Zanim rzucisz

Do rzucenia papierosów warto się przygotować. Co zrobić, by początki były łatwiejsze
Kontroluj swoje palenie

  • nie zapalaj papierosa automatycznie;

  • schowaj pudełko, abyś do następnego papierosa np. musiał(a) udać się do drugiego pokoju;

  • odmawiaj gdy poczęstują Cię papierosem;

  • notuj powody i okoliczności zapalenia każdego papierosa;

  • sprawdź, w których sytuacjach palenie tytoni nie sprawia Ci przyjemności;

  • spróbuj nie zaciągać się w czasie palenia;

  • przed zapaleniem każdego papierosa zrób trzy wdechy;

  • nie pal, gdy ręce masz zajęte jakąś pracą, np. przy pisaniu, porządkowaniu itp.;

  • nie pal w towarzystwie, w którym jest choć jedna osoba niepaląca;

  • pal w domu tylko w jednym miejscu;

  • myj zęby po wypaleniu każdego papierosa;

  • nie opróżniaj popielniczki przez cały dzień, abyś wieczorem mógł na własne oczy zobaczyć jak dużo wypaliłeś;

  • usuń ze swojego otoczenia wszystkie atrybuty palenia (zapałki, popielniczki itp.);

  • szukaj wsparcia wśród osób niepalących. Staraj się przebywać wśród nich;

  • nie pal w obecności dzieci;

  • notuj ile pieniędzy wydajesz na papierosy. Pomyśl co mógłbyś sobie za to kupić;

    Najlepiej drobnymi krokami

  • stopniowo ograniczaj liczbę wypalanych papierosów;

  • każdego dnia opóźnij zapalenie papierosa o kilka minut, potem o godzinę i więcej;

  • staraj się zrezygnować z wypalenia kolejnego papierosa, przypominaj sobie motywy niepalenia;

  • wypalaj tylko pół każdego papierosa;

  • postanów palić np. tylko w nieparzystych godzinach dnia lub tylko wieczorem;

  • zdecyduj wcześniej ile papierosów wypalisz danego dnia. Za każdego dodatkowego wkładaj 2 zł do skarbonki;

  • przestań kupować papierosy kartonami - poczekaj, aż skończysz paczkę, zanim kupisz następną;

  • przestań nosić ze sobą papierosy, postaraj się utrudnić do nich dostęp;

  • przejdź na "cudzesy";

  • zostawiaj zapalniczkę lub zapałki w domu, tak abyś za każdym razem musiał(a) prosić o ogień;

  • zmień papierosy na te o mniejszej zawartości nikotyny i ciał smolistych;

  • staraj się zmieniać gatunki palonych papierosów, nie pal dwóch paczek tych samych papierosów po sobie;

    Unikanie palenia w typowych sytuacjach

  • bezpośrednio po posiłkach;

  • podczas picia kawy, herbaty czy alkoholu, w czasie gry w karty, spotkania z przyjaciółmi;

  • na spacerze;

  • podczas lektury książki czy gazety;

  • podczas oglądania telewizji;

  • kiedy na kogoś czekasz;

  • Więcej o: