Czy witaminy chronią przed przeziębieniem?

Wbrew powszechnym opiniom - większe dawki witamin nie uodparniają na przeziębienie. Jednak kiedy ich brakuje, organizm słabiej broni się przed wszelkimi infekcjami.
Dołącz do nas na Facebooku!

Stosunek do witamin jest przeważnie dwojaki. Część osób przypomina sobie o nich, kiedy dookoła szaleje grypa lub same zaczynają chorować. Inni, przekonani o ich zbawiennym działaniu w okresie jesienno-zimowym, łykają je w wielkich ilościach. Tymczasem oba te podejścia są nieprawidłowe.

- Witaminy nie uodparniają organizmu na przeziębienie. Branie ich w dużych ilościach w tym okresie nie zapobiegnie chorobie. W ten sposób działają raczej inne metody naturalne, chociażby jedzenie czosnku. Jednak niedobór witamin powoduje, że organizm nie funkcjonuje prawidłowo, a zatem łatwiej może dojść do infekcji - wyjaśnia dr Marcin Ajewski z Medicovera. - Dlatego bardzo ważne jest stałe uzupełnianie witaminowych niedoborów.

Najważniejsze są: witamina C - kwas askorbinowy - i rutyna . Działają one w podobny sposób - uszczelniają naczynia krwionośne, przez co zmniejszają obrzęki np. przy katarze i utrudniają rozwój choroby.

- Są więc ważne, kiedy już jesteśmy przeziębieni. Wtedy też powinniśmy zwiększyć ilość zażywanej witaminy C - doradza lekarz.

Zapotrzebowanie na witaminę C u dorosłego człowieka wynosi około 40-80 mg dziennie. Najwięcej zawierają jej owoce cytrusowe, czarne porzeczki , zielona pietruszka, ale również ziemniaki i kiszona kapusta. O ile witaminę C możemy łykać w formie tabletek, o tyle rutyna nie występuje w preparatach samodzielnie. Kwas askorbinowy (witamina C) i rutyna to właśnie składniki np. rutinoscorbinu.

Zimą warto uzupełniać niedobory preparatami multiwitaminowymi. Zawierają one zestawy witamin i pierwiastków śladowych niezbędnych dla organizmu. Różnią się m.in. ilością składników i formą podania - występują najczęściej jako tabletki, ale też jako tabletki rozpuszczalne.

- Te ostatnie lepiej się wchłaniają. Zwykłe tabletki też różnią się stopniem wchłanialności, a zatem skutecznością działania. Niestety, we własnym zakresie nie możemy tego ocenić - wyjaśnia dr Ajewski.

Na preparatach czasem podawana jest informacja, że należy brać jedną tabletkę dziennie. Czy biorąc więcej niż jedną, możemy sobie zaszkodzić?

- Nadmiar witaminy C niczym nie grozi, bo jest ona szybko wydalana z moczem . Ale jeśli chodzi o preparaty multiwitaminowe, lepiej nie przekraczać przepisanych dawek - przestrzega lekarz.

Jego zdaniem uzupełnianie witamin jest potrzebne: - Jeśli jemy niewiele owoców, żyjemy w stresie, pijemy sporo kawy , preparaty multiwitaminowe warto zażywać nie tylko jesienią i zimą, ale przez osiem--dziewięć miesięcy w roku, w zasadzie ciągle oprócz miesięcy letnich. Brak witamin może objawiać się np. osłabieniem, rozdwajaniem paznokci, wypadaniem włosów, zajadami - ostrzega.





Czytaj także:

Naturalne metody walki z przeziębieniem

Zapomnij o przeziębieniu

ABC witamin

Selen

Przesilenie wiosenne

Więcej o: