Nadmierne owłosienie i łysienie

Mam 20 lat. Półtora roku temu stwierdzono u mnie zespół policystycznych jajników, insulinooporność tkankową i hiperandrogenizm. Potrzeba przebadania się wyniknęła z faktu nadmiernego owłosienia (wąsik, okolice brzucha). Nie miałam większych problemów z miesiączkowaniem (poza pewną nieregularnością), ani z wypadaniem włosów. Przerażona tą sytuacją zaczęłam przesadnie o siebie dbać, a właściwie o odżywianie. Stosowałam skrajne diety. Bardzo schudłam, do tego stopnia, że miesiączka zanikła. Ginekolog przepisała mi leki Trisequence. Miesiączka była, jak trzeba. Na wadze jednak specjalnie nie przybrałam. Po połowie roku przerwałam kurację. I zaczął mi się problem z wypadaniem włosów (i miesiączki też już nie było). Od trzech miesięcy włosy wyciągam garściami. Zaczełam stosować tabletki Revalid - póki co efektów nie widzę. Obawiam się jednak, że może to być łysienie androgenowe. Tylko, czy faktycznie, skoro wcześniej nie miałam problemu z włosami? Wręcz przeciwnie - zawsze miałam grube, gęste, długie włosy. Czy to może skutek odchudzania? Czy może być jeszcze jakaś inna przyczyna? Jeśli jest to łysienie androgenowe - jak sobie z tym radzić? Czy włosy można jakoś stymulować do odrastania? Jeśli wypadanie wiąże się z nieracjonalną dietą, czy mogę wrócić do poprzedniego stanu owłosienia głowy?
Odpowiada lekarz Łukasz Fus:

Bardzo prawdopodobne, że do zaburzeń hormonalnych związanych z zespołem policystycznych jajników dołączyły zaburzenia równowagi hormonalnej wywołane nadmierną utratą masy ciała. Zaprzestanie miesiączkowania u odchudzających się kobiet jest wyrazem zaburzeń czynność hormonalnej przysadki i podwzgórza i jest poważnym objawem, często świadczącym o początku anoreksji. W takim przypadku suplementacja hormonalna nie rozwiązuje problemu. Nadmiar androgenów w przebiegu PCO w połączeniu z hipoestrogenizmem mógł spowodować łysienie i pierwszym etapem leczenia w tym przypadku jest powrót do odpowiedniej dla Pani masy ciała. Produkty lecznicze i suplementy diety mające doprowadzić do odrostu włosów mają bardzo małą skuteczność szczególnie u osób, u których łysienie jest związane z zaburzeniami hormonalnymi. Sugeruję zasięgnąć porady lekarza rodzinnego na temat właściwego sposobu odżywiania a także, aby wykonać podstawowe badania pozwalające wykluczyć inne przyczyny łysienia. W celu właściwego leczenia PCO proszę natomiast skonsultować się z endokrynologiem ginekologicznym lub ginekologiem.

Więcej o: