Cykoria - sprawdź, dlaczego warto się do niej przekonać!

Ze względu na charakterystyczny gorzki smak nie cieszy się dużym uznaniem. Jeśli już uda się ją gdzieś przemycić to zazwyczaj w kanapce. Mimo że nie robi dobrego pierwszego wrażenia to warto dać jej jeszcze jedną szansę i spróbować wprowadzić do codziennego menu, bo jest tego warta!


Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Za ten mało atrakcyjny, gorzki smak odpowiadają laktucynie i laktukopikrynie, jednak decydują one nie tylko o specyficznym smaku warzywa. Ich obecność sprawia, że mamy lepszy apetyt, a wątroba wydziela więcej żółci. Im jej więcej, tym lepiej pracuje układ pokarmowy, likwidując przy okazji kłopotliwe wzdęcia.

Cykoria - witaminy i minerały

Najcenniejsze w cykorii są minerały i witaminy. Zawiera znaczne ilości magnezu, żelaza - niezbędnego by procesy krwiotwórcze przebiegały bez zarzutów. Dostarcza także sodu, kwasu foliowego (niezwykle cenny dla kobiet w ciąży). Obecność witamin z grupy B (przede wszystkim B1 i B2), miedzi oraz witaminy A służy skórze, znacznie poprawiając jej wygląd. Staje się gładsza, jędrniejsza, szybciej pozbywa się niedoskonałości. Cykoria zawiera także witaminę C, jeden z silniejszych naturalnych przeciwutleniaczy. Dzięki niej wzmacnia się odporność, skóra wolniej się starzeje a organizm skuteczniej walczy z wolno rodnikami, które niejednokrotnie mają swój udział w rozwoju niektórych chorób nowotworowych.

Goryczą w kilogramy!

Cykoria, poza tym, że jest mało kaloryczna - jedna główka to ok. 30 kcal - pomaga walczyć z nadmiarem kilogramów. Jedzona regularnie nie tylko usprawnia metabolizm i procesy trawienne, ale znacznie ogranicza ilość wchłanianych przez organizm tłuszczów. Wprowadzenie jej na stale do codziennej diety przyspieszy i ułatwi organizmowi pozbycie się toksyn i szkodliwych dla niego związków.

Jak wybierać, jak kupować?

Cykoria pojawia się na straganach od listopada do kwietnia. Skąd wiadomo, że wybraliśmy dobry towar? Najlepsze są te cykorie, których liście są jeszcze bardzo jasne, wręcz białe (warto pamiętać, że uprawia się bez dostępu do słońca, jeśli zbyt długo leży na słońcu jej liście robią się zielono - brązowe). Kolor liści przekłada się także na smak. Młode warzywo jest zazwyczaj delikatniejsze i nie razi goryczą. Młoda cykoria jest twarda, zaś jej listki mocno ze sobą zbite.

Niestety, cykoria w Polsce jest mało popularna. Jeśli już trafi do kuchni to zazwyczaj jako zastępnik sałaty w kanapce. A szkoda. Warzywo to można podawać na wiele sposób. Doskonale nadaje się do sałatek, przystawek czy dań na ciepło, także z mięsem.



Czytaj także:

Ciecierzyca - warzywo nie tylko dla wegetarian

Sałata - zielona moc witamin

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych

Magnez: makroelement ważniejszy niż myślisz. Gdzie go szukać?

Glony wakame - morskie "warzywo", które pomoże zgubić zbędne kilogramy



Więcej o: