Puść palenie z dymem

Wiadomo - najlepiej w ogóle nie zaczynać. Bo jak już się zacznie, to potem nie wiadomo kiedy człowiek wpada po uszy i wyplątać się trudno
Zapytajcie palaczy, ilu z nich tak naprawdę zadowolonych jest ze swojego nałogu. Nieliczni nadrabiają miną i utrzymują, że "im nie szkodzi", że "bez tego życie straciłoby smak", że "nigdy nie zrezygnują z akurat tej przyjemności". Ale niemal każdy z nich przyciśnięty do muru twierdzi, że "w gruncie rzeczy postępuje niemądrze", że "najchętniej rzuciłby to w diabły", że "już kiedyś próbował, tylko mu się nie udało", że "za nic w świecie nie chciałby, żeby paliły jego dzieci".

W Polsce pali: 9 mln ludzi;dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet; 23 proc. Polek pomiędzy 20. a 30. rokiem życia; 39 proc. mężczyzn - połowa z nich umrze z tego powodu; przeciętny palący Polak żyje średnio aż o 17 lat krócej; każdy papieros skraca życie o 5,5 min

Jak nie przytyć po odstawieniu papierosów

Jedna trzecia osób, które przestają palić, nie tyje. Tyle samo przybiera na wadze, pozostałe zaś tracą zbędne kilogramy z powodu zalecanych w terapii odwykowej ćwiczeń oraz diety;

przytycie o kilka kilogramów jest mniej niekorzystne dla zdrowia niż skutki palenia. Trzeba byłoby przytyć ponad 20 kg, aby zniweczyć korzystne skutki zdrowotne zerwania z nałogiem.

Aby być szczupłym, nie trzeba palić papierosów. Chcąc po zaprzestaniu palenia utrzymać czy nawet zmniejszyć swoją wagę, trzeba właściwie się odżywiać i zwiększyć swój wydatek energii.

Prawdziwym kluczem do zdrowia i dobrej sylwetki są właściwe odżywianie i aktywność fizyczna, nie zaś palenie czy powrót do nałogu.

Jeśli przyrost wagi jest przyczyną Twojej obawy przed zerwaniem z nałogiem, powinnaś/powinieneś:

wraz z rzuceniem palenia zmienić sposób odżywiania się - patrz nowa piramida żywienia;

główne posiłki spożywać o stałych porach, jeść więcej na śniadanie i obiad niż na kolację;

nosić ze sobą niskokaloryczne jedzenie do podjadania (np. surowe warzywa i owoce);

przez pierwsze trzy miesiące starać się codziennie ważyć się i notować swoją wagę;

planować uważnie jadłospis, liczyć spożywane kalorie.

Gasisz ostatniego papierosa i...

  • po 20 min - Twoje serce przestanie szybciej bić, a ciśnienie krwi spadnie

  • po 8 godzinach - Twoja krew zostanie całkowicie oczyszczona z dwutlenku węgla, za to będzie w niej znacznie więcej tlenu

  • po 48 godzinach - Twój smak i węch będą ostre jak dawniej

  • po 4 dniach - rzęski wyściełające Twój układ oddechowy zaczną na nowo pracować

  • po 7 dniach - komórki wyściełające Twoje oskrzela odzyskają swój normalny kształt

  • po 2 tygodniach - znacznie polepszy się Twoja kondycja fizyczna

  • po kilku miesiącach - przestaniesz kaszleć, ustąpi duszność i poczucie zmęczenia

  • po roku - ryzyko zawału zmniejszy się o połowę

  • po 5 latach - prawdopodobieństwo, że zachorujesz na raka płuc, krtani czy przełyku, zmniejszy się o połowę

  • po 10 latach - ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową i przejścia zawału będzie takie samo jak u osoby, która nigdy nie paliła

  • po 15 latach - ryzyko zachorowania na raka płuc będzie identyczne jak u niepalacza.

  • Więcej o: