Cel i zadania ćwiczeń oddechowych

red.
09.04.2001 , aktualizacja: 07.03.2002 22:02
A A A Drukuj

Rys. Joanna Alexandrowicz

Układ oddechowy łącznie z pracą serca zapewnia człowiekowi odpowiedni dopływ tlenu do organizmu i usuwanie zużytego powietrza.
Oddychanie ma charakter czynności rytmicznej, niezależnej od naszej woli i świadomości. Jednak może być przez naszą wolę i ćwiczenia oddechowe częściowo kontrolowane i wspomagane.

Podczas wysiłku fizycznego wzrasta praca układu oddechowego i przyśpiesza się czynność serca. Prawidłowe oddychanie i ćwiczenia oddechowe działają kształtująco na klatkę piersiową. W chorobie Parkinsona dochodzi do widocznych zmian w sylwetce chorego. Powstają przykurcze i ograniczenie ruchów w stawach barkowych, przodopochylenie oraz pogłębienie kifozy kręgosłupa (plecy okrągłe). Wszystkie te zmiany powodują zapadanie się klatki piersiowej, a w konsekwencji dochodzi do spłycenia oddechu i gorszego dotlenienia całego organizmu. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń oddechowych zwiększa pojemność życiową płuc i rozwija mięśnie klatki piersiowej.

Najważniejszym mięśniem, mającym 65% udziału w oddychaniu, jest przepona. Aby uzyskać pełniejszy oddech, należy nauczyć się oddychać przeponą.

A oto kilka przykładów ćwiczeń oddechowych:

Ćwiczenie nr 1

- połóż się na plecach, ugnij nogi w stawach kolanowych,

- prawą rękę połóż na klatce piersiowej, a lewą na górnej części brzucha,

- wykonaj wdech nosem powoli, wypychając jednocześnie brzuch (jakbyś nabierał powietrza do brzucha),

- ręką położoną na klatce piersiowej sprawdź, czy pozostaje ona nieruchoma w czasie oddychania,

- wykonaj wydech przez usta, powoli, jednocześnie wciągając brzuch. (Rys.)

Ćwiczenie nr 2

- połóż się na plecach, ugnij nogi, ramiona wzdłuż tułowia,

- wdech nosem, powoli, wznos ramion przodem za głowę, aż do podłogi,

- wydech ustami (tak jakbyś cedził powietrze przez zęby), powoli, opust ramion przodem w dół - do pozycji wyjściowej. Podczas wydechu wciśnij mięśniami brzucha lędźwie do podłogi.

Ćwiczenie nr 3

- połóż się na plecach, nogi ugięte, ramiona wzdłuż tułowia,

- wdech nosem powoli, wznoś ramion przodem za głowę,

- wydech ustami "przez zęby", powoli, opust ramion bokiem po podłodze do pozycji wyjściowej, wciśnij lędźwie w podłogę.

Ćwiczenie nr 4

- stań w małym rozkroku,

- wdech nosem, powoli, wznos ramion przodem w górę,

- wydech ustami "przez zęby", powoli, opust ramion bokiem w dół.

Umiejętność prawidłowego oddychania ułatwi osobom z chorobą Parkinsona wymowę, która może być u nich w późniejszym etapie zaburzona.

  • 1
Brak komentarzy

Zapytaj eksperta

dr n. med. Maciej Kierzkiewicz

Gastrolog radzi

Emilia Gnybek-Ciosek

Skuteczne odchudzanie

Agnieszka Iwaszkiewicz

Życie rodzinne

Katarzyna Albrecht-Stanisławska

Zdrowie małego dziecka

Michał Lew-Starowicz

Problemy seksualne

Anna Englisz i Katarzyna Faliszewska

Zdrowa dieta