Kontrola kilogramów na diecie to za mało. Sprawdź tłuszcz!

10.06.2013 12:06
By w pełni ocenić skuteczność diety odchudzającej, warto poza kilogramami kontrolować i ilość tkanki tłuszczowej

By w pełni ocenić skuteczność diety odchudzającej, warto poza kilogramami kontrolować i ilość tkanki tłuszczowej (Shutterstock)

Gdy się odchudzasz, łatwiej o chwilowe, złudne odwodnienie, niż realne usuwanie nadmiaru tłuszczu. Zwykła waga nie pozwala zauważyć różnicy. Specjalne urządzenie do pomiaru tkanki tłuszczowej już tak. Jak się nim posługiwać? Jak interpretować wyniki?
Ciężar ciała nie jest aż tak dobrym wskaźnikiem zdrowia, jak się powszechnie sądzi. Nie tylko z przyczyn oczywistych, takich jak różnice między nami związane z wiekiem, wzrostem, płcią. Przede wszystkim dlatego, że zwykle ważniejsza od ilości jest jakość. W przypadku kilogramów również. Kilogram tłuszczu nie jest równy kilogramowi mięśni - to jasne. Na co dzień jednak zdajemy się o tym nie pamiętać. Możliwe, że przyczyna jest banalna: ktoś, kto waży wyraźnie za dużo, najczęściej ma za dużo tłuszczu. Wcale nie musi tego sprawdzać.



Kiedy jednak balansujesz między normą, a nadwagą lub, co gorsza, między nadwagą, a otyłością (zasadniczo BMI powyżej 30), sprawa przestaje być tak oczywista. To nadmiar tłuszczu jest w największym stopniu skorelowany z ryzykiem ciężkich chorób cywilizacyjnych, w tym cukrzycy, miażdżycy, nadciśnienia, niepłodności. Zatem mając "tylko" nadwagę, ale wyraźnie za dużo tłuszczu w stosunku do masy mięśniowej, być może ryzykujesz już poważne problemy ze zdrowiem, jak osoba z klasyczną otyłością, bądź otyłością brzuszną.

Kiedy postanowisz schudnąć

Wybrałeś dietę, zestaw ćwiczeń - tym razem chcesz schudnąć naprawdę. Główny cel kuracji odchudzającej to pozbycie się z organizmu nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jeśli więc tracisz na wadze i zarazem ubywa tłuszczu, jest dobrze. Jak to jednak sprawdzić? Zwykła waga nie pozwoli. Jeśli bowiem dieta odchudzająca nie jest racjonalna, możliwe, że spadek na wadze to wyłącznie skutek utraty płynów, nie tłuszczu. To krótkotrwałe i niezdrowe. Odwodnienie jest zwykle spowodowane dietami cud. Początkowo efekty wręcz imponujące, błyskawiczne. Potem uzupełniasz płyny i znowu nie mieścisz się w ciuchy. Kontrolując poziom tłuszczu można znacznie wcześniej zorientować się, że wybrana droga prowadzi donikąd.

W siłowni, przychodni, w domu

Specjalne urządzenia do pomiaru tłuszcz znane są przede wszystkim sportowcom, bywalcom siłowni. Pozwalają po intensywnym treningu sprawdzać jego realne efekty, regularnie kontrolować masę mięśniową (chociaż warto moment odpocząć, nim przystąpimy do pomiarów). Profesjonalna aparatura bywa też dostępna w przychodniach lekarskich, czasem urządzenie (np. na żetony) spotkasz też w dużej aptece. Powszechnie dostępne są też w sprzedaży aparaty domowe, które kontrolują procentową zawartość tłuszczu. Ich ceny zazwyczaj mieszczą się w przedziale od 80 do 350 zł. Chociaż specjaliści przestrzegają, ze nie są tak dokładne, jak urządzenia profesjonalne, które zazwyczaj pozwalają kontrolować tłuszcz w całym ciele, a nie w niektórych partiach, na pewno pomagają zorientować się w skuteczności diety odchudzającej i ewentualnie zagrożeniach dla zdrowia, związanych z nadmiarem tłuszczu.

Jak to działa?

Urządzenia domowe zazwyczaj działają na zasadzie bioimpedancji, czyli organizm jest poddawany działaniu prądu o bardzo małym, bezpiecznym natężeniu. Ponieważ tkanka mięśniowa i narządy wewnętrzne dobrze przewodzą prąd, a tkanka tłuszczowa nie, odnotowując te różnice, urządzenia pozwalają wyliczyć, ile jest tłuszczu. Zwykle wynik poznajemy po 5-10 sekundach.

Aparaty domowe występują w dwóch formach:

- wagi z możliwością pomiaru tłuszczu. Elektrody mają wbudowane w podstawę. Mierzą ilość tkanki tłuszczowej w dolnej części ciała. Uwaga - trzeba zdjąć skarpetki, buty, ale i spodnie czy spódnicę, jeśli mają elementy metalowe (guziki, napy, suwak),

- urządzenia, które trzymamy w dłoniach (ręce wyciągamy przed siebie). Elektrody są najczęściej wbudowane w uchwyty. Sprawdzają procentową zawartość tłuszczu do pasa. Uwaga! Zdejmujemy biżuterię, w tym kolczyki, a nawet biustonosz, jeśli ma fiszbiny.

Sprawdź, czy mieścisz się w normie

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej zależy przede wszystkim od wagi i wieku. Kobiety "mają prawo" mieć więcej tłuszczu: zaokrąglone biodra i biust to prawidłowość. Oczywiście do czasu...







PłećWiek w latachNorma zawartości tłuszczu w organizmie, w procentach
Kobieta20-2422-25%
Kobieta25-2922-25,4
Kobieta30-3422,7-26,4
Kobieta35-3924-27,7
Kobieta40-4425,6-29,3
Kobieta45-4927,3-30,9
Kobieta50-5929,7-33,1
Kobietapow. 6030,7-34
Mężczyzna20-2414,9-19
Mężczyzna25-2916,5-20,3
Mężczyzna30-3418-21,5
Mężczyzna35-3919,3-22,6
Mężczyzna40-4420,5-23,6
Mężczyzna45-4921,5-24,5
Mężczyzna50-5922,7-25,6
Mężczyznapow. 6023,2-26,2


Uwaga! Podane wartości są jedynie orientacyjne. W zależności o rodzaju urządzenia, dokładności pomiaru, etc. normy mogą się nieco różnić (zwykle do miernika dołączona jest stosowna informacja). Ewentualne wątpliwości najlepiej wyjaśnić z lekarzem pierwszego kontaktu, a w przypadku otyłości z lekarzem bariatrą.

Zasadniczo uznaje się, że ilość tkanki tłuszczowej, która świadczy o otyłości, to ponad 30% u mężczyzn i 35% u kobiet.

Również zbyt niski poziom tłuszczu nie jest korzystny dla ustroju. Tkanka tłuszczowa spełnia ważną rolę: chroni organy wewnętrzne, pomaga w regulacji ciepłoty ciała, przechowuje witaminy, stanowi materiał energetyczny. Jej niedobory mogą świadczyć o chorobie ogólnoustrojowej, zaburzeniach endokrynologicznych, etc.

Ważne także, jak mierzysz

Producenci aparatów twierdzą, że niedokładność pomiarów, na którą czasem narzekają klienci, to najczęściej skutek drobnych błędów, bądź lekceważonych czynników, wpływających na wyniki. Zatem:

- poziom tłuszczu należy mierzyć zawsze o tej samej porze (są dobowe wahnięcia), optymalnie wieczorem, dwie godziny po ostatnim posiłku,

- nie dokonujmy pomiarów zaraz po intensywnym wysiłku fizycznym, po jedzeniu i piciu, szczególnie alkoholu i kawy,

- nie ma sensu sprawdzać poziomu tłuszczu w trakcie miesiączki.

Uwaga! Wszelkie zmiany hormonalne, a także przyjmowane leki, mogą zaburzać wyniki, stąd nieprawidłowości i wątpliwości zawsze wyjaśniamy z lekarzem.

Urządzenia tego typu nie są przeznaczone dla kobiet w ciąży, dzieci poniżej 5 lat, osób z rozrusznikiem serca. W przypadku stosowania innej aparatury medycznej, choroby przewlekłej, itd. warto o planowanych kontrolach tłuszczu porozmawiać z lekarzem prowadzącym.

Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku!



Zobacz także
Komentarze (6)
Kontrola kilogramów na diecie to za mało. Sprawdź tłuszcz!
Zaloguj się
  • jedyny_twardziel

    0

    Tak strasznie nie lamentuj
    I nie rób breweryjki,
    Skoro sam Pan Bóg dał Ci
    Figurę pulcheryjki.

  • Gość: Arek

    Oceniono 5 razy -3

    Poczytaj i wyślij tłuszcz do diabła. Idealna dieta dla każdego bez względu na wiek. Odżywia, oczyszcza organizm, wzmacnia i regeneruje. Ponadto możesz jeść ulubione posiłki i chudnąć.. Ja zgubiłem 10 kg w 3 miesiące i wagę trzymam. Polecam twojaidealnafigura.pl

  • Gość: Gość

    Oceniono 9 razy -3

    Nareszcie normalne podejście, chociaż jak patrzę na te "normy" to mnie przerażenie bierze, przecież to strasznie wysokie liczby! 25% tłuszczu u 20-letniej dziewczyny to ma być norma? Moja dziewczyna miała w tym wieku 11% (uprawialiśmy sport i byliśmy bardzo dokładnie badani) i wcale nie była chuda, wyglądała zupełnie normalnie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX