Fosfor

Fosfor to makroelement bez którego nie mogłaby prawidłowo funkcjonować żadna komórka w ludzkim organizmie. Odpowiada m.in. za przepływ energii, buduje kości oraz łańcuchy kwasów nukleinowych.
Dołącz do nas na Facebooku!

Podstawowe informacje

Fosfor jest podobnie jak wapń i żelazo niezbędnym pierwiastkiem potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Około 80-90 proc. fosforu występuje w organizmie w kościach i szkliwie zębów , zazwyczaj w połączeniu z wapniem. Fosfor w postaci kwasu fosforowego występuje jako składnik kwasu DNA i RNA i bez niego komórki nie są w stanie prawidłowo wzrastać, dzielić się i funkcjonować. Wiele enzymów oraz kompleks witamin z grupy B wymaga fosforu do prawidłowego funkcjonowania. Fosfor jest podstawą metabolizmu węglowodorów, tłuszczu i białek. Pierwiastek ten umożliwia rozprowadzanie substancji odżywczych w organizmie.

Zapotrzebowanie

  • Niemowlęta

    od urodzenia do 6 miesiąca życia 100 mg dziennie


    od 6 miesiąca życia do roku 275 mg dziennie

  • Dzieci

    od roku do 3 lat 460 mg dziennie


    od 4 lat do 8 lat 500 mg dziennie


    od 9 lat do 13 lat 1250 mg dziennie

  • Dorośli

    14 lat do 18 lat 1250 mg dziennie


    19 lat w wzwyż 700 mg dziennie

  • Kobiety w ciąży

    1250 mg dziennie


    Kobiety w ciąży powyżej 18 roku życia 700 mg dziennie

  • Kobiety karmiące

    1000 mg dziennie

  • Źródło:

  • Wszystkie produkty bogate w białko (ser żółty, jaja, mleko , pozostały nabiał, mięso, ryby )

  • Produkty pełnoziarniste

  • Ciemny ryż

    Deficyt


    Objawy: Niedobory i symptomy z nimi związane spotykamy bardzo rzadko. Jest to związane z występowaniem fosforu prawie we wszystkich produktach spożywczych. Naukowcy przeprowadzili badania na zwierzętach, w których byli w stanie doprowadzić do pełnoobjawowej krzywicy, ciężkich niedoborów witaminy D objawiających się utratą wapnia - wszystko to wystąpiło w przebiegu ograniczenia podaży fosforu w diecie.


    Ważne informacje


    Dietetycy ostrzegają tych, którzy piją duże ilości napojów gazowanych i tych którzy spożywają duże ilości mięsa. Może to spowodować nadmiar fosforu w surowicy krwi i zaburzać wchłanianie żelaza, jak również wpływać na stosunek wapnia do fosforanów, a to prowadzić może do osteoporozy .

    Czytaj także:

    Witaminy z grupy B: ukoją nerwy i wspomogą metabolizm

    Makroelementy: minerały niezbędne do życia

    Potas

    Kapsaicyna, ogień prosto z natury

    Saponiny

  • Więcej o:
    Skomentuj:
    Fosfor
    Zaloguj się

    Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX