Recepta na zwi您ek doskona造?

Najpierw przydarza si nam zakochanie. Motyle w brzuchu, fascynacja, niepewno嗆. Badania dowodz jednak, 瞠 taki stan utrzymuj si oko這. 8-9 miesi璚y. I co dalej? Jak zachowa szcz窷cie r闚nie na p騧niej, czym jest dobry zwi您ek, co go tworzy i spaja oraz czy zdrada zawsze oznacza koniec? Sprawd, co na ten temat s康z psychoterapeuci.
Co zrobi, by by szcz窷liwym we dwoje przez najbli窺ze lata? Na te i inne pytania odpowiadaj psychoterapeutki Agnieszka M這dzikowska, Katarzyna Borowicz i Gra篡na Wyszy雟ka z Perfect In Centrum Terapii i Rozwoju Osobowo軼i.

Czy istnieje w og鏊e takie poj璚ie jak "udany" zwi您ek? Co to w豉軼iwie oznacza?

G.W.: Z psychologicznego punktu widzenia udany zwi您ek to taki, w kt鏎ym zachowana jest r闚nowaga w zakresie granic zewn皻rznych i wewn皻rznych pary, a tak瞠 r闚nowaga w zakresie poczucia w豉snej warto軼i obu partner闚. Oznacza to, 瞠 wa積e jest, aby para nie by豉 izolowana spo貫cznie, ale aby funkcjonowa豉 we w豉snej strukturze z zachowaniem swoich cel闚, warto軼i i potrzeb, a tak瞠 aby sami partnerzy posiadali oddzielne sfery osobiste przy zachowaniu intymnej wi瞛i i wzajemnego szacunku. Para funkcjonuje dobrze, kiedy inni ludzie nie s w stanie zaburza ich 篡cia, a tak瞠 gdy oboje partnerzy szanuj swoj odr瑿no嗆 i indywidualno嗆.

K.B.: Udany to poj璚ie wzgl璠ne - w豉軼iwe i znacz帷e jedynie w przypadku rozpatrywania jako軼i zwi您ku ka盥ego z osobna. Dla pary X udany b璠zie oznacza - zgodny, spokojny i d逝gotrwa造 dla pary Y na przyk豉d atrakcyjny w sferze intymnej, ale pe貫n spor闚 i burzliwych k堯tni. My郵, 瞠 trafniejsz miar jest poj璚ie satysfakcjonuj帷y. Anga簑je ono w wi瘯szej cz窷ci nasze uczucia - satysfakcj czujemy. Sformu這wanie "udany zwi您ek" narzuca ocen w豉sn b康 spo貫czn.

Czy wsp鏊ne pasje, wsp鏊na praca pomaga czy utrudnia relacje?

A.M.: Wsp鏊na praca czy podzielanie zainteresowa mog sprzyja rozwojowi zwi您ku. Dobrze je郵i zar闚no On, jak i Ona b璠 mieli co wy陰cznie swojego, sw鎩 "kawa貫k 鈍iata". Mo瞠 to by np. zami這wanie do odr瑿nych gatunk闚 sztuki czy muzyki. To powoduje, 瞠 zawsze b璠ziemy interesuj帷y dla naszego partnera. B璠ziemy budzili jego ciekawo嗆.

K.B: Podzielane zainteresowania jak i wsp鏊na praca bywaj tym czynnikiem, dzi瘯i kt鏎emu dwoje ludzi decyduje si wej嗆 w trwalsze i pe軟iejsze relacje. Owocuje to zwykle narodzinami zwi您ku partnerskiego. Wsp鏊ne dziedziny 篡cia maj zatem aspekt pozytywny, tworz帷y.

Jak natomiast dzielone pasje i praca wp造waj na relacje w wieloletnim zwi您ku? My郵, 瞠 dop鏦i nie pojawia si aspekt niezdrowej rywalizacji w obu obszarach - zwi您ek ma szans pozosta konstruktywny, a relacje zadowalaj帷e.

A czy wyznawanie tych samych warto軼i, zasad, pogl康闚, tak瞠 religijnych, ma znaczenie?

A.M.: Dla dobrego funkcjonowania pary wa積e jest, by by zgodnym co do wyznawanych zasad i warto軼i. Znacznie u豉twia to sprostanie pojawiaj帷ym si cho熲y codziennym trudno軼iom. Jednak z do鈍iadczenia wiem, 瞠 nie jest to warunek konieczny do stworzenia dobrej relacji. Znam pary, kt鏎e r騜ni pochodzenie, wyznawana religia, pogl康y polityczne i tworz bardzo satysfakcjonuj帷e rodziny z d逝goletnim sta瞠m. Najwa積iejsza jest mi這嗆 i wzajemny szacunek, a wtedy wszystkie przeszkody czy r騜nice mo積a pokona bez problemu.

K.B.: Pos逝giwanie si tym samym j瞛ykiem, odwo造wanie do wsp鏊nie respektowanych warto軼i zwykle u豉twia porozumiewanie si w zwi您ku. Nie gwarantuje to jednak satysfakcjonuj帷ej czy trwa貫j wsp鏊nej egzystencji. Mo磧iwe jest, 瞠 dwoje ludzi wierz帷ych w sprawcz si喚 mi這軼i rozumie j odmiennie. Wtedy wiele zale瞠 b璠zie od tego, w jaki spos鏏 porozumiewaj si, jakie uczucia towarzysz wzajemnej komunikacji i przede wszystkim, czy post瘼uj zgodnie z wyznawanymi zasadami..., bo 篡 z ideami nagromadzonymi jedynie we w豉snej g這wie, a realizowa je w dzia豉niu to zasadnicza r騜nica.

Jak sobie radzi, gdy pojawia si dziecko i ka盥y z nas ma inny pomys na wychowanie?

K.B.: To oczywiste, 瞠 r騜nimy si pogl康ami i wizjami, zgodnie z kt鏎ymi chcieliby鄉y wychowa nasze dziecko. Jako rodzice kierujemy si w豉軼iwymi dla ka盥ego z osobna pragnieniami, kt鏎e przenosimy na dzieci. Proces wychowania jest niezwykle z這穎ny i wymaga du瞠j uwa積o軼i oraz 鈍iadomo軼i rodzic闚. My郵, 瞠 kluczow spraw przy odmiennym podej軼iu do wychowania jest spojrzenie na dziecko i potraktowanie go z pe軟ym szacunkiem i uznaniem dla jego potrzeb. Dostrze瞠nie jego potencjalnego kierunku rozwoju i predyspozycji u豉twi rodzicom znalezienie drogi z這tego 鈔odka w procesie wspierania i wychowywania. Pozwoli tak瞠 od這篡 r騜ne nasze wizje i pomys造 na bok i wzi望 pod uwag rzeczywiste indywidualne, potrzeby i mo磧iwo軼i dziecka.

G.W.: Ka盥a para czy rodzina w ci庵u swojego 篡cia przechodzi kolejne fazy rozwoju. Na poszczeg馧nych etapach pojawiaj si nowe zadania, cele i w豉軼iwe mog by inne sposoby ich rozwi您ywania. Momentem prze這mowym mo瞠 by pojawienie si w rodzinie dziecka. Powoduje to konieczno嗆 podj璚ia nowych r鏊, zobowi您a i przeorganizowuje 篡cie rodzinne. Bywa tak, 瞠 w rodzicach uruchamiaj si w闚czas przesz貫 do鈍iadczenia zwi您ane z w豉snymi rodzicmi, do g這su dochodz nie鈍iadome wzory relacji i postaw. Je瞠li te do鈍iadczenia nie by造 dobre, mog pojawia si problemy w relacjach rodzice-dzieci i mi璠zy rodzicami. Zgodno嗆 rodzic闚 w zakresie postawowych wyobra瞠 na temat wychowania dziecka sprzyja jego rozwojowi. Nie oznacza to jednak, 瞠 rodzice we wszystkim musz by jednomy郵ni. Ka盥e z nich bowiem mo瞠 przekaza swoje indywidualne pogl康y, warto軼i i emocje, kt鏎e mog si uzupe軟ia i wzbogaca rozw鎩 dziecka. Przy skrajnych r騜nicach w zakresie metod wychowawczych mo瞠 by potrzebna pomoc profesjonalisty, czyli psychologa, psychoterapeuty lub pedagoga. Pomoc ta mo瞠 pos逝篡 nazwaniu i zrozumieniu tych r騜nic, ich 廝鏚e i znalezieniu satysfakcjonuj帷ego kompromisu.

Czy zdrada zawsze oznacza koniec?

A.M.: Kiedy dochodzi do zdrady, zawsze musimy spojrze wstecz. Odpowiedzie na pytanie: dlaczego? Powod闚 mo瞠 byc wiele, zar闚no u zdradzaj帷ego jak i zdradzonego. Warto na pocz徠ku zwi您ku (o ile nie jest to ju zawarte ma鹵e雟two) porozmawia na temat wyznawanych warto軼i, tego jak rozumiemy wierno嗆, moralno嗆, jaki mamy stosunek do zdrady. Znam wiele par, kt鏎e 篡j w tak zwanych "wolnych zwi您kach" i wierno嗆 nie jest obowi您uj帷 w nich norm; warunek jest jednak jeden: oboje godz si na taki uk豉d. Kto powiedzia: "Moralno嗆 to jest to, co pozwala nam by wiernym sobie" - i to jest najwa積iejsze.

G.W.: Zdrada nie musi przes康za o istnieniu zwi您ku. Jest sygna貫m kryzysu, ale mo瞠 wskazywa na potrzeb konfrontacji partner闚, refleksji i wsp鏊nego zastanowienia si nad przyczynami trudno軼i. Tym samym mo瞠 pom鏂 w dalszym jej funkcjononowaniu.

K.B. Zdrada zawsze jest zawiedzeniem czyjego zaufania i wi捫e si z b鏊em emocjonalnym. Jednak nie zawsze przyczynia si do rozpadu zwi您ku. Wiele zale篡 od jej motyw闚, stabilno軼i zwi您ku, dojrza這軼i emocjonalnej partner闚 i uczu jakimi si darz. 砰cie po zdradzie nabiera innego wymiaru i nigdy nie b璠zie takie jak dotychczas. Pewien etap si ko鎍zy a otwiera kolejny.

Katarzyna Borowicz - Psycholog, psychoonkolog. Pomaga chorym onkologicznie i ich bliskim w 豉godzeniu i przezwyci篹aniu trudno軼i, jakie niesie za sob diagnoza choroby oraz proces jej leczenia. Zajmuje si psychologicznym przygotowaniem pacjent闚 do operacji, w szczeg鏊no軼i kobiet do zabieg闚 oszcz璠zaj帷ych (BCT) i mastektomii.

Agnieszka M這dzikowska - Psycholog, pedagog, trener mi瘯kich umiej皻no軼i psychologicznych, Dyrektor Zarz康zaj帷a Perfect In - Centrum Terapii i Rozwoju Osobowo軼i. Posiada do鈍iadczenie w pracy diagnostycznej dzieci w wieku szkolnym. Prowadzi豉 socjoterapeutyczne grupy m這dzie穎we, indywidualne konsultacje psychologiczne doros造ch i m這dzie篡 oraz rodzin.

Gra篡na Wyszy雟ka - psychoterapeuta, terapeuta rodzinny, superwizor. Ma do鈍iadczenie w pracy z osobami z objawami nerwic, zaburze osobowo軼i, depresji, zaburze od篡wiania, syndromem DDA, osobami uzaleznionymi od alkoholu po minimum rocznej abstynencji.

Zobacz tak瞠:

W kim si zakochujemy? Kogo lubimy?

Etapy mi這軼i: od zakochania do rozpadu

7 powod闚, 瞠by si kocha

Wi璚ej o: