Migrenowy zawrót głowy

Nie sposób pomylić jej ze "zwykłym" bólem głowy. Na migrenę cierpią aż 4 miliony Polaków. Trzy razy częściej kobiety niż mężczyźni. Napad migrenowy to koszmar - mówią. Czy można z nim walczyć?
Migrena sama w sobie nie jest groźna. Nawet gdy mamy wrażenie, że głowa pęknie nam z bólu, to... nie pęknie. Nie znaczy to jednak, że chorobę można bagatelizować. Przeciwnie - trzeba upewnić się, że nawracające bóle głowy mają charakter migrenowy, a gdy tak jest, należy rozpocząć terapię i nauczyć się radzić sobie z atakami.

Z aurą i bez

Atak trwa najczęściej od 6 do 72 godzin. Zdarza się kilka razy w tygodniu, ale też raz na wiele miesięcy czy nawet lat. Migrena atakuje (wyłącznie lub silniej) jedną stronę głowy. Może jej towarzyszyć światłowstręt, mdłości, wymioty. U około 20 proc. pacjentów jej pojawienie się zwiastuje tzw. aura, czyli zespół specyficznych dolegliwości, takich jak: zaburzenia widzenia (zygzaki, błyski), zaburzenia równowagi, drętwienie rąk i nóg, kłopoty z mówieniem, rozdrażnienie. Objawy te trwają do 30 min i ustępują przed wystąpieniem bólu.

Wszystkie symptomy towarzyszące atakowi trzeba wnikliwie obserwować i najlepiej notować, by móc je potem dokładnie opisać lekarzowi. Ważne jest to, jaki charakter ma ból (tępy, opasujący głowę czy jednostronny, pulsujący), jak często się pojawia, jakie towarzyszą mu dolegliwości. Dokładne rozpoznanie jest ważne także dlatego, że pozwala wykluczyć poważniejsze przyczyny bólu, takie jak: zapalenie opon mózgowych, krwotok podpajęczy, a nawet zmiany nowotworowe.

Bolesny spadek

Skłonności do migreny są dziedziczne - 70 proc. uskarżających się na nią pacjentów przyznaje, że ta dolegliwość przytrafia się także innym członkom rodziny. Jako bezpośrednią przyczynę ataku wymienia się zaburzenia w pracy naczyń wewnątrzczaszkowych oraz w wydzielaniu przekaźników bólu w mózgu. Ataki pojawiają się często w określonych okolicznościach, takich jak: hałas, ostre światło, wahania hormonów (np. przed miesiączką lub w jej trakcie), zmiany pogody, stres, prze-męczenie, jedzenie niektórych produktów (np. ostrych serów, czekolady, wędlin), picie alkoholu, szczególnie czerwonego wina. Napadom sprzyja zażywanie leków przeciwbólowych (w nadmiarze), obniżających ciśnienie, a czasem pigułek antykoncepcyjnych.

Leki na całe zło

Nie warto czekać z zażyciem tabletki przeciwbólowej, aż ból zacznie rozsadzać głowę. Lek zadziała skuteczniej, gdy weźmiemy go na początku ataku. Warto sięgać po te specyfiki, na które najlepiej reagujemy (np. Paracetamol, Aspirynę, Ibuprofen). Jeśli bólowi towarzyszą nudności i wymioty, sięgnij np. po Aviomarin lub Avioplant, a leki przeciwbólowe przyjmuj w czopkach lub zastrzykach. Przy częstych, uporczywych atakach lekarz przepisze jeden z wielozadaniowych leków specyficznie działających w migrenie - tzw. triptany - (np. Imigran, Sumamigren, Maxalt, Zomig).

Można spróbować także akupresury, aromaterapii, ziołolecznictwa.

Uwaga, nadchodzi

Osoby cierpiące na migrenę zwykle potrafią rozpoznać zwiastuny ataku, zanim pojawi się nieznośny ból. Wtedy należy działać szybko, bo pierwsze chwile decydują o tym, czy za-atakuje nas na długo i czy każe nam wyłączyć się z codziennej aktywności.

Pomoże wypicie słodkiego napoju (soku, herbaty lub kawy z plastrem cytryny), zjedzenie małej przekąski, (atak może być wywołany spadkiem poziomu cukru). Warto położyć się w zaciemnionym, cichym miejscu i poprosić kogo, aby wymasował nam skronie, kark oraz potylicę. W skronie można wcierać olejek mentolowy lub Migrenol. Na czoło warto położyć zimny okład, dłonie i stopy ogrzać pod kocem. Należy też uprzedzić domowników, że potrzeba nam spokoju i odpoczynku.

Zrób to dla siebie

Osoby podatne na migrenę mogą przeciwdziałać jej atakom.

- Unikaj sytuacji stresowych. Jeśli co cię zdenerwuje - spróbuj rozładować napięcie (np. policz do dziesięciu, pooddychaj rytmicznie).

- Często odpoczywaj, relaksuj się i oddawaj przyjemnościom.

- Dużo czasu spędzaj w ruchu na świeżym powietrzu (wystarczy choćby spacer).

- Śpij w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Nie zarywaj nocy.

- Jadaj lekkie posiłki; nie głodź się ani nie przejadaj.

- Unikaj długiego wpatrywania się w migoczący ekran telewizora lub komputera.

- Jeżeli palisz papierosy - postaraj się zerwać z nałogiem.

- Nie pij alkoholu (najwyżej okazjonalnie, niewielką ilość).

- Nie sięgaj pod byle pretekstem po środki przeciwbólowe - ich nadużywanie może nasilać, a niekiedy nawet wywoływać dolegliwości migrenowe.

Więcej o: