Dieta oczyszczająca

Posty były znane już w czasach starożytnych - stanowiły nieodłączny element praktyk religijnych i duchowych. Wiele świadczy również o tym, że miały przede wszystkim znaczenie zdrowotne. Dziś post też jest w modzie, tyle że pod nazwą głodówki lub diety oczyszczającej
Głodówki i posty chyba od zawsze wywoływały spore emocje wśród lekarzy. Zwolennicy medycyny naturalnej przeważnie je popierają, twierdząc, że organizm w trakcie postu uwalnia się od toksyn, szkodliwych złogów i nadmiaru cholesterolu. Jednak wielu lekarzy i dietetyków odrzuca głodówki z uwagi na to, że mogą one wywołać poważne zaburzenia metabolizmu.

Tak czy inaczej, dłuższych głodówek na własną rękę nie powinny przeprowadzać osoby przewlekle chore, przemęczone, ciężko pracujące fizycznie, intensywnie uprawiające sport, bardzo młode lub w podeszłym wieku. Wszystkie one powinny wcześniej poradzić się lekarza. Natomiast głodówki jednodniowe są raczej bezpieczne i zdrowy człowiek może bez obaw przeprowadzać je raz w tygodnu w celu odtrucia organizmu.

Monodieta zbożowa

Polega na jedzeniu przez 12 dni tylko gotowanych ziaren pszenicy orkiszowej, ewentualnie na zmianę z gotowanym nieoczyszczonym ryżem. Do tego pije się napar ze świeżej natki pietruszki (można jej też używać do posypywania ugotowanego ziarna) i herbatkę z pokrzywy świeżej lub suszonej. Dla urozmaicenia do pszenicy można dodawać kiełki.

W trakcie stosowania tej diety zaleca się kąpiele relaksacyjne, masaże i lewatywy. Do normalnej diety należy wracać powoli i stopniowo jak po pełnej głodówce. Najpierw wprowadza się wywary warzywne i świeżo wyciskane soki rozcieńczone przegotowaną wodą, potem gotowane lub pieczone owoce, a dopiero na koniec białko zwierzęce.

Głodówka siedmiodniowa

Pije się tylko niskozmineralizowaną wodę i napary z liści pietruszki, pokrzywy i babki lancetowatej. Wskazane są lewatywy (głodówce towarzyszą zazwyczaj zaparcia), suche masaże za pomocą szczotki z naturalnego włosia i relaksujące 10-minutowe prysznice.

  • Nie wolno zaczynać głodówki bez przygotowania - powinna ją poprzedzić co najmniej tygodniowa dieta bezbiałkowa.

  • Nie wolno jej też gwałtownie przerywać, należy rozpocząć od wywarów warzywnych i rozcieńczonych świeżych soków, następnego dnia przejść do owoców i kleików. Kawałek gotowanego mięsa lub ryby można zjeść po tygodniu.

  • Nie powinno się prowadzić głodówki w okresie nasilenia obowiązków, wzmożonego wysiłku i stresu.

    Post sokowy

    Jak sama nazwa wskazuje, polega na piciu soków, koniecznie świeżo wyciskanych. Powinien trwać nie dłużej niż 5 dni, można też stosować go regularnie raz w tygodniu. Bardzo korzystne jest picie w tym okresie zdrowego i smacznego soku z buraczków; należy zacząć od 90 g dziennie i stopniowo dojść do 180 g. Polecany jest również sok z kapusty, perzu, brukselki, cytryn, marchwi, selera, jabłek, grejpfrutów, pomarańczy, owoców jagodowych.

    Można pić herbatki ziołowe (np. z korzenia mniszka lekarskiego i pokrzywy) doprawiane do smaku sokiem z cytryny. Dopuszczalne są słabe buliony warzywne (np. z pietruszki, ze szpinaku, z marchwi, selera, pomidora, kapusty, brokułów) z dodatkiem cebuli, czosnku i ziół.

  • Więcej o: