy też się zregenerowała. Preparat nie kosztuje dużo a jest mega skuteczny.

  • butonierka13

    0

    Przy problemach z włosami polecam dokładniejszą analizę problemu:
    KALKULATOR NIEDOBORÓW

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX