Kasza gryczana - bliska "kuzynka" szczawiu i rabarbaru

Kasza gryczana, w przeciwieństwie do innych kasz nie jest pozyskiwana ze zboża, a z nasion gryki (zaliczanej do zbóż rzekomych czy pseudozbóż) - rośliny z rodziny rdestowatych. Co ciekawe, do jej krewniaków należą np. rabarbar czy szczaw. Pomimo swojej odmienności jest jednak bardzo wartościowa.
Bogactwo błonnika i białka

Kasza gryczana zawiera przede wszystkim dużą ilość błonnika, pobudzającego perystaltykę jelit i pomocnego zwłaszcza przy zaparciach. Z drugiej strony znaczna zawartość skrobi, powoli rozkładanej w naszym organizmie na glukozę, zapewni nam sytość na długi czas i pomoże powstrzymać nagłe napady głodu. Kaszę gryczaną warto zatem włączyć do menu wtedy, gdy staramy się utrzymać sylwetkę.

Przy tym znajdziemy w niej także mnóstwo, bo aż od 10 do nawet 16 % białka roślinnego zbliżonego właściwościami do białek obecnych w roślinach strączkowych, np. fasoli czy grochu. Jest ono o wiele cenniejsze niż to pochodzące ze zbóż, gdyż - w przeciwieństwie do nich - jest dla nas lepiej przyswajalne. Z białek tych nasz organizm pozyskuje ponadto aminokwasy, których nie jest w stanie sam wytworzyć. Należą do nich np. lizyna i tryptofan - pomocne chociażby w regulacji nastroju.

Kasza gryczana: witaminy i minerały

Jest ona dodatkowo bogatym źródłem różnorodnych witamin i minerałów. Przede wszystkim zawiera rutynę (zwaną czasem witaminą P), która ułatwia wchłanianie witaminy C, ale też pomaga wzmacniać naczynia krwionośne. Z tego powodu kasza gryczana może być spożywana przez osoby cierpiące np. na żylaki czy hemoroidy.

Jest również jedną z kasz zawierających największą ilość witamin z grupy B (więcej na ten temat: Witaminy z grupy B: ukoją nerwy i wspomogą metabolizm). Spośród wszystkich kasz najbogatsza jest w potas (istotny m.in. dla prawidłowej pracy naszego serca oraz układu nerwowego), fosfor (który - podobnie jak wapń - stanowi materiał budulcowy naszych kości i zębów), magnez (dbający w szczególności o nasz układ nerwowy), a także sód (regulujący np. gospodarkę wodną ciała) i cynk (odpowiedzialny chociażby za wygląd skóry i paznokci).

Kiedy można, a kiedy nie należy jej jeść?

Ponieważ kasza gryczana jest produktem bezglutenowym, mogą ją jeść osoby chore na celiakię (inaczej chorobę trzewną,związaną z nietolerancją glutenu: więcej na ten temat ). Przeciwwskazaniem do jej spożywania jest natomiast przewlekłe zapalenie trzustki. Grube kasze powinno się także ograniczyć cierpiąc na przykład na przewlekły nieżyt jelit, zaparcia nawykowe, a także w biegunkowej postaci zespołu jelita drażliwego (więcej informacji na temat żywienia w chorobach układu pokarmowego znajdziesz na stronie: Instytutu Żywności i Żywienia ).

W sprzedaży dostępna jest kasza gryczana prażona (palona) i nieprażona (niepalona). Ta pierwsza, ze względu na wstępną obróbkę ma jednak nieco mniej witamin, które "giną" w trakcie procesu palenia. Drobna odmiana kaszy gryczanej to kasza krakowska (tzw. łamana, czyli rozdrobniona) - będąca podobno przysmakiem królowej Anny Jagiellonki. Niestety, podobnie jak to się dzieje w przypadku każdego przetwarzania, w trakcie rozdrabniania, traci ona część swoich wartości odżywczych.

Chcesz mieć stały dostęp do naszych treści? Dołącz do Zdrowia na Facebooku!





Więcej o:
Komentarze (1)
Kasza gryczana - bliska "kuzynka" szczawiu i rabarbaru
Zaloguj się
  • kasiki

    0

    u mnie w domu często do obiadu zamiast oklepanych ziemniaków są kotlety z kaszy gryczanej, idealne do gulaszu. a jeszcze zdrowsze są z ekologicznej kaszy. zamawiam z bio-kraina.pl

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX