Makarony tuczą? Wcale nie!

Beata Prasałek
27.11.2010 , aktualizacja: 29.11.2010 12:51
A A A Drukuj
Mąka, woda, jajka. Tyle wystarczy, by zrobić makaron. Przysmak tuczący? Nie - przekonują dietetycy. Makaron daje nam energię i poprawia humor.
Domowy czy kupny? Co kto lubi. Różnice dotyczą jedynie zawartości wody. Makaron produkowany przemysłowo ma jej 12 proc., domowy 30. A "mokry" łatwiej traci walory smakowe i można go o wiele krócej przechowywać (niewysuszony może szybko spleśnieć).

TWARDA SZTUKA

Kupując makaron, najlepiej wybrać ten z semoliny - mąki z pszenicy twardej (durum). Zawiera ona dużo glutenu, dzięki któremu ciasto jest wytrzymałe i dobrze znosi wyrabianie i suszenie. Makaron się nie kruszy, a po ugotowaniu jest jędrny i sprężysty. Miękka odmiana pszenicy daje mu jasny, kremowy kolor, ale ciasto łatwiej się rozgotowuje i skleja.

Zanim kupimy makaron, obejrzyjmy go. Nie powinien mieć plamek, kruszyć się ani łamać. Drobne kawałki znajdujące się w opakowaniu świadczą o tym, że makaron już dawno opuścił fabrykę.

DLA FIGURY

Dietetycy wyjaśniają, że to nie makaron jest kaloryczny, ale dodatki, z którymi go jadamy (zwłaszcza sosy). To prawda, że 100 g suchego makaronu dostarcza aż 330 kcal, ale podczas gotowania wchłania on wodę i trzykrotnie zwiększa objętość. Ugotowana porcja 100 g - a taką można zaspokoić głód - to tylko 110 kcal. Sytość zapewnia nam zawarta w makaronie skrobia, którą nasz organizm przetwarza na glukozę. Robi to tym wolniej, im mniej rozgotowany makaron jemy. Nie tyjemy wtedy, a czujemy się syci przez wiele godzin.

NA ZDROWIE

Ponieważ makaron pozwala dłużej utrzymać w miarę stały poziom cukru we krwi, może być składnikiem diety dla diabetyków. Spalany jest powoli, więc na długo zapewnia dopływ energii i z tego powodu jest idealny dla pracujących fizycznie i sportowców. Makaronowy posiłek najlepiej zjeść trzy godziny przed planowanym wysiłkiem.

Niektóre makarony są wzbogacane w korzystne dla zdrowia składniki, np. makarony dla dzieci w witaminy z grupy B (wspomagają pracę układu krwionośnego), wapń i fosfor (minerały niezbędne kościom). Makarony pełnoziarniste mają więcej błonnika oraz żelazo, cynk, magnez, fosfor. Osoby na diecie bezglutenowej mogą sięgnąć po makaron kukurydziany, z fasoli mung czy ryżowy.

Makarony kolorowe nie mają żadnych dodatkowych walorów smakowych ani zdrowotnych. Kolor uzyskiwany jest z naturalnych dodatków barwiących, np. czarny daje mątwa (mięczak mórz południowych), czerwień pochodzi z pomidorów lub buraków, oranż - z marchewki, a zieleń - ze szpinaku. Jasnobrązowe makarony zawdzięczają barwę mące żytniej, z której są produkowane.

NA DOBRY HUMOR

Teoria, jakoby makaron poprawiał nam nastrój, ma tyluż zwolenników, co przeciwników. Prawda jest taka, że po zjedzeniu potrawy, która zawiera sporo węglowodanów, wzmaga się w organizmie produkcja serotoniny nazywanej popularnie hormonem szczęścia. Nie jest to jednak ilość wprawiająca nas w euforię. Dobre samopoczucie jest więc raczej skutkiem... zaspokojenia głodu na dłużej.

AL DENTE, CZYLI NA ZĄB

Włosi - znawcy makaronów - przyrządzają je al dente ("na ząb"), czyli półtwarde. W takiej też postaci zalecają nam makaron dietetycy. Jak go ugotować?

1. Na każde 10 dag suchego makaronu należy wziąć litr wody. Dodajemy do niej łyżkę oliwy lub oleju.

2. Makaron wkładamy do wrzątku po trochu, by nie przerwać wrzenia.

3. Od czasu do czasu trzeba zamieszać, by makaron nie przywarł do dna.

4. Wodę solimy dopiero wtedy, gdy makaron się zagotuje.

5. Przestrzegamy informacji o czasie gotowania (jest na opakowaniu).

6. Ugotowany makaron odcedzamy i od razu serwujemy (do zup, sam lub z dodatkami, np. oliwą i czosnkiem, serami, sosami, mięsem czy warzywami). Gorący na pewno się nie poskleja.

7. Makaron przeznaczony do podawania na zimno (np. do sałatek) można zahartować, wlewając do garnka, w którym się gotował, zimną wodę. Straci nieco smak, ale nie będzie się sklejał.

SKARBNICA WIEDZY

Statystyczny Włoch zjada aż 28 kg makaronu rocznie, Polacy zaś zaledwie 5 kg... Polska Izba Makaronu postanowiła to zmienić, realizując kampanię edukacyjną pod hasłem "Makaron rządzi zdrowo". Jej celem jest edukowanie Polaków o wartościach odżywczych makaronu i promowanie zdrowego sposobu odżywiania się.

Skarbnicą wiedzy na temat makaronu jest informacyjno-społecznościowy wortal www.makaronrzadzizdrowo.pl. Warto wziąć udział w organizowanych tam konkursach. Można wygrać książkę autorstwa znanego dziennikarza kulinarnego Pawła Lorocha z informacjami o makaronie oraz przepisami polskich gwiazd i sportowców.

Zobacz także

Zobacz więcej na temat:

  • 1
  • Makarony tuczą? Wcale nie! rozowy_kurczak 02.12.10, 12:02

    jeżu.1) po pierwsze ludzie są różni, więc co jednym szkodzi (i powoduje tycie), moze drugim nie szkodzic zupelnie2) tja, makaron zapewnia uczucie sytosci na długo. Pełnoziarnisty, zapomnieli»

  • Makarony tuczą? Wcale nie! rommoc47 02.12.10, 16:40

    Zawierają węglowodany około 70 gram/100 gram i IG duży szczególnie rozgotowany.Na ten temat więcej dowiesz się na stronie:www.cukrzycaseniora.szablon.plgdzie otrzymasz darmowe programy »