Złe nawyki żywieniowe ciężarnych

Z najnowszych badań ?Polka w ciąży? przeprowadzonych na grupie 750 kobiet w wieku od 20-55 lat wynika, że ponad 50 proc. z nich nie zmieniło swojej diety w tym okresie.
Blisko połowa przebadanych uważa, że dieta ciężarnej powinna zawierać warzywa i owoce. Tylko 17 proc. przyszłych mam przyznało, że jadły ich więcej. Wśród kobiet niewykluczających zajścia w ciążę w przyszłości co czwarta deklarowała zwiększenie spożycia owoców i warzyw.

Jedz warzywa i owoce

Warzywa i owoce są źródłem wielu witamin i składników niezbędnych dla prawidłowego rozwoju płodu, jak witamina C, która ułatwia wchłanianie i przyswajanie żelaza, karotenoidy (tj. prekursory witaminy A), foliany, które zmniejszają ryzyko wad wrodzonych układu nerwowego. To, że zawarte są w jedzeniu, przyspiesza i ułatwia ich przyswajanie.

Zgodnie z zaleceniami, ciężarne powinny spożywać w II i III trymestrze ok. 500 gramów warzyw (te najlepiej podawać przyrządzone na parze) i 400 gramów owoców dziennie. Czy ciężarne powinny dbać jedynie o obecność warzyw i owoców w menu? Absolutnie nie. Co jeszcze jest ważne?

Śledź lepszy od łososia

Większość badanych przyznała, że ich codzienna dieta nie uwzględnia takich składników jak ryby, białe mięso, przetwory mleczne. Jedynie 9 proc. pań uważa, że dieta ciężarnej powinna zawierać więcej ryb. Nie bez racji, ponieważ ryby są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, który korzystnie wpływa m.in. na rozwój układu nerwowego dziecka.

Warto jednak pamiętać, że obecnie wiele ryb, np. tuńczyk i łosoś, zawiera spore ilości rtęci, dlatego zaleca się, by nie spożywać ich więcej niż 100 gram tygodniowo. Najlepsze dla ciężarnych są śledzie, które zawierają cenne tłuszcze, a nie kumulują metali ciężkich.

Według specjalistów, w ciąży powinno unikać się serów pleśniowych - głównie tych z niebieską pleśnią - ze względu na obecność bakterii i grzybów, które mogą prowadzić do infekcji.

Nie rezygnuj z przyjemności

Ciąża to czas, w którym należy zapomnieć o wszelkich dietach i nie ograniczać jedzenia w trosce o zgrabna sylwetkę "Kobieta w ciąży nie tyje, ale przybiera na wadze. To jest fizjologia" - zaznacza prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, ekspert w zakresie żywienia człowieka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM). Kobiety w ciąży wcale nie muszą rezygnować z kawy czy słodyczy. Glukoza sprzyja rozwojowi płody, a spożycie kawy nie powinno przekraczać dwóch filiżanek.

Więcej o: