Jak "nauczyć" mózg zdrowego żywienia?

Dieta i odstawienie ulubionych, niezdrowych smakołyków, to dla wielu osób droga przez mękę. Z najnowszych badań wynika, że można wytrenować mózg tak, aby zamiast nich preferował zdrowe, niskokaloryczne jedzenie.

 

Złe nawyki żywieniowe nie na darmo nazywamy właśnie „nawykami”. W końcu nie rodzimy się z zamiłowaniem do chipsów czy hamburgerów i wstrętem do jedzenia pełnoziarnistego makaronu lub szpinaku. Skłonności te powstają z czasem, tym silniejsze, im częściej zamiast jabłka czy marchewki wybieramy batonika.

 

Niestety, z tymi głęboko zakorzenionymi przyzwyczajeniami, może nam być trudno zerwać. Wie to każdy, kto choć raz był na diecie. Zdaniem badaczy z amerykańskiego Uniwersytetu Tufts nie jest to jednak nieosiągalne.

 

Mózg pod kontrolą

 

Naukowcy, pod przewodnictwem dr Susan B. Roberts oraz dr Sai Krupa Das, sprawdzali czy możliwe jest, aby wytrenować mózg tak, byśmy zamiast niezdrowych, przetworzonych i kalorycznych produktów, preferowali potrawy zdrowe i niskokaloryczne. W tym celu przebadali trzynaście osób otyłych lub z nadwagą, z których ośmioro poddało się specjalnemu, półrocznemu programowi odchudzania (zwanemu iDiet). System ten polega między innymi na kontrolowaniu spożywanych porcji oraz komponowaniu codziennego menu według zasad: 25% energii z białek i tłuszczów, 50% z węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, 40 g błonnika. Pięcioro pozostałych uczestników badania nie korzystało z programu.

 

Przed rozpoczęciem programu oraz tuż po jego zakończeniu uczestnikom badania wykonano skany mózgu metodą rezonansu magnetycznego (MRI). Okazało się, że u osób, które brały udział w programie odchudzania, nastąpiły zmiany w strukturach mózgu zwanych układem nagrody (lub ośrodkiem przyjemności) - a konkretnie w obszarze, odpowiedzialnym za uczenie i uzależnienia.

 

Po sześciu miesiącach rejon ten reagował u nich silniej na zdrowe, niskokaloryczne jedzenie, a słabiej na to niezdrowe i kaloryczne. Wyniki te wskazują, iż produkty z pierwszej grupy wywoływały u osób odchudzających się bardziej pozytywne i przyjemne skojarzenia, niż te szkodliwe, z drugiej grupy. Innymi słowy polubili oni zdrowe jedzenie bardziej niż swojego dotychczasowego faworyta - potrawy niezdrowe.

 

Ważna jest konsekwencja

 

Zdaniem naukowców, rezultat ten jest ewenementem. „Choć dotychczasowe badania wykazywały, że interwencje chirurgiczne, takie, jak bypass żołądka powodują zmniejszenie apetytu, to jednocześnie odbierają one również przyjemność z jedzenia” - mówi jeden ze współautorów, dr Thilo Deckersbach, psycholog z Massachusetts General Hospital. - „My wykazaliśmy, że zmiana preferencji z niezdrowego jedzenia na produkty zdrowe jest możliwa, i to bez konieczności wykonywania operacji” - czytamy w artykule na portalu Tufts Now.

 

Dr Susan B. Roberts, w wywiadzie dla tego samego serwisu, podkreśla jednak, że skłonność ta raczej nie jest nieodwracalna. Istnieje dopóty, dopóki - wybierając zdrowe jedzenie - kontynuujemy pozytywne nawyki żywieniowe.

 

Jeśli ponownie zaczniemy spożywać „śmieciowe jedzenie”, złe nawyki zapewne powrócą, a wraz z nimi nadprogramowe kilogramy. W walce z tą zmorą wszystkich osób na diecie może jednak pomóc to, co udało się osiągnąć odchudzającym się uczestnikom badania, a więc - polubienie produktów zdrowych.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Przeczytaj książkę "Samolubny mózg. Dlaczego diety nie działają" >>

Więcej o:
Komentarze (7)
Jak "nauczyć" mózg zdrowego żywienia?
Zaloguj się
  • Rafał Chojnacki

    Oceniono 35 razy 27

    Wykazano w ten sposób, że w odchudzaniu ważna jest silna wola. Naprawdę gratuluję. Ciekawe ile czasu naukowcom zajęło postawienie tak śmiałej hipotezy badawczej ;-)

  • jbed

    Oceniono 13 razy 7

    To najpierw niech naukowcy zdefiniują jednoznacznie co to jest zdrowe żywienie bo różnych diet jest co niemiara. Każdy twierdzi, że jego dieta jest najlepsza na świecie, a różnią się skrajnie w poglądach co należy jeść a czego nie.

  • damakaro

    Oceniono 10 razy 4

    A może by tak, gdy maluszek płacze w autobusie, uspokajać go jabłkiem? Skończmy z mechanizmem psa Pawłowa (słodkie = nagroda) …

  • manusia_86

    Oceniono 5 razy -1

    Dla mózgu ważna jest dieta - bogata w witaminy z grupy B (pełnoziarniste pieczywo i kasze), kwasy omega-3 (orzechy, ryby, oleje np. lniany czy konopny - polecam oleofarmu) i duża ilość płynów oraz snu - mój mózg jest pod to wytrenowany:)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX