Co trzeba wiedzieć o witaminach

Wiosną częściej sięgamy po preparaty witaminowe, aby odrobić straty spowodowane przez zimową, ubogą w cenne substancje dietę. Za wyjątkiem witaminy D wszystkie pozostałe witaminy i mikroelementy nie są wytwarzane przez organizm i musimy je dostarczać w pożywieniu.
Zalecane dzienne spożycie (RDA) określa ilość każdej substancji, jak powinna być pobrana z pożywieniem przez zdrową dorosłą osobę. Normy te są opracowywane przez Komisję Żywności i Żywienia Narodowej Akademii Nauk USA. Spożycie mniejszych niż zalecane dawek może spowodować braki witamin lub składników mineralnych, natomiast przyjmowanie większych ilości niż zalecane może mieć niepożądane skutki zdrowotne.

Winna dieta

Najczęstszą przyczyną braków witamin czy mikroelementów jest nieprawidłowa dieta a także długie przechowywanie i przetwarzanie pokarmów. Dlatego od lat w okresie zimowo-wiosennym cierpimy na braki witamin, objawiające się uczuciem znużenia, zmęczenia i mniejszą odpornością,. Wiele osób odchudza się i zmniejszając racje pokarmowe zmniejsza ilość dostarczanych składników odżywczych. Wegetarianie, a zwłaszcza ci, którzy nie jedzą jajek i mleka, cierpią na niedobory nie wytwarzanych przez rośliny witamin D i B12.

Papieros a witaminy

W 1996 roku statystyczny Polak wypalił 2341 papierosów, w 1997 - 2378, a w 1998 roku aż 2405. Rośnie liczba palących kobiet. Palacze mają zwykle duże braki witaminy C oraz kwasu foliowego. Witamina C, jako naturalny przeciwutleniacz dba o kondycję skóry, kwas foliowy zapobiega chorobom serca, jest też niezbędny dla kobiet chcących zajść w ciążę. Niedobory kwasu foliowego w organizmie przyszłej matki mogą powodować poważne uszkodzenia układu nerwowego u dziecka.

Choroby układu krążenia należą do najczęściej występujących w Polsce. Regularne przyjmowanie witaminy C, E i kwasu foliowego obniża ryzyko arteriosklerozy.

Potrzebna suplementacja?

Większe zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy mają osoby starsze oraz przyjmujące leki, zwłaszcza antybiotyki i hormonalne środki antykoncepcyjne, młodzież w okresie wzrostu, osoby często sięgające po alkohol..

Osoby aktywne fizycznie, także amatorsko uprawiające sport, mogą doświadczyć braków wapnia, żelaza i niektórych witamin rozpuszczalnych w wodzie. Zazwyczaj ewentualne niedobory można uzupełnić racjonalną dietą. Bywa, że potrzebna jest suplementacja, ale najlepiej gdy decyduje o niej lekarz.

Większych ilości witamin i mikroelementów potrzebują kobiety w ciąży i karmiące - poradź się ginekologa w kwestii doboru i dawkowania preparatu.

Więcej o: