Szparagi: ma這 kalorii, du穎 b這nnika

Szparagi s ma這koloryczne, maj zaledwie 15 kcal w 100g, w ponad 90 proc. sk豉daj si z wody. Powinny znale潭 si w menu os鏏 dbaj帷ych o linie. Ale nie tylko. Dzi瘯i bogactwu b這nnika skutecznie 豉godz problemy z uk豉dem pokarmowym oraz wspomagaj prac serca oraz ca貫go uk豉du kr捫enia.
Szparagi zaliczane s do bylin i mog by uprawiane niemal na ca造m 鈍iecie. Pojedynczy m這dy p璠 mo瞠 osi庵n望 nawet p馧tora metra wysoko軼i. Do najcz窷ciej spotykanych i naj豉twiej dost瘼nych nale膨 te w kolorze bia造m, zielone i fioletowe spotykane s znacznie rzadziej. R騜nica mi璠zy nimi ogranicza si jedynie do barwy, a nie do zawartych w nich substancji od篡wczych.

Do陰cz do Zdrowia na Facebooku!

Spo鈔鏚 blisko 200 gatunk闚 szparag闚 w naszej cz窷ci Europy najbardziej powszechna jest odmiana lekarska. Mimo 瞠 przez wielu uznawane s za towar ekskluzywny to coraz 鄉ielej pojawiaj si na naszych sto豉ch. To dobrze, bo obecna w nich moc jest bezcenna!

Szparagi, nie tylko na trawienie

Szparagi to jednak nie tylko b這nnik. Znajdziemy w nich du瞠 ilo嗆 witam z grupy B, przede wszystkim B1 (0,106 mg na ka盥e 100 g) i B6 (ok. 0,28 mg), oraz witamin C (w 100g znajdziemy 67,8 mg). Tej ostatniej najwi璚ej jest w g堯wce warzywa. Mo積a w nich znale潭 tak瞠 beta-karoten, wap, fosfor oraz witamin A (najwi璚ej jest jej w zielonych szparagach ok. 700 ?g). Witaminy to nie jedyne dobro siedz帷e w tych warzywach. Dzi瘯i zawarto軼i 瞠laza oraz potasu wzmacniaj naczynia krwiono郾e. Jego funkcjonowanie wspieraj r闚nie zawarte w nich kwasy wielonienasycone i flawonoidy, kt鏎e maj silne dzia豉nie przeciwutleniaj帷e.

Obecna w warzywie arginina nie tylko poprawia czynno嗆 nerek, chroni przed zaka瞠niami, a tak瞠 znacznie przy酥iesza powr鏒 do zdrowia np. po zabiegu operacyjnym. Niewielka zawarto嗆 sodu sprawia, 瞠 mog by bez przeszk鏚 spo篡wane przez osoby z nadci郾ieniem t皻niczym. Mimo 瞠 s bogactwem cennych substancji nie ka盥y mo瞠 po nie si璕n望. Rezygnacj ze szparag闚 zaleca si osobom choruj帷ym na dn moczanow oraz z powa積ymi problemami z nerkami.

Niekiedy szparagom przypisuje si w豉軼iwo軼i pobudzaj帷e i zach璚aj帷e do seksualnych zabawa. Niestety nie do ko鎍a wiadomo co odpowiada za t szczeg鏊n w豉軼iwo嗆. Brak bada i jednoznacznych dowod闚 pozwala przypuszcza, 瞠 na miano afrodyzjaka zas逝篡造 sobie jedynie ze wzgl璠u na ... kszta速 (przypominaj m瘰ki cz這nek). Sta這 si tak za spraw silnych wierze ludowych i tradycji kulturowych, kt鏎e przekazywane z pokolenia na pokolenie utwierdzi造 przekonanie o siedz帷ych w szparagach "magicznych" mocach.

Szparag 鈍ie篡, czyli jaki?

Szparagi, jak wszystkie warzywa najlepsze i najsmaczniejsze s 鈍ie瞠, tylko jak to pozna? Przede wszystkim trzeba dok豉dnie przyjrze si g堯wce. Brak rozwarstwie, nalot闚, ani przebarwie pozwala za這篡, 瞠 s one dobrej jako軼i. υdyga nie powinna mie 瘸dnych plam. W przypadku bia造ch szparag闚 warto zwr鏂i uwag czy ca貫 warzywo ma jednolity kolor. Dobre szparagi s elastyczne. Ich spr篹ysto嗆 mo積a oceni wyginaj帷 je delikatnie. Je郵i poczujemy, 瞠 lada moment p瘯nie mo瞠my by pewni, 瞠 s dobre (gdy jednak si prze豉mie, a z jego 鈔odka wyp造nie sok o neutralnym smaku mamy gwarancj, 瞠 szparag b璠zie dobry). Wybieraj帷, przede wszystkim bia貫 szparagi, nale篡 zwr鏂i uwag na ich grubo嗆. Poniewa jako jedyne wymagaj obrania warto si璕a po takie, kt鏎e ju po oczyszczeniu nie b璠 zbyt cienkie i pozwol cieszy si ich smakiem (jednak zakup zbyt przero郾i皻ych mo瞠 okaza si du篡m rozczarowaniem). Na ich 鈍ie穎嗆 i jako嗆 ma r闚nie wp造w spos鏏 przechowywania. Aby spe軟i oba te warunki ko鎍闚ki szparag闚 powinny by delikatnie zamoczone w wodzie. Dlatego te warto zwr鏂i uwag jak s przechowywane w punktach, w kt鏎ych je kupujemy.

Nale篡 pami皻a, 瞠 szparagi s nietrwa貫, nawet przechowywane w lod闚ce szybko trac 豉dny wygl康, dlatego najlepiej przygotowywa je 鈍ie穎 zakupione. Takie te zachowuj najwi璚ej warto軼i od篡wczych. Ka盥a obr鏏ka sprawia, 瞠 st篹enie witamin czy minera堯w obni瘸 si. Konserwowanie powoduje pozbycie si przede wszystkim wapnia, 瞠laza oraz manganu. R闚nie niekorzystne jest mro瞠nie. Zamro穎ne szparagi trac nie tylko 瞠lazo, cynk czy potas, ale i saponiny i flawonoidy, kt鏎e odgrywaj kluczow role w procesach fizjologicznych zachodz帷ych w organizmie.

Zobacz tak瞠:



Owoce i warzywa: o czym 鈍iadczy ich kolor?

Pomidor - niedocenione 廝鏚這 zdrowia

Dieta Pi璚iu Przemian: w poszukiwaniu harmonii cia豉 i ducha

B這nnikowi liderzy: poznaj produkty, kt鏎e maj najwi璚ej b這nnika

Flawonoidy, samo dobro prosto z natury



Wi璚ej o: