Najpopularniejsze nowalijki: rzodkiewka, sałata, zielony ogórek, szpinak, kalarepa

Rzodkiewka

Jest niskokaloryczna, zawiera potas i wapń. Służy za doskonałą przegryzkę, a także dodatek do sałatek i twarożków.

Sałata

Obok klasycznej, dobrze znanej nam zielonej sałaty, na naszym rynku pojawiły się jej odmiany. Należą do nich: sałata dębowa - najczęściej używana do dekoracji, posiadająca ostrzejszy smak niż klasyczna, zwykle komponowana z sosem winegret i oliwą z oliwek; sałata lodowa - podaje się ją z czarnymi oliwkami, pomidorami, białą cebulą, papryką lub serem typu feta; rucola - ma pieprzowo-orzechowy smak, najlepsza jest z parmezanem, pomidorami i bazylią; radicchio - można dodać do niej ocet balsamiczny, kawałki szynki, ser pleśniowy lub grillowanego kurczaka i świeże zioła. Zaletą wszelkiego rodzaju sałat jest ich niska kaloryczność oraz spora zawartość beta-karotenu.

Zielony ogórek

Jest niskokaloryczny, zawiera duże ilości wody, niewielkie ilości beta-karotenu i potasu. Można go podawać w formie surowej lub na gorąco. Ogórek szklarniowy, dominujący na straganach, w pierwszych dniach wiosny jest długi i smukły, u nasady zwężony i lekko wygięty. Ma łagodny smak.

Szpinak

Zawiera dużą ilość wody oraz witamin, głównie witaminę C i beta-karoten. To także bogate źródło błonnika oraz kwasu foliowego. Jego dodatkową zaletą jest niskokaloryczność.

Kalarepa

Bogata w witaminę C, beta-karoten oraz takie składniki mineralne, jak wapń, fosfor i potas. Można ją jeść na surowo, faszerować, dodawać do potrawki z cielęciny, kurczaka, lub zapiekać.





Zobacz także: Nowalijki: samo zdrowie?

Więcej o: