Dieta Cambridge

Smukła i zgrabna sylwetka to marzenie niejednego z nas. I choć zazwyczaj wiemy co i jak zrobić by nie tylko pozbyć się zbędnych kilogramów, ale lepiej się poczuć, to mimo wysiłków i szczerych chęci osiągnięcie sukcesu udaje się nielicznym. Zawiedzeni racjonalnym odchudzaniem sięgamy po bardziej radykalne i nie zawsze bezpieczne sposoby. Jedną z takich metod wciąż budzących wątpliwości jest tzw. dieta Cambridge.
Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

400 kilokalorii, trzy posiłki dziennie przygotowywane ze specjalnych, sproszkowanych mieszanek. Tak w uproszczeniu wygląda dieta Cambridge, nazywana także dietą ostatniej szansy. Zdaniem niektórych to jedyny sprawdzony sposób na walkę z nadmiarem kilogramów, a dla innych to hochsztaplerstwo i naciąganie osób nie mogących poradzić sobie z otyłością czy nadwagą. Gdzie leży prawda?



Jedzenie z torebki

Podstawą diety Cambridge jest spożywanie specjalnie przygotowanych posiłków (3 w przypadku kobiet, 4 dla mężczyzn) gotowych do spożycia. Mają one konsystencję zupy lub budyniu. Czasem są batonikami, sokiem w kartonikach lub saszetką z owsianką. Zdaniem specjalistów przygotowujących skład mieszanki zawiera ona wszystkie niezbędne dla ludzkiego organizmu wartości odżywcze tj. odpowiednią dawkę minerałów , białka, węglowodanów oraz tłuszczów. Ich kaloryczność, w pierwszej fazie odchudzania trwającej od 1 do 3 tygodni nie przekracza 600 kilokalorii. W kolejnych etapach wartość energetyczna posiłków sięga nawet 1500 kilokalorii i stopniowo zostaje wzbogacona o nabiał oraz niektóre warzywa i owoce.

Tak przygotowane produkty zamawia się w specjalnych ośrodkach a każdy ze zgłaszających się do programu zostaje oddany pod opiekę konsultanta - dietetyka, który pomaga dobrać typ diety oraz produkty, a przede wszystkim czuwa nad całym procesem odchudzania .

Droga do sukcesu

Dieta Cambridge składa się z 6 etapów, z czego pierwszy z nich może przebiegać na dwa sposoby. W pierwszym przypadku gotowe posiłki stanowią jedyne źródło odżywiania, drugi tzw. Dieta Cambridge jako jedyne źródło odżywiania PLUS. Przy doborze wariantu pod uwagę bierze się styl życia, preferencje żywieniowe oraz liczbę kilogramów jaką pacjent chce zrzucić.

Pierwszy stopień charakteryzuje się w pierwszym przypadku spożywaniem 3-4 gotowych posiłków, których kaloryczność nie przekracza 415-554 kcal. Drugi wariant pozwala uzupełnić menu o dodatkowy posiłek o wartości energetycznej nie przekraczającej 200 kcal lub 200 ml chudego mleka. Niezależnie od typu trwa od 1-3 tygodni.

Drugi stopień to 3 gotowe posiłki plus jeden białkowy. Ich łączna kaloryczność to nie więcej niż 800 kcal i stosowany jest nie dłużej niż 2 tygodnie.

Trzeci stopień składa się z dwóch posiłków z pakietu diety oraz posiłku konwencjonalnego o wartości energetycznej 1000 kcal i stosowany jest przez ok. dwa tygodnie.

Czwarty stopień, tzw. stabilizacyjny, trwa ok. 2 tygodni to dwa posiłki DC oraz posiłki konwencjonalne (ok. 1200 kcal dziennie).

Piąty stopień to kolejne dwa tygodnie, menu w tym okresie składa się z 1 posiłku DC, posiłki konwencjonalne (całość powinna mieć nie więcej niż 1500 kcal).

Ostatni, szósty stopień może być stosowany bardzo długo. Zakłada stosowanie się do zasad racjonalnego odżywiania dodatkowo może być wzbogacony jednym gotowym posiłkiem.

Stosowanie założeń diety pozwala zmniejszyć, w ciągu jednego tygodnia, wagę o trzy kilogramy. Dodatkowo obok regularnych posiłków zaleca się przyjmowanie minimum dwóch litrów płynów, najlepiej wody niegazowanej, herbaty ziołowej bądź kawy . Zdaniem specjalistów najbardziej optymalne jest przyjmowanie dwóch posiłków porcjowanych i jednego standardowego.

Kto może ją stosować?

Dieta Cambridge przeznaczona dla osób, które obok nadwagi lub otyłości nie mają poważniejszych problemów ze zdrowiem. Zalecana jest gdy:

- wskaźnik BMI przekracza 30

- pacjent przed operacją musi szybko zmniejszyć masę ciała

- przed rehabilitacją

- nadwaga stanowi zagrożenie dla zdrowia

- inne diety, przede wszystkim 1000 kcal nie przynosi efektów, przy nawracającej otyłości oraz efekcie jo-jo

Tego typu diety nie powinny stosować osoby po ciężkich zabiegach chirurgicznych, zawale serca , udarach mózgu oraz z cukrzycą typu 1. Szczególnie odradzana jest przy zaburzeniach łaknienia, chorobach nerek, wątroby , a także przy uczuleniu na białko.

Wprowadzenie tak specyficznego jadłospisu wymaga dużo samozaparcia i wytrwałości od odchudzającego. Jednak przeprowadzona prawidłowo i pod okiem specjalisty przynosi zaskakujące efekty, jednocześnie pozwala uniknąć efektu jo-jo.

Czytaj także:

Całe życie na diecie

Dieta Willetta, czyli obraz po rewolucji

Cała prawda o błonniku pokarmowym

Chudnij licząc do 12, czyli dieta Omega

Dieta lotników - poczujesz się lekko, niczym piórko?

Więcej o:
Komentarze (2)
Dieta Cambridge
Zaloguj się
  • Gość: Emilka

    Oceniono 1 raz -1

    Wymarzoną sylwetkę można uzyskać tylko i wyłącznie zrównoważoną dietą:) dużo warzyw, owoców, wody mineralnej...warto pić jakąś wodę funkcjonalną, która oprócz tego, że nawodni organizm to jeszcze pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie;) ja osobiście piję Ustroniankę z potasem bo dużo ćwiczę, polecam! :)

  • lenari

    0

    Byłam na tej diecie i jak dla mnie jest rewelacyjna. Nie dość, ze super opracowana, posiłki smaczne i syte to jeszcze waga leci w dół i co najważniejsze nie wróciła. A brak efektu jojo to super plus. Wiele z przepisów używam do dziś. Jestem zadowolona i polecam każdemu chociaż spróbować. nie bez powodu nazywana jest dietą ostatniej szansy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX