Dieta makrobiotyczna - odżywianie zgodne z naturą?

Jest trudna, restrykcyjna, ale podobno bardzo skuteczna. Mimo że dieta makrobiotyczna więcej zakazuje niż dopuszcza, nie brakuje śmiałków, którzy z jej pomocą chcą odzyskać nie tylko sylwetkę, ale i wewnętrzną równowagę. Na czym polega i czy warto ją wypróbować?
Świat usłyszał o niej za sprawą Japończyka George'a Oshow, który ok. 1911 roku sformułował i spisał jej zasady, które wywodzą się ze starej chińskiej medycyny ludowej oraz filozofii. Dieta makrobiotyczna wykorzystuje przede wszystkim przekonanie o istnieniu dwóch pierwiastków (sił) ying, czyli żeńskiego i young, czyli męskiego. Mimo że stanowią one swoje przeciwieństwo to przyciągają się, zapewniając tym samym równowagę. Obie siły wypełniają każdy, dowolny element wszechświata. Jak to się ma do diety? Podstawą diety makrobiotycznej jest zachowanie balansu między pokarmami rozgrzewająco - chłodzącymi (czyli ying) a wzmacniająco - ogrzewającymi (czyli young). Do pierwszej grupy należą artykuły bardzo słodkie lub mleko, do drugiej - ryby i przyprawy. Podstawą podziału produktów jest ich ph, sposób uprawy, kolor, kształt oraz aromat.



Rygor i konsekwencja

Dieta makrobiotyczna ma na celu nie tylko oczyścić organizm z toksyn, ale poprawić samopoczucie. Jej fundamentem są nieprzetworzone zboża i warzywa. Te pierwsze powinny stanowić ok. 70 proc. każdego z trzech posiłków, jakie można zjeść w ciągu dnia. Dodatkowo zaleca się, by w menu znalazła się 1 lub 2 filiżanki zupy. Przejście na dietę całkowicie wyklucza jedzenie mięsa, owoców (wyjątkiem są jabłka, gruszki i śliwki, ale najlepiej nie zbyt często), jajek i przetworów mlecznych. Od czasu do czasu dopuszcza menu można uzupełnić o ryby, produkty mleczne, ale sfermentowane, imbir , sól, gorczycę, czosnek, sok z cytryny. Nie wolno również sięgać po suplementy oraz sztuczne witaminy. Stosowana prawidłowo pozwala "zgubić" 5 kilogramów w 2 tygodnie.

Co wolno, a czego nie?

Do produktów, których nie może zabraknąć przy układaniu menu diety makrobiotycznej zalicza się:

- chleb razowy, makaron razowy, płatki zbożowe, gotowaną pszenicę, grube kasze, brązowy ryż

- spośród warzyw dopuszczone są m.in. brokuły, brukselka, rzeżucha, pietruszka, seler, kapusta, chrzan, kiszonki (warto by te ostatnie kończyły każdy posiłek)

- elementem diety mogą być także warzywa strączkowe ( ciecierzyca , soczewica, fasola, soja, groch, trzeba jednak pamiętać by nie sięgać po nie zbyt często)

- dopuszczalne są oleje tłoczone na zimno oraz tłuszcze zwierzęce np. masło, ale tylko w niewielkiej ilości

Do picia najlepiej nadaje się woda niegazowana, kawa zbożowe lub naturalne herbaty. Decydując się na dietę makrobiotyczna należy się wystrzegać słodyczy, fast foodów, alkoholu , mięsa, przetworów mięsnych, napojów gazowanych, żywności w proszku, słonych przekąsek i kawy. Posiłki powinny być przygotowywane na parze (lub w szybkowarze), pieczone, bądź gotowane w małej ilości wody. Ważne jest by jeść wolno i bardzo dokładnie przeżuwać.

Dieta makrobiotyczna w pełni bezpieczna?

Zaletą takiego jadłospisu jest bogactwo produktów zawierających błonnik i antyoksydanty. Niewiele znajdziemy też szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych. Stosowana przez pewien czas mogłaby ułatwić walkę z chorobami układu krążenia, jednak to tylko teoria i nie ma badań, które by jednoznacznie potwierdziły jej skuteczność.

Dieta makrobiotyczna zakłada nie tylko zmianę sposobu jedzenia, ale w pewnym stopniu i życia. Trzymanie się takiego menu przez lata może mieć bardzo przykre konsekwencje.

Jej największą wadą jest bardzo niewielka grupa produktów, po które wolno sięgać. Niemal całkowicie wyklucza m.in. zdrowe warzywa sezonowe jak pomidory, szpinak czy paprykę. Osoby decydujące się na taki sposób odżywiania muszą się liczyć z niedoborami witamin z grupy B, przede wszystkim B12, B2, żelaza oraz wapnia. Często cierpią z powodu niedoboru witaminy D i kwasów tłuszczowych omega-3. Co gorsza dieta jest skomplikowana i kosztowna. Niekiedy przybiera też wyjątkowo ekstremalne formy. Zdarza się, że stosujący dietę odżywiają się jedynie brązowym ryżem i wodą.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Czytaj także:

Dieta 1000 kcal - skuteczny sposób na zbędne kilogramy?

ABC nadwagi i otyłości

Niedożywienie, czyli co?

BMI do lamusa? Jak się ważyć i z jakich kalkulatorów korzystać, żeby było optymalnie?



Więcej o: