Sałata - zielona moc witamin

Katarzyna Oleksik
01.04.2014 , aktualizacja: 02.04.2014 15:17
A A A Drukuj
Który rodzaj sałaty lubisz najbardziej?

Który rodzaj sałaty lubisz najbardziej? (Fot. Shutterstock)

Niezależnie od typu czy faktury stanowią bogactwo witamin i minerałów. Doskonale sprawdzają się jako dodatek do kanapek, składnik sałatek czy ozdoba niektórych potraw. Mimo że możemy dostać tę klasyczną, i jej przeróżne odmiany, niemal przez cały rok nie zastanawiamy się nad siedzącym w nich potencjałem, a ten jest ogromny!
Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Sałata to roślina jednoroczna (zaliczana do tzw. astrowatych), którą znano i uprawiano już w starożytności. Doskonale czuje się w klimacie umiarkowanym Azji i Europy. Spośród niemal setki gatunków w Polsce, i nie tylko, najbardziej znana i najpopularniejsza jest sałata maślana.

Bez względu na to, którą lubimy najbardziej regularne "przemycanie" sałat do codziennych posiłków zapewni pożądaną dawkę witamin. Natomiast dzięki niewielkiej kaloryczności cieszy się dużym uznaniem wśród osób odchudzających się czy stosujących dietę. W 100 g sałaty znajdziemy od ok. 12 od 20 kcal (w niemal 90 proc. sałata składa się zwody). Dodatkowo stanowi ona bogate źródło takich substancji odżywczych, jak żelazo, wapń, magnez, kwas foliowy czy potas.

Jeden listek sałaty to także porcja witaminy A, E, D, C oraz B. Obecność karotenoidów, polifenolokwasów czy flawonoidów strzeże organizm m.in. przed wolno rodnikami, a także korzystnie wpływa na działanie całego układu krążenia. Zjadana regularnie dostarcza, tak ważnego dla prawidłowego trawienia, błonnika oraz celulozy. Zdaniem niektórych badaczy ma to szczególnie znaczenie w profilaktyce raka okrężnicy.

Co ciekawe korzystnie wpływa na układ nerwowy oraz łagodzi zaburzenia snu. Obserwacje amerykańskich naukowców wykazały, że osoby starsze, które na stałe wprowadziły do swojego menu sałatę (dodawali ją do ostatniego posiłku) całkowicie wyleczyły się z problemów ze snem i zasypianiem.

Zielona królowa - sałata maślana (głowiasta)

To z całą pewnością jeden z popularniejszych gatunków sałaty. Charakteryzuje się nie tylko łagodnym smakiem, ale i strukturą (ma bardzo miękkie i delikatne liście) przez co nie powinna być przechowywana zbyt długo. Wraz z utratą świeżości traci także smak. Sałata maślana, nazywana czasem masłową, stanowi przede wszystkim bogate źródło cennych dla nas pierwiastków, jak wapń, potas, cynk czy miedź. Obfituje także w witaminy z grupy B (głównie B1, B2, B6) oraz witaminę C, E i A. Ta ostatnia wytwarzana jest przez organizm dzięki zielonemu barwnikowi zawartemu w liściach sałaty. Dzięki zawartości antyoksydantów chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolno rodników. Usprawnia i pobudza układ trawienny, a także zapobiega zakwaszeniu organizmu. Najlepiej smakuje z innymi warzywami, serami oraz mięsem.

W 100g ramach sałaty maślanej znajdziemy:

wartość kaloryczna: 14 kcal/100 g

sód 4 mg (dzienna dawka to ok. 100 mg)

wapń 24 mg (1000 mg - tyle powinna przyjąć dziennie dorosła osoba)

żelazo 0,7 mg (dobowe zapotrzebowanie to 10 mg)

potas 124 mg (powyżej 100 mg)

fosfor 21 mg (ok. 800 mg)

magnez 9 mg (300 - 400 mg to dzienna porcja)

witamina A 192 μg (dzienna dawka to 700 μg)

witamina E 0,43 mg (od 10 - 30 mg)

witamina B1 0,045 mg (1,2 - 1,4 mg)

witamina B2 0,089 mg (1,2 - 1,4 mg)

niacyna 0,22 mg (ok. 16 mg)

Zobacz także
Komentarze (1)
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zapytaj eksperta

dr n. med. Maciej Kierzkiewicz

Gastrolog radzi

Emilia Gnybek-Ciosek

Skuteczne odchudzanie

Agnieszka Iwaszkiewicz

Życie rodzinne

Katarzyna Albrecht-Stanisławska

Zdrowie małego dziecka

Michał Lew-Starowicz

Problemy seksualne

Anna Englisz i Katarzyna Faliszewska

Zdrowa dieta

Zadaj pytanie ekspertowi