Rozstanie - ile czasu powinno min望 zanim wejdziesz w nowy zwi您ek?

Wchodzenia w nowy zwi您ek od razu po zako鎍zeniu poprzedniego to psychologicznie ryzykowna strategia. Dlaczego? Czemu ma s逝篡 wstrzymanie si od natychmiastowego wi您ania si z kim innym? Po czym poznasz, 瞠 jeste gotowy zaanga穎wa si w kolejn relacj? Pisze psycholo磬a Olga Janowska.
Rozstania po d逝goletnim zwi您ku mog by bolesne. Ludzie wchodz w kolejne fazy 瘸這by po partnerze, kt鏎ego stracili. Najpierw cz這wiek nie dowierza, potem ogarniaj go kolejne etapy smutku, rozpaczy i t瘰knoty. Cz瘰to potem wchodzi si w stan z這軼i i gniewu. Na by貫go partnera, na siebie, na wszystkich ludzi woko這. ζtwo przenosi emocje na inne osoby, kt鏎e akurat s pod r瘯. To naturalne stany, kt鏎e s potrzebne w procesie 瞠gnania si z tym, co by這. Nie s to przyjemne prze篡cia. Kusi, aby zaraz po utracie partnera szuka nowego. Jest to praktyka nazywana potocznie "klin klinem". Dlaczego nie jest to w豉軼iwa strategia?

Ryzyko zast瘼owania jednego zwi您ku drugim

W stanie 瘸這by jeste鄉y targani uczuciami zwi您anymi bezpo鈔ednio z by造m partnerem. Kiedy znajdujemy sobie nowego podczas przechodzenia etapu 瞠gnania si z poprzednim, uczucia nak豉daj si na siebie i cz瘰to bywaj myl帷e. Za jaki czas mo瞠 okaza si, 瞠 nowy zwi您ek jest zupe軟ie nieodpowiedni dla naszej - spokojnej ju duszy. Zobowi您ania z nowego zwi您ku mog by jednak ju bardzo wi捫帷e, cz瘰to bardzo trudno jest si z nich wycofa. Warto da sobie zatem nieco czasu na 瘸這b. Prze篡cie wszystkich etap闚.

Fazy 瘸這by powracaj, faluj i odchodz w indywidualnym dla osoby tempie. Wa積e jest, aby po瞠gna si z tym, co nie wr鏂i i przygotowa w ten spos鏏 neutralny grunt na now relacj.

Ile powinna trwa 瘸這ba po rozstaniu?

D逝go嗆 stanu 瘸這by trudno okre郵i. Dla jednych b璠 to trzy miesi帷e. Innym potrzebne b璠 dwa lata. Warto przeczeka jednak ten okres w samotno軼i (co nie oznacza braku kontaktu z lud幟i!), aby z now energi i 鈍ie篡m umys貫m szuka nowej lepszej relacji.

Czas 瘸這by stwarza mo磧iwo嗆 odszukania swojego samodzielnego ja. Tego, co ja sam lubi robi, co mnie cieszy, co poci庵a, jakie warto軼i ceni. Jaka/ jaki jestem bez 軼is貫j wi瞛i z by造m partnerem. Jak spostrzegam 鈍iat. Cho samotno嗆 mo瞠 wprowadza du穎 niepokoju, przynosi te czas skupienia si na samym sobie. Odkrycia siebie na nowo. W ten spos鏏 mo積a zauwa篡 pojawiaj帷e si nowe potrzeby i nowe pragnienia, kt鏎ych zaspokojenia b璠ziemy szuka w nowym zwi您ku.

Jak prze篡 瘸這b po rozstaniu? Praktyczne wskaz闚ki

Oto kilka rad jak prze篡 okres 瘸這by:

1. Nale篡 przede wszystkim zerwa ca趾owicie kontakty z by造m partnerem (przynajmniej na czas 瘸這by) - je郵i s wsp鏊ne dzieci lub praca warto ograniczy kontakty do zupe軟ego minimum - nie szukaj kontaktu z by造m partnerem - to trudne, ale bardzo istotne w procesie stawania si oddzielnym od niego cz這wiekiem.

2. Szukanie kontaktu z innymi lud幟i - okres odnowienia danych relacji z przyjaci馧mi osobami wa積ymi b璠zie naprawd zbawienny.

3. B康 dla siebie dobry - domowe spa mo瞠 cz瘰to uratowa niejeden trudny emocjonalnie dzie! Jedz regularnie, 酥ij i wypoczywaj wed逝g swoich indywidualnych potrzeb - okres 瘸這by bywa wyczerpuj帷y emocjonalnie i fizycznie jednocze郾ie. Cierpienie emocjonalne mo瞠 powodowa niedomaganie fizyczne. B鏊e w ciele, zaburzenia jedzenia oraz k這poty z pami璚i. Zawroty g這wy i silne migreny te nie s niczym rzadkim. Pami皻aj, 瞠 to przej軼iowy okres i po prze篡tej 瘸這bie dolegliwo軼i min. Warto jednak pami皻a o regularnych badaniach i wizytach u dentysty. We pe軟 odpowiedzialno嗆 za siebie i swoje zdrowie. Je郵i chcesz by szcz窷liwy, zadbaj o swoje cia這. To w ko鎍u narz璠zie, kt鏎e pozwoli ci odczuwa stan emocjonalnego spe軟ienia.

4. Stw鏎z sobie mo磧iwo嗆 na prze篡wanie swojego smutku i cierpienia, ale pami皻aj o przerwach! Je郵i czujesz wyj徠kowe przygn瑿ienie po堯 si wygodnie i pop豉cz do woli, krzycz, le i my郵. Wspominaj. Prze篡waj z pe軟 si陰 nap造waj帷e uczucia. Po godzinie na twoje silne emocje zr鏏 przerw i wybierz si na spacer. Wypij sok. Zr鏏 co przyjemnego. Potem zn闚 mo瞠sz p豉ka. Wa積e, aby zadba o regeneracje si podczas okres闚 cierpienia. R鏏 przerwy w okresach silnego emocjonalnego cierpienia. Dbanie o to pozwoli ci szybciej regenerowa si造 i zapobiega skutkom ubocznym emocjonalnego wyczerpania.

5. Czytaj ksi捫ki, kt鏎e mog ci pom鏂 zrozumie to, co si w twoim 篡ciu wydarzy這 si i pozna mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne s za obecn sytuacj. Prawdopodobnie odkryjesz wiele ciekawych psychologicznych zjawisk, kt鏎e maj wp造w na twoje 篡cie. Rozumienie tego, co si z tob dzieje, poprawi twoje poczucie sprawczo軼i, a tym samym poczujesz, 瞠 odzyskujesz kontrol nad swoim 篡ciem.

6. Kilka spotka z psychologiem lub terapeut pozwoli ci szybciej i trafniej okre郵i twoje po這瞠nie i wyci庵n望 konstruktywne wnioski z twoich do鈍iadcze.

7. Nie zostawaj z tym sam - podziel si ze specjalist lub zaufanym bliskim swoim stanem emocjonalnym. Nic tak nie przynosi ulgi jak wygadanie si osobie, kt鏎a wie, jak s逝cha. Pami皻aj, specjalist (np. psychologa) obowi您uje tajemnica zawodowa - twoje zwierzenia pozostan w bezpiecznym miejscu, a ty nie b璠ziesz si p騧niej wstydzi tego, co m闚i貫 o sobie i by造m partnerze. Z czasem twoje my郵i zmieni si i stan emocjonalnej r闚nowagi powr鏂i.

Jak radzi sobie z samotno軼i?

Cz瘰to osobom, kt鏎e pozostawa造 w d逝goletnim zwi您ku zdarza si, 瞠 popadaj w panik z l瘯u przed byciu samem. To, co mo積a robi, 瞠by nie czu obezw豉dniaj帷ego strachu przed samotno軼i, to planowanie zaj耩, kt鏎e pozwol nam oswoi stan bycia z samym sob.

Mo積a nauczy si sposob闚 sp璠zania czasu we w豉snym towarzystwie. Warto zadba o czas, kt鏎y dla siebie znajdziemy. Zaplanowa go i realizowa. Mo積a planowa ogl康anie film闚. Przeczytanie zaleg造ch ksi捫ek. Najlepiej zaplanowa zaj璚ia, kt鏎e sprawiaj przyjemno嗆. Szczeg鏊nie t fizyczn.

Zadbanie o swoje cia這 sprawia, 瞠 stajemy si dla siebie wa積i i doceniamy sienie i swoje potrzeby. Mo瞠 to by domowa k徙iel z relaksuj帷ymi olejkami i solami, pedicure czy masa. Regularne wizyty u kosmetyczki i fryzjera. Zadbanie o swoj przestrze do spania - pachn帷a po軼iel i wygodne 堯磬o mog dostarczy wiele przyjemno軼i zmys這wej. Rozpieszczaj siebie. Nauka medytacji r闚nie pozwala na znalezienie dla siebie przestrzeni do okrycia nowej 鈍iadomo軼i w nowej zmieniaj帷ej si rzeczywisto軼i. Ws逝chania si w siebie i odnalezienia sposobu na po瞠gnanie si ze starym sposobem spostrzegania siebie jako elementu starego uk豉du. Okryj sobie na nowo po raz kolejny dla 鈍iata.

Pos逝chaj muzyki, kt鏎a sprawia ci przyjemno嗆. Wybierz si do galerii. Zobacz, jak w tym stanie reagujesz na sztuk. Zobacz, jak zmienia si twoja wra磧iwo嗆. Mo瞠 poczujesz ochot na zrobienie czego kreatywnego. Mo瞠 to by np. rysowanie. Nawet je郵i nie jeste artyst, ekspresja manualna pomo瞠 ci skupi my郵i i wyrazi uczucia, kt鏎e siedz w tobie. To przynosi ukojenie i spok鎩. A kto wie, mo瞠 odkryjesz w sobie nowy talent. Piecz ciasta, r鏏 zdj璚ia, zapisz si na kurs nauki nowego j瞛yka. Wykorzystaj sw鎩 czas jak najlepiej. Zwi您ek to zobowi您anie czasowe. Korzystaj z dost瘼nego czasu. Ciesz si swobod i wolno軼i. Dziel si swoimi nowymi osi庵ni璚iami z bliskimi ci osobami. Wymiana do鈍iadcze jest jedn z najwi瘯szych inspiracji i motywacji do dzia豉nia.

Po czym pozna, 瞠 瘸這ba si sko鎍zy豉?

Kiedy dzwonek telefonu nie wywo逝je w tobie ju stresu, a twoje 篡cie nie wydaje ci si ju pustyni samotno軼i, mo瞠 to by pierwszy sygna, 瞠 twoja 瘸這ba min窸a. Je郵i przez wi瘯sz cz窷 miesi帷a czujesz si dobrze, a natr皻ne my郵i o by造m partnerze nie powracaj w niekontrolowany spos鏏, to wygl康a na to, 瞠 najtrudniejszy czas masz za sob. Po 瘸這bie w豉軼iwie nie my郵isz ju, co on robi, co my郵i, z kim si spotyka (cho oczywi軼ie powracaj czasem my郵i o by造m zwi您ku). Przesta貫 odczuwa uporczywy l瘯 i przygn瑿ienie. Nauczy貫 si, jak sp璠za czas w swoim w豉snym towarzystwie i lubisz ten czas, zarezerwowany tylko dla siebie. Samotno嗆 nie jest ju przera瘸j帷 otch豉ni l瘯u. Teraz wiesz, 瞠 odzyska貫 kontrol nad swoim nastrojem i patrzysz optymistycznie w przysz這嗆. Wygl康a na to 瞠 jeste gotowy na kolejny nowy rozdzia w swoim 篡ciu. Poszukiwanie nowego partnera i prac nad satysfakcjonuj帷ym zwi您kiem. Powodzenia.

Autorka artyku逝: Olga Janowska - psycholog, trener, filozof. Pomaga ludziom w kryzysie emocjonalnym, szczeg鏊nie zwi您anym z rozwodem, rozstaniem i 瘸這b. Od kilku lat pracuje z m這dzie膨 i osobami doros造mi. Prowadzi doradztwo psychologiczne indywidualne oraz grupowe. Mama, poszukiwaczka przyg鏚, niedawno wygra豉 walk z rakiem.

Materia powsta w ramach wsp馧pracy z BEN MED Centrum Psychoterapii w Warszawie.



Wi璚ej o:
Komentarze (5)
Rozstanie - ile czasu powinno min望 zanim wejdziesz w nowy zwi您ek?
Zaloguj si
  • ciemna.blondynka.85

    Oceniono 21 razy 17

    A co zrobi, je郵i 瘸這ba ju min窸a, zadba這 si zar闚no o psyche, jak i o cia這 - a jest po tym wszystkim tak fajnie, 瞠 ju si nie chce szuka nowego zwi您ku? Zw豉szcza kiedy przy kolejnych pr鏏ach trafia si na palant闚?

  • kniaziowna1984

    Oceniono 4 razy 4

    Ja by豉m w zwi您ku 3 lata a 4 trwa豉 瘸這ba:) Ale na szcz窷cie ju mam to za sob.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX