Batat - więcej niż słodki ziemniak?

20.01.2016 09:30
Dlaczego, czasem warto zastąpić

Dlaczego, czasem warto zastąpić "zwykłego" ziemniaka batatem? (Shutterstock)

Ma o połowę więcej składników odżywczych niż ziemniak, obniża ciśnienie i pomaga regulować poziom cukru we krwi. Dzięki zawartości żelaza wspiera procesy krwiotwórcze, za sprawą potasu kontroluje gospodarkę elektrolitową organizmu. Mimo zalet i ewidentnej przewagi nad rodzimym kartoflem, jest u nas mało popularny, a szkoda.
Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Wilec ziemniaczany jak czasem nazywa się bataty to bylina, która doskonale czuje się w klimacie Ameryki Południowej i Środkowej. Może mieć rożne kształty (kulisty, owalny, podłużny), kolory (począwszy od białego, kremowego po pomarańczowy czy nawet fioletowy) oraz wielkość. Niektóre okazy osiągają wagę nawet 5 kg. Nadaje się do produkcji mąki, płatków czy alkoholu . Za jego słodki smak odpowiadają węglowodany, tj. skrobia i cukry proste. Mimo że uchodzi za egzotyczny odpowiednik europejskiego ziemniaka znacznie się od siebie różnią.

Postaw na białko

Wielkość jaką może osiągnąć warzywo jest wprost proporcjonalna do wartości odżywczych jakie posiada. Batat to przede wszystkim bogactwo białka, zwiera praktycznie wszystkie niezbędna dla ludzkiego organizmu aminokwasy. W zależności od odmiany mogą one stanowić niemal 10 proc. wszystkich cennych składników. Znaczną część stanowią tzw. aminokwasy egzogenne. To grupa białek, których ludzkie ciało nie może samo wytworzyć, ponieważ są niezbędne m.in. by utrzymać bilans wodny, regulować zawartość płynów w układzie krążenia oraz w komórkach, jak i poza nimi, muszą być dostarczone z pożywieniem. W batatach jest ich wyjątkowo dużo.

Batat - witaminy i cała reszta

Po batata warto sięgnąć także ze względu na nienasycone kwasy tłuszczowe m.in. linolowy i linolenowy, ten ostatni bywa nazywany witaminą F.

Dodatkowo batat zawiera sporo związków mineralnych. W 100 g warzywa znajdziemy potas (ok. 373 mg), chlor (ok. 85 mg), fosfor (ok. 49 mg), wapń (ok. 30 mg), siarka (26 mg), magnez (24 mg), sód (13 mg), jod (4,5 mg), żelazo (0,8 mg). Dostarcza organizmowi również manganu, miedzi czy selenu, sa to jednak śladowe ilości.

Ze względu na obecność witaminy A, C , K oraz witamin z grupy B słodkie ziemniaki powinny znaleźć się w diecie osób z schorzeniami oczu czy chorobami cywilizacyjnymi, jak miażdżyca czy nadciśnienie tętnicze.



Batat - inny, znaczy lepszy?

Niecodzienne właściwości batatów warto docenić nie tylko ze względu na zawartość witamin, minerałów czy przeciwutleniaczy (mają więcej karotenoidów niż dynia, brokuły czy szpinak). Niski indeks glikemiczny sprawia, że warzywo doskonale sprawdzi się w diecie diabetyka, pomaga bowiem ustabilizować poziom cukru we krwi i zmniejszyć insulinooporność.

Mimo że jest bardziej kaloryczny niż zwykły ziemniak (w 100 g mieści się ok. 85 kcal, w taka sama porcja ziemniaków ma ich 76 kcal) może stanowić doskonałą przekąskę dla chcących zgubić kilka zbędnych kilogramów, jak i tych zmagających się z otyłością czy znaczną nadwagą. Bataty zawierają sporo błonnika, dlatego ich regularne jedzenie usprawnia pracę układu pokarmowego, a tym zmniejsza się wchłanianie cukrów i tłuszczów.

Duża wartość potasu pomaga kontrolować gospodarkę wodno - elektrolitową organizmu, jednocześnie wspiera pracę serca oraz obniża ciśnienie.

Bataty zwierają sporo kwasu foliowego, który jest niezbędny nie tylko w procesie "produkcji" czerwonych krwinek. Jego niedobory mogą odbić się na funkcjonowaniu układu nerwowego, nie mogą o nim zapomnieć również kobiety w ciąży oraz dopiero planujące założenie rodziny. Braki kwasu foliowego mogą poważnie odbić się na zdrowiu dziecka.

Dzięki zawartości żelaza i wapnia krew prawidłowo krąży, a kości mają prawidłową gęstość, co chroni je przed osteoporozą.

Czytaj także:

Burakiem w raka, selerem w depresję, a żeń - szeń dla ognia w sypialni? Tajemnice warzyw korzennych

Choroby, w których dieta jest lekiem

Orzeszki brazylijskie - nie tylko dla serca i pięknej skóry

Witaminy z grupy B: ukoją nerwy i wspomogą metabolizm

Makroelementy i minerały niezbędne do życia



Zobacz także
Komentarze (3)
Batat - więcej niż słodki ziemniak?
Zaloguj się
  • Irena Wyrwas

    Oceniono 5 razy 5

    zastąpi ziemniaka ,żarty .jego cena drenuje kieszeń ,a smak? każdy lubi co innego,piszący za reklamową wierszówkę niech pojada

  • sacc77

    Oceniono 5 razy 1

    batat może być UZUPEŁNIENIEM diety ale ziemniaka NIE ZASTĄPI.
    Chyba, ze jakaś hipsterska menda wszy łonowej zamierza odżywiać się "modnie" a nie racjonalnie.

  • zewszad_i_znikad

    0

    Niedawno miałam okazję pierwszy raz wypróbować słodkie ziemniaki, zrobiłam kari z jednego batata, marchewki i dyni. Ale nie wszędzie mozna go kupić. Tym niemniej spotkałam w Oszołomie (Auchan). A zwykłej niepomarańczowej marchewki chyba nigdzie w całej Polsce nie sprzedają w postaci innej niż nasiona... Tak bym chciała spróbować kolorowej marchewki i nie mam szans.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX