Za wysoki cholesterol - jaka dieta?

eska
03.09.2012 , aktualizacja: 10.01.2014 12:52
A A A Drukuj
Gdy lekarz zaleca obniżenie poziomu cholesterolu, wcale nie zakazuje jeść tłuszczu. Ważna jest jego jakość

Gdy lekarz zaleca obniżenie poziomu cholesterolu, wcale nie zakazuje jeść tłuszczu. Ważna jest jego jakość (Shutterstock)

Ludzki organizm, głównie w wątrobie, sam wytwarza cholesterol, bo jest on nam potrzebny. W zdrowotnym bilansie uwzględniony jest także ten pobierany z jedzenia. Problem w tym, że zwykle spożywamy go więcej niż trzeba, zwłaszcza jego "niedobrą" frakcję LDL. W nadmiarze ten związek tłuszczowy jest naprawdę groźny, gdyż sprzyja miażdżycy, osadzając się w naczyniach krwionośnych. Czasem wyregulowanie jego poziomu jest możliwe tylko przy pomocy leków, jednak bez zmiany nawyków żywieniowych nie pomoże żadna farmakologia.
Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Małym dzieciom cholesterol jest niezbędny do rozwoju mózgu. Dorośli, wbrew powszechnej opinii, także nie mogą bez niego żyć. Potrzebujemy go, by przyswoić witaminę D. To podstawowy składnik wszystkich błon komórkowych, dzięki niemu powstają kwasy żółciowe, niezbędne w procesie trawienia oraz hormony, tak ważne jak progesteron, testosteron, estrogeny. Jednak cholesterol cholesterolowi nierówny, a generalnie co za dużo to niezdrowo.

Dieta to za mało

Jeśli przesadzisz z cholesterolem, narażasz się na zawał, udar, inne problemy z krążeniem. Zarazem gastrolodzy i dietetycy przestrzegają: to, że zjadasz mniej produktów obfitujących w cholesterol od sąsiada, nie oznacza jeszcze, że twój poziom we krwi będzie niższy, a konsekwencje podobne. Indywidualna produkcja i tolerancja związków tłuszczowych jest odmienna. Znaczenie ma tryb życia, ale i np. wiek. Nieprzypadkowo Światowa Organizacja Zdrowia zezwala osobom zdrowym zjeść do 10 jaj tygodniowo. Zarazem osoba, która ma problem z cholesterolem raczej powinna zapomnieć o majonezie i jajecznicy na bekonie. Wyregulowanie nieprawidłowego poziomu cholesterolu powinno odbywać się pod nadzorem lekarza. Uwaga! Dotyczy to także za niskiego poziomu cholesterolu. To problem przede wszystkim osób z nadczynnością tarczycy i wymaga głównie leczenia endokrynologicznego.

Ograniczaj, będziesz zdrowszy

By obniżyć przede wszystkim "zły" cholesterol LDL ogranicz tłuste mięsa i wędliny, podroby, żółtko jaja, tłuste sery, masło, czekoladę, ciasta z kremem na bazie pełnotłustego mleka. Niezależnie od innych zaleceń lekarskich z pewnością rezygnacja z tych produktów również znajdzie się na recepcie.

Zaproś na talerz, bo warto

Poziom LDL spadnie i wtedy, gdy będziesz zapełniać żołądek. Ważne jednak czym. Wprowadź do diety morskie ryby i inne owoce morza (przynajmniej trzy razy w tygodniu jako główne danie), a także warzywa i owoce bogate w witaminę C (np. dzika róża, cytrusy, kalafior, porzeczki, kapusta, brukselka, papryka). Pamiętaj, że są i dobre tłuszcze, szczególnie roślinne i omega3, łączone z warzywami.

By podnieść poziom korzystnego dla zdrowia cholesterolu HDL, odpowiedzialnego chociażby za ochronę naczyń krwionośnych, wzbogać menu o produkty bogatoresztkowe (pieczywo pełnoziarniste, kasze, owoce ze skórką) oraz obfitujące w błonnik.

Foniatra, diabetolog, flebolog i inni, czyli ABC specjalności lekarskich

Cholesterol - normy

Zdjęcie Herbatka na cholesterol 2gx20 szt Zdjęcie BIO-ACTIVE Zioła Mnicha na cholesterol 20 sasz Zdjęcie Bio-Active - Herbata Zioła Mnicha - Na Cholesterol Zdjęcie Herbapol Kraków Herbatka Na cholesterol, fix, 2g, 20 szt
Herbatka na cholesterol 2gx... BIO-ACTIVE Zioła Mnicha na ... Bio-Active - Herbata Zioła ... Herbapol Kraków Herbatka Na...
zobacz inne herbatki ziołowe w
materiały partnera


Zobacz także
  • 1
Komentarze (22)
Zaloguj się
  • Gość: Ania

    Oceniono 8 razy 8

    Ja mialam cholesterol calkowity 268 i LDL 159 po 2 miesiacach diety zszedl mi do 186 i LDL do 117... Dieta jak niektorzy mowili rygorystyczna ale bardzo poprawiajaca humor i jakims cudem obnizyla mi puls z 78-82 do 59-62 :)
    Moj styl byl prosty...
    1. codziennie minimum 45 minut spaceru (Codziennie znaczy codziennie)
    2. 5 posilkow dziennie:
    - pierwsze sniadanie otreby pszenne mieszalam z otrebami owsianami zalewalam chudym mlekiem i dodawalam troche owocow najczesciej borowek i jezyn czasami banana
    - drugie sniadanie: 2-3 kromki pelnoziarnistego chleba z siemiem lnianym i otrebami posmarowane flora pro-aktiv z salata i pomidorem (raz na tydzien dodawalam poledwice sopocka)
    - obiad to z reguly dziki ryz z uduszonymi warzywami na rozne sposoby... raz na dwa tygodnie piers z indyka badz z kurczaka bez skory z warzywami i ryzem (oczywiscie wszystko duszone)
    - podwieczorek to z reguly jakis owoc z twarozkiem chudym albo ciasteczka owsiane
    - kolacja: salatka z salaty, czerwonej papryki, pomidorow, czarnych oliwek, karczochow i 2-3 kromki lekkiego pieczywa z duza zawartoscia blonnika
    3. 3 razy dziennie herbata ' Ziola mnicha na cholesterol)
    4. codziennie garsc orzechow badz migdalow albo mix
    5. 2 razy w tygodniu awokado
    6. Oleje: rzepakowy albo oliwa z oliwek z pierwszego tloczenia 2-3 razy w tygodniu po lyzce do salatki

    Zycze wszystkim powodzenia :)

  • Oceniono 6 razy 2

    Jak czytam, że ktoś po raz kolejny pisze żeby ograniczyć spożywanie żółtek jajek czy jajek jako takich, to mnie diabli biorą. Ani jajka, ani masło nie podnoszą poziomu cholesterolu w organiźmie. Jajka wręcz przeciwnie, obniżają go! Bierze się to stąd, że oprócz cholesterolu, zawierają również duże ilości lecytyny, która redukuje jego poziom. Żółtko jajek, poza witaminą C, zawiera wszystkie potrzebne człowiekowi składniki pokarmowe.
    Masło to dietetyczny i jeden z najzdrowszych tłuszczy, zawierający duże ilości naturalnych witamin A, D i E. Człowiek nie wymyślił nic lepszego od matki natury. Problemy zaczęły się wówcza, gdy zaczęto nas karmić przetworzonym sztucznym żarciem.
    A propos jajek, polecam rozmowę z pierwszym "jajcologiem" RP profesorem Tadeuszem Trziszką wyborcza.pl/1,75476,11493479,Jedzcie_jaja__Na_sniadanie__na_obiad__na_kolacje.html

  • Oceniono 1 raz 1

    Od 3-ch miesiecy jestem na diecie wegetarianskie polaczonej z dieta wg grupy krwi.
    Mieszkam we Wloszech, wiec kuchnia srodziemnomorska-zero tlustych rzeczy, sosow wszelakich- salatery warzyw i owocow- od lat 15-stu.
    Przyjechalam z cholesteroloem 220- przed Swietami mialam 265. NIC NIE SPADLO NA WEGA.
    Sprawdzic musze ecodoplerem czystosc zyl-ale do roku 2012 nie mialam sladu miazdzycowych zmian.
    Faktycznie trojgliceridy sa 150- za to dobry mam ponad 90.
    Kiedys wyczytalam, ze nalezy pomnozyc dobry x3-tyle przykrywa zly. Moze dlatego nie mam zmian, ale....nie wierze w diete polaczona z cholesterolem. moj maz je WSZYSTKO calkowicie poza sensownym- tlusto, slodko, pieczywo razem za daniem z makaronu i ma idealne wyniki.
    Kazdy z nas jest indywidualnoscia.

  • 0

    wszędzie mnóstwo diet, przeróżnych na których początkowo chudniemy, niestety euforia nie trwa zbyt długo ponieważ tracimy wodę i po jakimś czasie powracamy niestety do swojej wagi lub nieco wyżej (klubdiety.pl/wyniki-diety ) musimy zacząć się zdrowo odżywiać, białko witaminy i minerały to podstawa, musimy więcej energii wydatkować niż przyjmować z pożywieniem, a nasze ciało zredukuje tkankę tłuszczową bo o to właśnie chodzi w redukcji wagi.

  • 0

    Ja staram się raczej nie dopuścić do tego aby poziom złego cholesterolu podniósł się:) Staram się zdrowo odżywiać i zamawiam sobie zdrową dietę na oryginalnych przepisach codziennie dostaję jedzonko na cały dzień. Super rozwiązanie dla kogoś kto jest bardzo zapracowany.

  • Gość: Janek

    0

    Samo "ogranicz" nie wystarczy - żeby był efekt, trzeba pewne rzeczy wyrzucić całkiem z diety i nigdy do nich już nie powracać. Ja wyrzuciłem tłuszcze zwierzęce, cukier biały zamieniłem na świetnej jakości miód z pasieki Tkaczuk, nie smażę, mało gotuję, jem głównie surowe warzywa i owoce i nie kupuję faszerowanych chemią sklepowych jedzonek. I badania mam świetne, cholesterol i nie tylko opanowany. Polecam pomyśleć o sobie.

  • Gość: verkka

    0

    Brzmi kusząco. Już od dawna w sumie myślałam nad dietetykiem, więc może się tam wybiorę. Dzięki pola ;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zapytaj eksperta

dr n. med. Maciej Kierzkiewicz

Gastrolog radzi

Emilia Gnybek-Ciosek

Skuteczne odchudzanie

Agnieszka Iwaszkiewicz

Życie rodzinne

Katarzyna Albrecht-Stanisławska

Zdrowie małego dziecka

Michał Lew-Starowicz

Problemy seksualne

Anna Englisz i Katarzyna Faliszewska

Zdrowa dieta