Nadmierny apetyt na słodycze - skąd się bierze i jak mu przeciwdziałać?

17.06.2013 14:48
Słodycze

Słodycze (Shutterstock)

Nie wyobrażasz sobie dnia bez słodyczy? Nie możesz funkcjonować bez codziennej dawki cukru? Możesz być uzależniony od jedzenia słodkich produktów. Sprawdź, skąd bierze się apetyt na słodycze i jak sobie z nim radzić.
Zgodnie z danymi przedstawianymi przez Polbisco przeciętny Polak spożywa rocznie ponad 1,2 kg samej czekolady. To dopiero początek - aby obliczyć całkowitą podaż cukru w diecie należy dodać do tego również ciasta, ciasteczka, cukierki, słodkie bułki, cukier stołowy, a nawet napoje i tzw. "smakowe" produkty mleczne. Cukier obecny jest praktycznie we wszystkich produktach, które jemy na co dzień. Nic więc dziwnego, że można się od niego uzależnić.

Na cukrowej huśtawce - między wilczym głodem a ulgą

Nadmiar cukru we krwi powoduje ciągłe jego wahania w organizmie, a co za tym idzie stałe uczucie głodu, ciągła ochota na "coś słodkiego" i w konsekwencji występowanie nadwagi, otyłości oraz chorób dietozależnych m.in. insulinooporności, cukrzycy typu II czy próchnicy zębów. Zacznijmy jednak od początku.

Sięgając po słodkie produkty dostarczamy naszemu organizmowi tzw. pustych kalorii - sam cukier plus tłuszcze nasycone oraz kwasy tłuszczowe typu "trans" obecne zwykle w czekoladzie, batonach, ciastach i słodkich bułkach. Większość tych produktów obfituje w duże dawki kalorii bez praktycznie żadnych wartości odżywczych, jednym słowem jemy zwykłe "śmieci", których nasz organizm nie wykorzystuje do celów budulcowych, czy regulujących, ale odkłada je praktycznie w całości w postaci tkanki tłuszczowej. Natychmiast po spożyciu słodyczy poziom cukru we krwi bardzo gwałtownie rośnie (w przeciwieństwie do pełnowartościowego posiłku, po którym cukier wzrasta powoli) i równie szybko spada, często poniżej poziomu wyjściowego. W praktyce oznacza to, że szybko stajemy się z powrotem głodni i rozdrażnieni, tym chętniej sięgając po kolejną dawkę energii. Tak też koło się zamyka.

Recepta na pokonanie słodyczoholizmu

Jedząc regularne, pełnowartościowe posiłki składające się z produktów pełnoziarnistych, warzyw, owoców i produktu białkowego nigdy nie doprowadzimy do stanu hipoglikemii, czyli właśnie nadmiernego spadku poziomu glukozy we krwi. Pamiętajmy więc, aby codziennie jeść 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu, co około 2-3 godziny. Jest to zasada prosta i powszechnie znana, ale dająca pozytywne efekty zarówno w walce ze spożywaniem nadmiernej ilości słodyczy jak i zbędnymi kilogramami.

Naturalne źródła cukru - nie unikaj ich!

Pamiętaj też, aby nie unikać naturalnych źródeł cukru czyli owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów zbożowych, które powinny stanowić podstawę naszej codziennej diety. Te zdrowe cukry są nam potrzebne m.in. do prawidłowego odżywienia mózgu czy mięśni. Niedobór glukozy a także hipoglikemia powoduje senność, zmniejszoną koncentrację i rozdrażnienie. Te czynniki również mogą powodować nadmierny apetyt na słodycze, w tym wypadku spożywanych w celu poprawienia humoru i dodania energii.

Ulubione słodkości? Nie musisz z nich całkowicie rezygnować.

Czy zatem całkowicie zrezygnować z ulubionych słodkości? Nic podobnego. Wystarczy przestrzegać paru zasad: jeść ciasta i inne słodycze (także lody) domowej roboty lub gorzką czekoladę, w małych porcjach i nie częściej niż 2 razy w tygodniu. Najlepiej wyznaczyć sobie konkretne dni, w których pozwalamy sobie na odstępstwa od codziennej pełnowartościowej diety, tym sposobem unikniemy częstszych "grzeszków". Jeśli zaś najdzie Cię nagła ochota na produkty bogate w cukry wybierz świeże lub suszone owoce, będące świetną namiastką wysokokalorycznych ciastek z kremem. Powodzenia!

Autorką tekstu jest Aleksandra Kilen-Zasieczna, dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, właścicielka Poradni Dietetycznej JeszFresh w Warszawie.

Chcesz mieć stały dostęp do naszych treści? Dołącz do Zdrowia na Facebooku!



Komentarze (27)
Nadmierny apetyt na słodycze - skąd się bierze i jak mu przeciwdziałać?
Zaloguj się
  • Gość: g

    Oceniono 111 razy 63

    trzeba się najeść słodyczy do syta i ochota sama przejdzie.

  • lob1

    Oceniono 74 razy 62

    Słaby ten artykuł.Łatwo mówić komuś kto jest szczupły i nie je słodyczy.To jest uzależnienie gorsze niż narkotyk.Tym bardziej jak ma ktoś depresję.Właśnie słodycze powodują,że czujemy się lepiej.Ktoś mi się każe najeść owoców i jarzyn i mam być z tego powodu szczęsliwa,a ja właśnie lubię zamiast tego słodycze.Słaby charakter.Więc ktoś bardzo doświadczony i mądry musi nas od tego nałogu odzwyczaić.Sama dietetyczka nie wystarczy.To co napisała,to wszystkie książki tak piszą.Trzeba poszukać żródła.Mądrować to wszyscy potrafią ale poradzić takiemu nałogowcowi to trzeba dobrego eksperta psychiatry-dietetyka i gastrologa.Nic mi pani nie pomogła.

  • Oceniono 54 razy 52

    "Pamiętajmy więc, aby codziennie jeść 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu, co około 2-3 godziny."

    Z cyklu: "porady dla bezrobotnych".

  • Gość: feri

    Oceniono 52 razy 32

    co za kretyński artykuł! absolutnie niczym nie zastąpi się słodyczy, niczym! Susz zamiast lodów albo ciastka....ludzie!!!! Jak ktoś może kontrolować spożycie -2x w tygodniu po kostce czekolady, to znaczy ,,że nie ma żadnych problemów i równie dobrze może zyć bez słodkiego.
    Miały być konkretne rady a tu durnoty o pustych kaloriach......żal.pl

  • Gość: Anna Jabłońska

    Oceniono 24 razy 12

    Oprócz zakwaszenia organizmu, przyczyną nadmiernej ochoty na słodycze jest przerost Candida Albicans - grzyba. Powoduję on wiele chorób i dolegliwości - warto się go pozbyć, a słodycze to uniemożliwiają.

  • Gość: sic

    Oceniono 26 razy 8

    krótki komentarz - pier.....nie kotka za pomocą młotka

  • samaslodycz33

    Oceniono 17 razy 5

    Nie ma jak dobra rada dla pracującej matki... Regularne posiłki to chyba jakaś abstrakcja. Chciałabym zrezygnować ze słodyczy, ale w ciągu dnia czasem cukierek czy batonik to dobra dawka energii . No i tak właśnie powstaje błędne koło... Nie można inaczej sobie tego cukru uregulować...?

  • Gość: tedchniolog żywności

    Oceniono 9 razy 5

    Całkowicie popieram zalecenia. Cukier przerabiam na alkohol (wina), jak z tego wyjść?

  • anett9991

    Oceniono 8 razy 2

    ja już msc siedzę po uszy w słodyczach( czekoladach) i nie mogę przestać :( nigdy tak nie miałam najgorsze jest to iż jak cały dzień bez czekolady czy cukierków to tak około 2 dni później spada mi glukoza we krwi - robię się bardzo senna i słaba... przeraza mnie to a na cukrzycę się badałam więc w tym nie tkwię co robić?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o zdrowym jedzeniu: