Dyskineza późna

Mimowolne i niekontrolowane ruchy kończyn lub całego ciała bardzo często mają związek z nieprawidłowo działającym układem nerwowym. W przypadku dyskinezy stanowią konsekwencję długiego przyjmowania niektórych leków.
Dołącz do nas na Facebooku!

Należące do leków starszej generacji środki przeciwpsychotyczne stosowane w leczeniu schizofrenii lub niektórych psychoz mogą być niebezpieczne. Zdarza się, że zawarte w nich składniki uszkadzają układ pozapiramidowy regulujący funkcjonowanie całego układu ruchu. Chorzy na dyskinezę nie potrafią zapanować i kontrolować ruchów praktycznie całego ciała.

Objawy

Ogromna część leków przeciwpsychotycznych pobudza obecne w dopaminie (hormon oddziałujący na układ ruchu) receptory odbierające i przenoszące bodźce. Zmniejszanie przyjmowanych dawek sprawia, że stają się one zbyt wrażliwe i sprawiają, że nawet najmniejszy i najsłabszy impuls z otoczenia wywołuje niekontrolowaną i niespodziewaną reakcję układu ruchu.

Najbardziej charakterystycznymi objawami schorzenia są:

- mimowolne ruchy mięśni przede wszystkim twarzy (wykrzywienie twarzy, wysuwanie języka, mlaskanie oraz mimowolne ssanie wargi)

- niespodziewane ruchy kończyn, które czasem bywają mylone z pierwszymi symptomami pląsawicy Huntingtona lub atetozy (choroba neurologiczna objawiająca się niekontrolowanymi ruchami kończyn)

Leczenie

Podstawą leczenia jest całkowite odstawienie przyjmowanych leków i zastąpienie ich bardziej nowoczesnymi i bezpiecznymi środkami. Zdarza się, że mimo zamiany zażywanych farmaceutyków objawy nie ustępują.

Chcesz się dowiedzieć więcej, coś Cię niepokoi, zapytaj lekarza

Czytaj także:

Dyskineza

Skurcze mięśni

Choroba Raynauda

Atonia

Tężyczka, czyli niespokojne mięśnie

Więcej o:
Skomentuj:
Dyskineza późna
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX