Bieganie - jogging reaktywacja!

28.03.2012 09:14
Bieganie przys逝篡 si zdrowiu, urodzie i samopoczuciu, o ile przestrzegasz paru zasad

Bieganie przys逝篡 si zdrowiu, urodzie i samopoczuciu, o ile przestrzegasz paru zasad (Shutterstock)

Kszta速uje sylwetk, dotlenia, poprawia prac serca i ca貫go uk豉du kr捫enia, dodaje energii. Mo積a si od niego uzale積i - tak na poziomie psychicznym, jak i fizjologicznym. Swojskie bieganie, modny jogging - niezale積ie od nazwy - dzia豉 od wiek闚 tak samo. Wiosna zobowi您uje - biegniesz czy zostajesz w tyle?
Polub zdrowie na Facebooku!

Dopiero planujesz zacz望 swoj przygod z bieganiem, w豉郾ie co postawi貫 pierwsze kroki na tym gruncie, a mo瞠 biegasz regularnie od d逝窺zego czasu? Tu nie ma lepszych i gorszych. Licz si ch璚i, najbardziej natomiast te w ko鎍u wprowadzone w czyn. Bieganie s逝篡 zdrowiu, urodzie i samopoczuciu. Pod warunkiem, 瞠 znasz kilka zasad. Co warto wiedzie o tej aktywno軼i - ponadczasowej celebrytce w鈔鏚 innych dyscyplin?



Ty biegniesz, a tw鎩 organizm... nie pr騜nuje

Co si dzieje wewn徠rz twojego cia豉, gdy biegasz? Ca造 uk豉d kr捫enia ro郾ie w si喚 niczym mi窷nie na si這wni. T皻nice zyskuj na elastyczno軼i, zwi瘯sza si obj皻o嗆 serca (nawet dwukrotnie), krew pompowana jest szybciej i efektywniej. S這wem - nast瘼uje pe軟a mobilizacja. Po jakim czasie systematycznego treningu serce jest tak wytrenowane, 瞠 nawet przy szybkim tempie, pracuje miarowo, a bieg, nawet podkr璚ony, nie robi na nim wielkiego wra瞠nia. to, 瞠 zwi瘯szy豉 si jego wydolno嗆, a wi瘯sza praca mo瞠 by wykonana przy mniejszej intensywno軼i. Odzwierciedla si to w ni窺zym t皻nie. Serca mo瞠 bi nawet 20 razy na minut rzadziej ni u osoby nietrenuj帷ej. Wniosek? Organy s lepiej ukrwione, a cia這 zachowuje spok鎩. Idylla? Owszem, w dodatku reguluje si poziom cholesterolu - obni瘸 si st篹enie tego "z貫go" (LDL), po jakim czasie podwy窺za si poziom "dobrego" (HDL).Metabolizm spoczynkowy winduje, czyli nawet gdy si wylegujesz, spalasz energi szybciej.

Waga ci篹ka dla staw闚

Nie ma si co oszukiwa, podczas biegu nacisk na stawy i ko軼i jest znaczny. St康 aktywno嗆 ta mo瞠 by kontuzjogenna. Wiemy, 瞠 zazwyczaj przed ka盥ym wysi趾iem zalecana jest rozgrzewka, ale tym razem, je郵i nie zastosujesz si do tych "dobrych rad", prawdopodobie雟two wyrz康zenia sobie krzywdy jest naprawd wysokie. Mo積a rzec to kwestia du瞠j wagi. Jak du瞠j?

Okrutna prawda jest taka, 瞠 im wi璚ej wa篡sz, tym gorzej. A dok豉dnie? Gdy biegasz, na twoje stopy spada nawet trzykrotnie wi璚ej kilogram闚 ni pokazuje wskaz闚ka wagi. Przy wadze 50 kg b璠zie to wi璚 150 kg, przy 80 - odpowiednio 240. Sam przyznasz, 瞠 to ca趾iem sporo. Z tego wzgl璠u je郵i masz problem z du膨 nadwag lub oty這軼i, wybierz raczej inn dyscyplin.

Pod這瞠 ma znaczenie

Biega mo積a wsz璠zie? Mo積a. Ale nie wsz璠zie warto. Na pewno nie warto po asfalcie. Ka盥e zderzenie st鏕 z takim pod這瞠m jest niczym cios bokserski dla staw闚. Po takiej przebie盧e mog by po prostu znokautowane. Przed ciosami w pewnym stopniu uchroni ci odpowiednie buty. Te przeznaczone specjalnie do biegania to nie kolejna fanaberia. Maj grubsz specjaln podeszw. Z wy軼i馧k przepuszczaj帷 powietrze i stabilizatorem rozk豉daj帷ym nacisk na ca陰 stop, kt鏎a amortyzuje uderzenia o ziemi. Biegaj帷 w nich mo瞠sz czu si troch jakby delikatnie odbija si od pod這瘸. Tak czy inaczej, nawet je郵i masz optymalne obuwie, najbezpieczniej jest biega po naturalnym gruncie. Zderzenie z takim jest zdecydowanie mniej inwazyjne.

Biegasz na si這wni? Bie積ia zapewnia dodatkow amortyzacj, ugina si pod twoim ci篹arem, zapewniaj帷 ci bardziej mi瘯kie l康owanie.

W陰cz bieg wsteczny - uwolnij si od metryki

Potrzebujesz kuracji odm豉dzaj帷ej? Bieganie sprawia, 瞠 zegar odmierzaj帷y wiek biologiczny zaczyna chodzi wolniej ni ten odliczaj帷y lata wed逝g metryki. Je郵i systematycznie biegasz, mo瞠sz odj望 sobie nawet 10 do 17 lat - twierdz eksperci. A tak瞠 oddali widmo nieuchronnego ko鎍a i poprawi jako嗆 篡cia nawet w zaawansowanym wieku.

Badania przeprowadzone przez Stanford University School of Medicine w 1984 roku na grupie 500 os鏏 powy瞠j 50. roku 篡cia wykaza造, 瞠 istnieje spora r騜nica w umieralno軼i mi璠zy tymi, kt鏎zy biegaj a tymi, kt鏎zy od tej aktywno軼i stroni. W grupie regularnie biegaj帷ych tylko 15 proc. badanych zmar這 w czasie przeprowadzania eksperymentu. Podczas gdy w鈔鏚 niebiegaj帷ych ten odsetek wyni鏀 a 34 proc. Co wi璚ej, problemy z samodzielnym wykonywaniem codziennych czynno軼i u biegaczy pojawia造 si 鈔ednio 16 lat p騧niej.

Aktywno嗆 ta okaza豉 si wymiernym dopingiem nie tylko dla formy fizycznej, ale te dla intelektu. Biegacze z eksperymentu nie tylko rzadziej 豉pali infekcje, ale tak瞠 rzadziej zdarza造 si im choroby uk豉du nerwowego, w wi瘯szym stopniu chronieni byli przed zmianami neurogedeneracyjnymi.

Bieganie odbije si tak瞠 na stanie twoje sk鏎y. Lepiej ukrwiona prezentuje si znacznie bardziej m這dzie鎍zo ni u niebiegaj帷ych r闚ie郾ik闚. Ponownie odejmujesz sobie lat. Tym razem od zewn徠rz.

Odchudzony w biegu

Dobre dla zdrowia, odm豉dzaj帷e - rze嬌i te sylwetk. Cia這 staje si gibkie, sprawne i - w przypadku wi瘯szo軼i - szczuplejsze. Wysi貫k tlenowy znany jest ze swojego dzia豉nia odchudzaj帷ego. Co z kaloriami? Osoba wa膨ca ok. 60 kg spala w ci庵u godziny biegu w 鈔ednim tempie (8 km/ h) oko這 500 kcal. Przy wadze 80 kg to ju 650 kcal. Spalisz wi璚 jeden posi貫k ze swojego jad這spisu. Podkr璚ona szybko嗆 biegu to nawet 900 kcal mniej w godzin.

Sekret tracenia tkanki t逝szczowej podczas biegu kryje si w nie za wysokim t皻nie. T逝szcz spala si w tlenie. Gdy biegniesz tak szybko, 瞠 ledwo co 豉piesz powietrze, organizm nie otrzymuje go wystarczaj帷o, dlatego tym, kt鏎zy chc traci fa責ki, poleca si raczej tempo umiarkowane, nie sprint.

S逝篡 zdrowiu czy mu szkodzi?

Czy bieganie to idealna recepta na form dla wszystkich? Niekoniecznie. Osoby z problemami ze strony uk豉du kr捫enia, cukrzyc, astm, epilepsj, po niedawno przebytych operacjach i panie w ci捫y koniecznie powinny skonsultowa si z lekarzem przed podj璚iem tej aktywno軼i. W przypadku wielu schorze, szczeg鏊nie je郵i ich przebieg jest niewyr闚nany, bieganie mo瞠 okaza si po prostu niebezpieczne. Uzgodnij ze specjalist zawczasu, czy bieganie w twoim przypadku b璠zie korzystne, jak cz瘰to i w jakim tempie powiniene to robi.

Je郵i jednak jeste zdr闚, dyscyplina ta mo瞠 uchroni ci przed wyst徙ieniem wielu k這pot闚 zdrowotnych w przysz這軼i. Chocia瘺y tych zwi您anych w豉郾ie z sercem i ca造m uk豉dem kr捫enia czy cukrzyc. Poniewa bieg sprawia, 瞠 sole mineralne s w mniejszym stopniu wyp逝kiwane z ko軼i, mo瞠sz je sobie zaaplikowa jako lek profilaktyczny zmniejszaj帷y ryzyko wyst徙ienia osteoporozy.

Know-how biegacza

Zach璚ony do biegania? Ju ruszasz? Poczekaj. Bieganie roz堯 na co najmniej trzy obowi您kowe etapy, z kt鏎ych pierwszym i ostatnim powinna by wspomniana ju rozgrzewka. Na pocz徠ek rozci庵nij si, rozruszaj. Zwr鵵 uwag na nogi i stopy - to one s g堯wnymi bohaterkami biegu. Nie zaskakuj ich - pokr耩 nimi wko這, sta na palcach kilkana軼ie razy, zr鏏 par wypad闚 n鏬, pozginaj kolana. Nast瘼nie wykonaj skr皻y tu這wia i bioder. Dopiero wtedy szykuj si do startu. Nie ruszaj jednak od razu w te p璠y sprintem. Zacznij od wolniejszego tempa - inaczej mo瞠 by tak, jakby chcia odpali samoch鏚 z pi徠ego biegu. Czytaj - istnieje du瘸 szansa na falstart.

Pami皻aj o odpowiedniej technice biegu. G這wa skierowana przed siebie, pier do przodu (dzi瘯i temu wi璚ej tlenu trafi do organizmu), r璚e ruszaj si zsynchronizowane z cia貫m. Nie wykrzywiaj n鏬 i st鏕 - trzymaj帷 si prosto, uchronisz stawy przed niefizjologicznym wykr璚aniem. Bieg ju za tob? Na finiszu pami皻aj, by ponownie si rozci庵n望 - skup si szczeg鏊nie na nogach. Kuj 瞠lazo p鏦i gor帷e - nie czekaj a mi窷nie "wystygn".

Dopiero zaczynasz przygod z bieganiem? Nie przeholuj - zacznij od 30-minutowego truchtu. Mo瞠sz go przeplata dynamicznym marszem, je郵i czujesz, 瞠 wysi貫k jest zbyt obci捫aj帷y. Z czasem wyd逝瘸j czas biegu.

Odporno嗆 na medal

Biegasz na 鈍ie篡m powietrzu i wci捫 wymigujesz si niesprzyjaj帷ymi warunkami atmosferycznymi? Niech nie zniech璚a ci deszcz czy troch ni窺za temperatura (oczywi軼ie pomy郵 o odpowiednim ubiorze). Ma這 atrakcyjna pogoda pomo瞠 ci uodporni organizm. Okazuje si, 瞠 ci z nas, kt鏎zy biegaj regularnie na 鈍ie篡m powietrzu, nie zwa瘸j帷 na lepsze i gorsze fronty, zdecydowanie rzadziej choruj. A je郵i ju im si to zdarza, przebieg dolegliwo軼i jest 豉godniejszy ni u mi這郾ik闚 przytulnych pomieszcze zamkni皻ych.

Nie masz w pobli簑 parku lub lasu? Si這wnie i kluby fitness pozwalaj biega niezale積ie od pory roku, pogody i miejsca zamieszkania. Nie zmarzniesz, nie zmokniesz. No i nie wdychasz spalin ulicy.

Nazywam si .... i biegam na這gowo

Bieganie poprawia nastr鎩. Badacze wi捫 ten fakt z produkcj endorfin. Te hormony peptydowe wprowadzaj nas w stan euforii, b這gostanu, dzia豉j przeciwb鏊owo, dodaj energii do dalszego dzia豉nia i zwi瘯szaj wytrzyma這嗆. Endorfiny s produkowane przez m霩g w czasie intensywnego, d逝gotrwa貫go wysi趾u aerobowego. Podobnie zreszt jak, gdy jeste zakochany, 鄉iejesz si, w czasie orgazmu lub cho熲y gdy jesz czekolad. ma powodowa jego wydzielanie przez m霩g. Chcesz naturalnie si do豉dowa? Biegaj 45-60 minut - po tym czasie organizm zaci庵a tzw. "d逝g tlenowy". Oznacza to, 瞠 dostarczamy sobie mniej tlenu ni powinni鄉y. Organizm odbiera to jako czynnik stresowy i dostarcza nam wsparcia w postaci endorfinowego dopingu.

Da貫 sobie nie幢e w ko嗆, a wci捫 masz ochot biec, czujesz wszechogarniaj帷e szcz窷cie, zapominasz o zm璚zeniu? To mo瞠 by sprawka "radosnych hormon闚". Niekt鏎zy eksperci por闚nuj d逝godystansowych biegaczy do naturalnych morfinist闚, wskazuj帷, 瞠 ich stan fizjologiczny przypomina uzale積ienie. Czuj wprost cielesn potrzeb biegania. Wszystko po to, 瞠by otrzyma kolejny zastrzyk uskrzydlaj帷ych endorfin. Ca貫 szcz窷cie narkotyk w postaci biegu mo積a wi瘯szo軼i 鄉ia這 poleci. Spadek frustracji, uwolnienie si od z這軼i, spok鎩 - to dodatkowe atuty. To jak, biegniesz? 砰czymy szerokiej drogi!

Biegasz? Spisz si! [SPIS BIEGACZY 2014]





Zdj璚ie Author Bidon Extreme Zdj璚ie Accent Bidon Accent Tormenta Zdj璚ie Author Bidon Thermo
Author Bidon Extreme Accent Bidon Accent Tormenta Author Bidon Thermo
Podstawowe informacje
Producent Author Accent Author
dane dostarcza:


Skomentuj:
Bieganie - jogging reaktywacja!
Zaloguj si

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX

Wi璚ej o urodzie: