Nowa moda: zielone koktajle podbijają serca!

Małgorzata Skorupa
11.07.2012 , aktualizacja: 07.02.2013 13:29
A A A Drukuj
Zielone szejki zawdzięczają swój kolor zazwyczaj zielonolistnym warzywom

Zielone szejki zawdzięczają swój kolor zazwyczaj zielonolistnym warzywom (Shutterstock)

Za oceanem mówi się na nie "green monsters", czyli zielone potrwory. Przydomek ten zawdzięczają, jak łatwo się domyślić, intensywnie zielonej barwie. Tę natomiast zielonolistnym surowym warzywom. Najczęściej główny bohater to szpinak. Co jeszcze kryje się w tym fantazyjnym napoju i jak to się ma do zdrowia?
Zostań fanem zdrowia na Facebooku!

W tym sezonie koktajl po prostu musi być zielony! Ostatnio popija się go niemal wszędzie: w kawiarniach na plotach, przy pracy nad laptopem, na werandzie. W gorący dzień dla ochłody z kruszonym lodem. W miejsce śniadania z pożywnym siemieniem lnianym, otrębami czy orzechami. To istna bomba witaminowa.

Szpinak, tudzież inna zielenina

Amatorzy koktajli z udziałem szpinaku zapewniają, że jego liście nie zmieniają smaku napoju, za to zapewniają niesamowite wrażenia wizualne. Podobny efekt neutralnego smaku przy fantazyjnym kolorze uzyskamy dzięki jarmużowi czy zwykłej sałacie. W przypadku ziół i warzyw o intensywnym aromacie i zdecydowanych akcentach smakowych tj. natka pietruszki, szczypior, rukola, kolendra czy szałwia, pamiętajmy, ż wpłyną one na wrażenia z konsumpcji mikstury. Dlatego jeśli nie lubisz jakiegoś rodzaju zieleniny, nie łudź się, że po zmiksowaniu stanie ci się on obojętny.

Chlorofil - zielona krew roślin

Nawet jeśli picie "green monsterów" to fanaberia, to z pewnością jest to dobra fanaberia. Kolor zielony wskazuje na obecność chlorofilu, czyli zielonego barwnika nazywanego także "roślinną krwią". Spożycie pokarmów w niego obfitujących oznacza dostarczenie organizmowi dbającego o układ nerwowy magnezu oraz sprzyjającego krwiotwórczości żelaza. Naturalny zielony barwnik wymiata toksyny, pomaga zwalczać bakterie czy wysłanników starzenia - wolne rodniki.

Czytaj więcej o znaczeniu koloru zielonego

Zielone liście - znamię kwasu foliowego

Zielone liście wskazują na jeszcze jedno dobro poza chlorofilem. Mianowicie na pokłady kwasu foliowego, czyli witaminy B9 niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, ale też pokarmowego i krwionośnego. Kwasu foliowego powinno być sporo szczególnie w menu pań w wieku prokreacyjnym, szczególnie jeśli planują ciążę (zwiększyć podaż powinno się już na 3 miesiące przed poczęciem), już w niej są lub są niedługo po poczęciu. Witamina ta jest niezbędna do prawidłowego rozwoju układu nerwowego, w tym mózgu u płodów, zapobiega zniekształceniom cewy nerwowej u rozwijającego się w łonie dziecka. Panowie także powinni zadbać o dostarczanie sobie odpowiednich jej ilości. U mężczyzn odpowiada ona bowiem za jakość nasienia. Kwas foliowy powoduje też lepsze wchłanianie żelaza. Czytaj więcej o kwasie foliowym

Z owoców naturalna słodycz. I nie tylko

Zielone koktajle nie składają się z samego zielonego wkładu. Co w nim najczęściej ląduje?

Cóż, dowolność spora, choć stałym bywalcem jest banan. Nie tylko zasila napój w potas, który obniży ciśnienie, wspomoże pracę mięśni i zdolność przetwarzania informacji, ale także nada słodyczy i kremowej konsystencji.

Na bananie zazwyczaj się nie kończy. Owoce spełniają funkcję naturalnego słodzika. Poza tym oznaczają dopływ drogocennych witamin. Jakich? Zastrzyk witalności i odporności prosto z witaminy C zapewni większość z nich, w tym ulubione owoce czerwca - truskawki. W morelach czy brzoskwiniach ukrywa się beta karoten - prekursor witaminy A. Nada on skórze ciemniejszą barwę i w pewnym stopniu uchroni przed poparzeniami. Owoce w największej mierze wpływają na finalny smak.

Orzechy, siemię lniane, otręby i spółka, czyli dobre tłuszcze i węglowodany złożone

Koktajl może stanowić również samodzielny pełnowartościowy posiłek. Szczególnie jeśli dodamy do niego źródeł dobrych tłuszczów takich jak pełne kwasów jednonienasyconych awokado czy siemię lniane czy orzechy. Te zdrowe tłuszcze w umiarkowanych dawkach chronią nas przed odkładaniem się tkanki tłuszczowej w okolicach talii, zbawiennie działają na układ krążenia, oddalając widmo miażdżycy i powstawania zakrzepów. Otręby czy płatki zbożowe wzbogacą koktajl w węglowodany złożone i błonnik, dzięki czemu dodadzą energii na długi czas, zagwarantują uczucie sytości i zadbają o prawidłową perystaltykę jelit.

Zalej to!

Do rozcieńczenia całej mikstury potrzebne są płyny. Tutaj także panuje pełna dowolność. Najczęściej receptury na zielone cudo uwzględniają mleko (także sojowe, ryżowe czy inne pochodzenia roślinnego), wodę, a nawet świeżo wyciskane soki, np. pomarańczowy. Samo zdrowie, zwłaszcza, że w upały nasze zapotrzebowanie na takie właśnie nieskażone kofeiną płyny może rosnąć z 2 litrów do nawet 4 litrów dziennie. Przydatny trik na gorące dni to miksowanie koktajlu z kruszynom lodem (warto wiedzieć, z jakiej wody został zrobiony). To jest dopiero szejk!

Wersja dla początkujących vs. wersja dla zaawansowanych

W wersji dla nieprzekonanych do szpinakowo-zieleninowych wynalazków polecamy koktajle z użyciem oswojonego już kiwi czy awokado. Koktajle z ich użyciem również mają zielony urok, a poza tym ciekawy egzotyczny smak. Wersje ekstremalne uwzględniają w składzie brokuły, pory, a nawet kapustę kiszoną czy wodorosty. Stanowią dobrą propozycję na zaawansowanych wytrawnych amatorów zielonych napoi.

Zobacz także:

Zdrowotne top trendy. Najmodniejszy i najzdrowszy ranking hitów

Zobacz inne:

Nakarm swój mózg!

Witaminy z grupy B - dla dobra metabolizmu i intelektu

Zdjęcie PHILIPS HR 1840/55 Zdjęcie BOSCH MES 20C0 Zdjęcie Moulinex JU320 Zdjęcie Zelmer 496
PHILIPS HR 1840/55 BOSCH MES 20C0 Moulinex JU320 Zelmer 496
zobacz inne sokowirówki w


PYTANIE Czy piłeś już zielony koktajl?

 Nie i wcale nie zamierzam, to musi być okropne
 Nie, ale jestem ciekaw smaku, muszę wkrótce spróbować
 Tak, ale nie przypadł mi do gustu. Wolę tradycyjne koktajle
 Tak, uwielbiam zielone koktajle!
ZOBACZ TAKŻE
  • 5
  • 1

Skomentuj:

Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zapytaj eksperta

dr n. med. Maciej Kierzkiewicz

Gastrolog radzi

Emilia Gnybek-Ciosek

Skuteczne odchudzanie

Agnieszka Iwaszkiewicz

Życie rodzinne

Katarzyna Albrecht-Stanisławska

Zdrowie małego dziecka

Michał Lew-Starowicz

Problemy seksualne

Anna Englisz i Katarzyna Faliszewska

Zdrowa dieta

Zadaj pytanie ekspertowi