Selen

Bez niego organizm człowieka nie mógłby prawidłowo funkcjonować. Niedobór selenu znacznie obniża odporność i może prowadzić do reumatoidalnego zapalenia stawów.
Podstawowe informacje

Jest to mikroelement działający bezpośrednio w połączeniu z witaminą E. Bierze udział w eliminacji wolnych rodników i metali ciężkich takich jak arsen, kadm, srebro i rtęć. Niektórzy naukowcy wierzą, iż selen zapobiega powstawaniu niektórych nowotworów. Niedobory tego pierwiastka występują w takich rejonach jak Kazachstan, Chiny. Niekiedy może wystąpić przedawkowanie selenu i jest to związane ze stosowaniem suplementacji preparatami mikroelementów. Dawka większa niż 1 mg jest bardzo toksyczna, powoduje wypadanie włosów, zniszczenie paznokci, zmiany skórne, podrażnienie, omdlenia, biegunkę, nudności i bóle brzucha .

Zapotrzebowanie

  • Niemowlęta

    Od urodzenia do 6 miesiąca życia 10 ?g dziennie


    Od 6 miesiąca do 12 miesięcy 15 ?g dziennie

  • Dzieci

    Od roku do 6 lat 20 ?g dziennie


    Od 7 lat do 10 lat 30 ?g dziennie

    Chłopcy i mężczyżni

    Od 11 lat do 14 lat 40 ?g dziennie


    Od 15 lat 18 lat 50 ?g dziennie


    Powyżej 19 lat 70 ?g dziennie

    Dziewczęta i kobiety

    Od 11 lat do 14 lat 45 ?g dziennie


    Od 15 lat 18 lat 50 ?g dziennie


    Powyżej 19 lat 55 ?g dziennie


    Kobiety w ciąży 65 ?g dziennie


    Kobiety karmiące 75 ?g dziennie

    Źródła:

  • Orzechy

  • Jaja

  • Owoce morza

  • Produkty pełnoziarniste

    Ważne informacje

    Bydło i kurczaki są niekiedy hodowane na paszach wzbogaconych w dużą zawartość selenu. Związane jest to z dużą zawartością tego pierwiastka w glebie.

  • Więcej o: