Prawidłowa waga

Agata Kinasiewicz
29.09.2010 , aktualizacja: 22.10.2010 17:07
A A A Drukuj
Z jednej strony grozi nam epidemia otyłości, z drugiej - nadmiernej chudości. Skąd mamy wiedzieć, jaka waga jest dla nas prawidłowa?

Z jednej strony grozi nam epidemia otyłości, z drugiej - nadmiernej chudości. Skąd mamy wiedzieć, jaka waga jest dla nas prawidłowa?

Żyjemy w czasach otyłości, czy sztucznego zaniżania wagi ciała? Lekarze alarmują, że większość z nas ma nadwagę, a w sklepach spotykamy coraz mniejsze rozmiary ubrań. I ktoś je kupuje! Problemy z wagą nie zawsze oznaczają to samo a każdy z nas ma inną idealną wagę ciała. Ludzie o różnej budowie i różnych proporcjach ciała mogą cieszyć się zdrowiem, mimo że ich masy ciała skrajnie się od siebie różnią. Skąd mamy wiedzieć, czy nasza waga jest prawidłowa?
Sama waga niewiele może powiedzieć o tym, czy powinniśmy się odchudzać. Żeby prawidłowo ocenić swój stan zdrowia i odpowiednią wagę, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko masę ciała. Co jeszcze się liczy?

BMI

Podstawowych informacji o tym, czy jest się czym martwić, dostarcza nam BMI. Wskaźnik Body Mass Index to stosunek naszej wagi do wzrostu. Jeśli okaże się, że jest on zbyt niski, lub zbyt wysoki, należy bliżej przyjrzeć się swojej sylwetce. Często zdarza się, że osoby umięśnione i szczupłe, ale niskie lub wysokie i o szczupłej budowie ciała mogą nie mieścić się w wytyczonych normach. Ktoś, kto przy niskim wzroście posiada bardzo mało tkanki tłuszczowej a dużo mięśni, po obliczeniu BMI może dowiedzieć się, że ma nadwagę, a przecież nie jest to prawda. Dlatego oprócz BMI pod uwagę warto wziąć też inne wskazówki pozwalające nam realnie ocenić proporcje własnego ciała i zbliżyć się do idealnej wagi.

Skorzystaj z naszego kalkulatora i oblicz swoje BMI

Obwód w pasie

Ważną wskazówką przy ocenianiu stanu zdrowia i prawidłowej wagi jest obwód w pasie. Osoby u których tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicach brzucha, są bardziej narażone na choroby układu krążenia i cukrzycę typu 2 niż ci, którzy tyjąc przybierają kształt gruszki lub mają to szczęście, że ich tkanka tłuszczowa rozkłada się równomiernie. Dlatego niezależnie od wagi, należy kontrolować obwód w pasie. U kobiet powinien on wynosić poniżej 80cm, u mężczyzn - poniżej 94. Jeżeli jednak obwód urośnie powyżej 88cm w przypadku kobiety i 102cm w przypadku mężczyzny - należy rozpocząć odchudzanie, bo utrzymanie takiego stanu stanowi zagrożenie dla zdrowia.

Stosunek obwodu w pasie do obwodu bioder

Wiele mówią o naszym zdrowiu również proporcje ciała. Porównując obwód w najwęższym miejscu w pasie i w biodrach (najszerszym miejscu bioder) możemy wyciągnąć wnioski dotyczące tego, czy pora udać się do lekarza lub na dietę. Zmierz się a następnie podziel obwód talii przez obwód bioder. Dla kobiet stosunek tych dwóch wymiarów nie powinien przekraczać 0,8, dla mężczyzn - 1. Jeśli nie mieścisz się w tych normach, pomyśl o diecie. Jeżeli nie masz nadwagi a mimo wszystko te proporcje sa zaburzone, sytuację powinny poprawić ćwiczenia, zwłaszcza typu kardio oraz kształtujące mięśnie dolnych partii ciała.

Ilość tkanki tłuszczowej

Profesjonalny pomiar ilości tkanki tłuszczowej w organizmie może sporo powiedzieć o kondycji naszego ciała. Jak go wykonać? Można mierzyć grubość tkanki tłuszczowej z okolic brzucha w milimetrach i na tej podstawie obliczyć domniemaną ilość tkanki tłuszczowej w całym ciele lub użyć specjalnych urządzeń przepuszczający przez ciało delikatne impulsy i sprawdzających jego opór. Na tej podstawie da się zmierzyć ilość tkanki tłuszczowej najdokładniej - pod warunkiem, że pomiar odbywać się będzie w kilku punktach. Celem odchudzania, ćwiczeń i ograniczenia spożywanych kalorii jest właśnie redukcja tkanki tłuszczowej, bo to ona jest zagrożeniem dla zdrowia. Tkanka mięśniowa, choć cięższa od tłuszczowej, nie ma na nasze ciała takiego wpływu. Prawidłowa waga zależy więc przede wszystkim od tego, co składa się na nasze kilogramy - czy jest to lżejszy tłuszczyk, czy cięższe mięśnie? To kwestia indywidualna. Dlatego waga osób o odmiennej budowie może się bardzo różnić, mimo wszystko mogą one wyglądać podobnie. Idealna waga jest inna dla każdego z nas. Dlatego oceniając swoje ciało nie korzystaj jedynie z wagi - mierzy ona jedynie masę ciała, a nie to, co składa się na tę masę.

Możesz skorzystać z naszego kalkulatora, żeby sprawdzić, jaka jest idealna masa ciała dla twojego wzrostu. Tego typu obliczenia są jednak tylko wskazówką.

Kształty ciała

Jeśli twoja waga jest w normie, a mimo wszystko nie jesteś zadowolony ze swoich kształtów, ważniejsza niż dieta okaże się aktywność fizyczna. Niestety, nie wszystkie defekty sylwetki uda się skorygować ćwiczeniami, ale większość z nich - tak. Nie warto szukać wymówek - nasze ciała są tak skonstruowane, że wzmacniając poszczególne grupy mięśni i spalając tłuszcz, możemy zmieniać ich kształt, wszystko zależy od motywacji i tego, ile czasu poświęcimy na dbanie o siebie. Bardzo często ćwiczenia fizyczne dają dużo lepsze rezultaty niż dieta. Ćwicząc pobudzamy krążenie. Również w miejscach, które na co dzień "odpoczywają". W ten sposób możemy ujędrnić skórę i poprawić jej wygląd. Dzięki ćwiczeniom sylwetka nabiera atrakcyjnych proporcji - w czasie diety gubimy kilogramy, ale centymetrów ubywa w różnych miejscach, nie zawsze tam, gdzie chcemy. Tylko dzięki ćwiczeniom fizycznym możemy "panować" nad tym, w jaki sposób chudniemy.

PYTANIE Czy potrafisz obiektywnie ocenić swoją sylwetkę?

 Nie, zawsze mam z tym problemy
 Czasami nie umiem ocenić, czy moja sylwetka jest w porządku
 Wydaje mi sie, że obiektywnie oceniam swoją sylwetkę
 Nigdy nie miewam problemów z percepcją swojego ciała
Zobacz także

Zobacz więcej na temat:

  • 2
  • Re: Prawidłowa waga nunia01 08.10.10, 18:41

    Mi się podobają informacje - mniej niż 80 cm jest prawidłowe. Naprawdę? Niezależnie od wzrostu? Taki sam wskaźnik dla pani 158 cm wzrostu i dla tej 185 cm wzrostu. Śmiem twierdzić, że gdy ta»

  • Cos tu nie tak californian1 09.10.10, 01:34

    Moze nie z samym artykulem tylko z tym wskaznikiem BMI. Sprawdzilem i wyszlo ze mam troche nadwagi. Musialbym wazyc jakies 2 - 2,5 kg mniej zeby byc w normie. O.K. to nie jes duzo daloby sie»

  • Re: Prawidłowa waga marecki_1 23.02.11, 09:59

    Wskaźnik BMI jest zdecydowanie wartością podglądową. Nie należy w sposób dosłowny brać go do siebie, ponieważ jak napisali przedmówcy, wiele zależy od budowy ciała. Mój wskaźnik jest »

Zapytaj eksperta

dr n. med. Maciej Kierzkiewicz

Gastrolog radzi

Emilia Gnybek-Ciosek

Skuteczne odchudzanie

Agnieszka Iwaszkiewicz

Życie rodzinne

Katarzyna Albrecht-Stanisławska

Zdrowie małego dziecka

Michał Lew-Starowicz

Problemy seksualne

Anna Englisz i Katarzyna Faliszewska

Zdrowa dieta